فیلتر شکن چیست؟ و چگونه کار میکند؟

2

تقریبا میتوانم بگویم ۹۵% کاربران اینترنت در ایران برای دسترسی به سایت های مسدود شده از فیلتر شکن استفاده میکنند. حال این فیلتر شکن چیست که در قلب کامپیوتر کاربران اینترنت ایرانی جای باز نموده؟ تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای میباشد که دسترسی به سایت های فیلتر شده را مهیا میکند. اما واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن محدودیت های اعمال شده از سوی ISP های ایران میباشد؟ در ادامه با تی ام ال منیجر همراه باشید تا بیشتر با این موجود مرموز یعنی فیلتر شکن آشنا شویم.

فیلترینگ سایتها چگونه اعمال میشود؟

همانطور که در ویندوز برای امنیت بیشتر نیاز به وجود Firewall میباشد در شبکه های اینترنت هم برای افزایش امنیت از Firewall استفاده میکنند. کار اصلی Firewall مسدود سازی ارتباطات بدون مجوز میباشد. پس هر ISP برای افزایش امنیت کاربران خود نیاز به استفاده از Firewall دارد. و بهتر است بدانید همین Firewall ها هستند که ارتباط شما را به یک سایت خاص محدود (فیلتر) میکنند.

فیلتر شدن سایتها توسط Firewall انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بستن Port و IP Address سایت میباشد. یکی دیگر مسدود نمودن دسترسی به دامنه سایت است. یکی دیگر فیلتر شدن سایتها که دارای کلمات تعریف شده در Firewall ها میباشند. و … پس به طور کلی فرایند Filter شدن سایتها توسط Firewall سرویس دهندگان اینترنت (ISP) انجام میشود.

فیلتر شکن چیست؟

اگر بخواهم فیلتر شکن را توضیح دهم اول باید بگویم که کلا کلمه “فیلتر شکن” اشتباه است و اصلا فیلتر شکن برای رفع محدودیت های اینترنت ساخته نشده. بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت های اینترنت استفاده شد.

فیلتر شکن ها در واقع سرویس های Tunneling میباشند که از پروتکلهای ایمن (همانند L2TP/IPSec) برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده میکنند. حال دلیل اصلی ساخت این سرویس ها و پروتکل ها چه میباشد؟

همانطور که میدانید شبکه اینترنت به کلیه کشورها و شهرهای دنیا متصل میباشد و بیش از سه میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده میکنند. پس نا امن بودن اینترنت یک امر اجتناب ناپذیر میباشد. چرا که هر فردی با اندکی دانش در زمینه تست نفوذ میتوانید به سادگی شروع به Analyze نمودن شبکه کند و اطلاعات کاربران را به تاراج برد. اینجاست که کمپانی ها و شرکت ها برای ایجاد ارتباط با دیگر شعبه ها خود نیاز به یک ارتباط امن پیدا میکنند. تا امنیت اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند. پس نیاز به یک سرویس امن همانند VPN است. همان که از آن به عنوان فیلتر شکن VPN یاد میشود.

سرویس VPN چگونه کار میکند؟

فیلترشکن جدید فیلتر شکن اینستاگرام فیلتر تلگرام دانلود فیلترشکن رایگان دانلود فیلتر شکن دانستنی های جالب بهترین فیلترشکننمیخواهم به جزئیات کار VPN بپردازم چرا که نحوه کارکرد VPN شامل حداقل بیست صفحه مقاله میباشد. پس بگذارید به زبان ساده بگویم. VPN با ایجاد یک Tunnel یا کانال امن در بستر اینترنت سیستم شما را به VPN Server متصل میکند تا شما بتوانید از منابع شبکه VPN Server استفاده کنید.

یعنی سایتهای که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ میفروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکلهای امن (PPTP – L2TP/IPSec) به سرور های خود متصل میکنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت میباشد متصل میکنند. به همین صورت کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده میشود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده اید.

سرویس Proxy چگونه کار میکند؟

بله درست است فیلتر شکن ها انواع مختلفی دارند و سرویس VPN فقط یکی از آنها میباشد. پس بگزارید یکی دیگر از این سرویس ها را که Proxy نام دارد بررسی کنیم.

کار Proxy هم تقریبا همانند VPN میباشد. در اصل از سرویس Proxy برای مخفی ماندن کاربران شبکه داخلی از متجاوزان شبکه خارجی (اینترنت) استفاده میشود.فیلترشکن جدید فیلتر شکن اینستاگرام فیلتر تلگرام دانلود فیلترشکن رایگان دانلود فیلتر شکن دانستنی های جالب بهترین فیلترشکن نه برای رفع فیلترینگ بلکه برای افزایش امنیت کاربران شبکه داخلی. هنگامی که از سرویسهای Proxy استفاده میکنید ابتدا داده ها Encapsulate شده و به Proxy Server متصل میشود. سپس از کارت شبکه دیگر Proxy Server به اینترنت متصل میشود. که باعث میشود کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده شود. معمولا اکثر سرویسهای رایگان فیلتر شکن همان Proxy میباشند.

آیا فیلتر شکن ها امنیت دارند؟

اینکه آیا فیلتر شکن ها ایمن میباشند یا خیر، بسته به نحوه استفاده شما دارد. همانطور که گفتم هنگامی که از یک فیلتر شکن مثل Proxy یا VPN استفاده میکنید. ابتدا به سرور همان سرویس متصل شده، پس کلیه اطلاعاتی که رد و بدل میشود توسط آن سرور قابل رویت میباشد. اگر دیده شدن اطلاعات شما برای صاحبان سرورهای فیلتر شکن اهمیت نداشته باشد. پس امنیت اطلاعات شما تامین است. در غیر اینصورت استفاده نکنید بهتر میباشد.

استفاده از پروتکل HTTPS در حین استفاده فیلتر شکن

اگر برای دور زدن تحریم بعضی از سایتها ناچار به استفاده از VPN یا Proxy های عمومی شدید. سعی کنید وارد سایت های شوید که از پروتکل HTTPS استفاده میکنند. چرا که استفاده از پروتکل HTTPS ارتباط شما را با وب سرویس مقابل در برابر نفوذ متجاوزان تا حدی ایمن میکند.

جالب است بدانید شما با نصب vpn با اتصال به یک سرور خارجی، یک IP خارجی را به رایانه کاربری داخلی خود اختصاص می‌دهید و از این طریق همه اطلاعات و داده‌های رایانه کاربر به سرور خارجی اتصال پیدا می‌کند و از آن وارد اینترنت می‌شود و سپس از فیلترینگ داخلی کشور عبور می‌کند.

همچنین باید بدانید که هر فیلتر شکن به‌محض اجرا روی سیستم، چندین پورت را جهت اجرای دستورات باز می‌کند و جالب است که هیچ شرکت امنیتی در هیچ کجای دنیا، امنیت استفاده از VPN و دیگر فیلتر شکن‌ها را تأیید نکرده است.

کاربران رایانه باید بدانند که ممکن است فیلتر شکن‌ها خود نوعی کِی‌لاگر می باشند که اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور افراد را در اختیار سرور خارجی قرار دهند.

بنابراین اگر به حریم خصوصی خود و محرمانگی داده‌های رایانه و گوشی خود اهمیت می‌دهید، نباید از فیلترشکن‌ها استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. فاطمه می گوید

    خدا همتونو لعنت کنه
    گناه من چیه که ایرانیم؟!

  2. rahmatollah می گوید

    lمتشکریم