عادت هایی که به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است!

0

همه می دانند که مصرف سیگار یک عادت نادرست و آسیب رسان است که مضرات بسیاری برای بدن دارد.

اما عادت هایی نیز وجود دارند که به اندازه مصرف سیگار آسیب رسان هستند و بدن را به خطر می اندازند. شاید برایتان عجیب باشد، اما از مصرف نوشابه گرفته تا کم خوابی، بدن را با خطرات جدی مواجه می سازند. در ادامه به برخی از این عادت ها اشاره می کنیم.

مضرات سیگار مجله سلامت عادت های خوب و بد سبک زندگی سالم سبک زندگی تحقیق در مورد عادت ها

مصرف دخانیات تا چه میزان خطرناک است؟

برای شروع بهتر است اطلاعات مختصری در خصوص دخانیات و اثرات آن روی بدن را در اختیارتان قرار دهیم. سیگار کشیدن به طور کلی به تمام سلول ها و ارگان های بدن آسیب می رساند و این عادت نادرست منشا مستقیم بسیاری از بیماری هاست.

محققان می گویند که از هر دو فرد سیگاری، یک نفر جان خود را به دلیل بیماری های مرتبط با مصرف دخانیات از دست می دهد. متاسفانه سالانه بر میزان افرادی که به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند افزوده می شود.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که مصرف سیگار مدت عمر مردها را ۱۲ سال و طول عمر زن ها را ۱۱ سال کوتاه تر می کند. اما مشکل به همین جا ختم نمی شود. آسیب هایی که از برخی عادت های روزانه ایجاد می شود مشابه با مصرف سیگار است. در ادامه به این عادت ها اشاره می شود.

خواب زیاد یا کم

مدت زمان ایده آل برای خواب بین ۷ تا ۹ ساعت است. نتایج مطالعات محققان نشان می دهد که خوابیدن کمتر از ۶ و بیشتر از ۱۰ ساعت در شب می تواند عامل بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی مفرط و افسردگی شود.

متخصصان همچنین از مضرات بیداری های مکرر صحبت می کنند، چون خواب نامناسب فواید استراحت را کاهش می دهد. بیداری های مکرر باعث می شود در طول روز احساس خستگی داشته باشید.

مصرف نوشابه ها

نوشابه های گازدار حاوی میزان زیادی شربت ذرت هستند که دارای مقدار زیادی فروکتوز می باشد. این ترکیب مهم ترین عامل افزایش خطر ابتلا به چاقی مفرط، دیابت، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن محسوب می شود.

اگر می خواهید میزان آسیب و خطرات ناشی از نوشیدن نوشابه های گازدار را بدانید باید بگوییم که مصرف هر قوطی کوچک نوشابه در روز می تواند در عرض ۱ سال باعث ۷ کیلو اضافه وزن می شود. علاوه بر این، همین میزان نوشابه خطر ابتلا به دیابت را ۸۵ درصد افزایش می دهد.

مشکل نوشابه ها در مقایسه با سیگار مشتری های این دو محصول است. کارخانجات تولیدکننده نوشابه همانند کارخانجات تولیدکننده سیگار میلیون ها دلار درآمد دارند. با این تفاوت که مشتری تولیدکنندگان نوشابه فقط به بزرگسالان ختم نمی شود، بلکه تمام اعضای خانواده شامل کودکان، نوجوان و سالمندان نیز مشتری این محصولات هستند. بنابراین آسیب نوشابه ها تمام اعضای خانواده را تهدید می کند.

نشستن های طولانی مدت

اگر جزو افرادی هستید که در طول روز ۸ ساعت در محل کار پشت میز می نشینید و بعد از برگشتن به خانه روی مبل دراز می کشید و سریال های تلویزیونی را دنبال می کنید، سلامتی خود را به طور جدی به خطر می اندازید.

نتایج پژوهشی که در مجله Archives of Internal Medicine به چاپ رسیده نشان می دهد افراد بزرگسالی که بیش از ۱۱ ساعت در روز می نشینند در مقایسه با افرادی که روزانه کمتر از ۴ ساعت در حالت نشسته هستند در سه سال آتی ۴۰ درصد بیشتر در خطر مرگ قرار دارند.

گفتنی است که ماندن به مدت طولانی در وضعیت نشسته خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. متاسفانه این خطرات در بین افرادی که زیاد می نشینند، حتی با انجام ورزش نیز کاهش پیدا نمی کند. تنها کاری که می توان انجام داد کاهش ساعات پشت میزنشینی است.

نوشیدن بیش از حد قهوه

درست است که نوشیدن یک فنجان قهوه تازه دم و داغ می تواند برای شروع یک روز کاری فوق العاده به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که مصرف روزانه بیش از ۴ فنجان در روز می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مربوط به زیاده روی در مصرف قهوه را به میزان ۵۶ درصد افزایش دهد.

محققان در بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ زندگی ۴۰۰۰۰ هزار نفر را تحت نظر قرار دادند. محققان ۱۷ سال این افراد را تحت نظر گرفتند و در این مدت بیش از ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه عامل مرگ این افراد صرفا مربوط به زیاده روی در مصرف قهوه نبوده است، اما نتایج بررسی ها نشان داد افرادی که به میزان زیادی قهوه مصرف می کنند میل بیشتری به مصرف سیگار دارند و در نتیجه ریه و قلب آنها ناسالم تر است.

قهوه منبع کافئین است. این ماده باعث تحریک آزاد شدن اپی‌نفرین، کاهش فعالیت انسولین و افزایش فشار خون می شود.

پا روی پا انداختن

خیلی از افراد عادت دارند به هنگام نشستن روی صندلی یکی از پاها را روی دیگری می اندازند. این کار به ظاهر معمولی و بی خطر می تواند در گردش خون اختلال ایجاد کرده و باعث لخته شدن خون و عوارضی مانند واریس، افزایش فشار خون، ترومبوز، خشکی ران ها و مشکلات وضعیتی بدن می شود.

تغذیه نادرست

تغذیه نامناسب که شامل مصرف فست فودها یا غذاهای حاوی میزان زیادی مواد نگهدارنده است، عادت خطرناکی محسوب می شود که سلامت بدن را به اندازه مصرف الکل، مواد مخدر و دخانیات به خطر می اندازد.

بر خلاف مصرف دخانیات که فقط بخشی از مردم را شامل می شود، تغذیه نامناسب مشکل جهانی بوده و اکثر قریب به اتفاق مردم را در بر می گیرد. تغذیه نامناسب می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند دیابت نوع دو، بیماری های عروق کرونری، سرطان، فشار خون بالا، کم خونی و دیگر مشکلات سلامتی می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ