بودجه سینما برای سال ۹۷ چقدر است؟ +جزییات

0

بودجه کلان سینمای ایران برای کاخ جشنواره هزینه می‌شود؟

در لایحه بودجه سال ۹۷، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع ۱۳۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ ۱۱۸۵ میلیارد تومان در بخش هزینه‌های جاری و ۱۲۶ میلیارد تومان مربوط به بخش تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای است.

میزان کل بودجه وزارت ارشاد در سال آینده، نسبت به سال ۹۶ با افزایش روبه‌رو است. مجموع بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت ارشاد برای سال ۹۶، ۱۱۸۰ میلیارد تومان بود.

به تبعیت از افزایش بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بودجه‌ نهادهای زیرمجموعه این وزارت‌خانه نیز با افزایش روبه‌رو شده است.

بودجه جاری سازمان امور سینمایی با افزایش ۲۷ میلیارد تومان از ۱۹۳ میلیارد به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بودجه جاری پیشنهادی برای سال ۹۷ در بخش حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات وزار ارشاد نیز ۲۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این رقم در بودجه جاری سال ۹۶، ۲۱۴ میلیارد تومان تصویب شده بود؛ به عبارت دیگر بودجه جاری پیشنهادی در سال آینده در این بخش تقریباً با ۱۳ درصد رشد همراه است.

بودجه جاری پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۵۷ میلیارد تومان است. بودجه امسال این نهاد، ۱۳۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

در این میان برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ردیف بودجه جاری، ۱۰۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافته است.

بودجه سینما در سال ۱۳۹۱، ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در ‌‌نهایت ۱۲۰ میلیارد تومان به تصویب رسید؛ اما از این رقم، تنها ۵۰ میلیارد تومان، معادل ۴۱ درصد بودجه مصوب تخصیص پیدا کرد.

متن کامل لایحه بودجه مافیای سینما عملکرد دولت تدبیر و امید روحانی سلبریتی های ایرانی حامیان روحانی پشت پرده سینما بودجه سینما بودجه سالانه ایران چقدر است بودجه دولت ایران بودجه 97 بودجه 93 اخبار سینما

در لایحه بودجه ۹۲، سهم سینما به ۱۳۵ میلیارد کاهش یافت که ۹۵ میلیارد در مجلس تصویب شد و ‌حدود ۴۰ میلیارد از بودجه این سازمان تخصیص یافت؛ رقمی که عملاً هزینه اداره امور معمول سینمای ایران را نیز فراهم نمی ‌ساخت، ولی همچنان افت اعتبارات سینمایی استمرار یافت.

در لایحه بودجه ۹۳، ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز از اعتبارات صرف سینمای کشور و ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه سینما در نظر گرفته شده بود که با توجه به استمرار افت چشمگیر اعتبارات سینمایی، اتفاقی تکان‌دهنده بود؛ بنابراین، انتظار می‌رفت تدبیری اندیشیده شود که بودجه سینما لااقل در سال ۱۳۹۴ به وضعیت بودجه در سینما ۱۳۹۱ بازگردد.

با این حال فضای اقتصادی کشور بر خواست سینماگران غلبه پیدا کرد و بودجه سینمای کشورمان برای سال ۱۳۹۴، ۱۰۶ میلیارد تومان درج شد که بخش عمده‌ای از این بودجه نیز تخصیص نیافت تا سازمان سینمایی سال سختی را پشت سر بگذارد و تحت فشار سینماگرانی قرار گیرد که در دوران رکود، انتظار کمک‌های ویژه دولت را داشتند.

برای سال ۱۳۹۵ یعنی سومین سالی که دولت یازدهم قانون بودجه را به مجلس ارسال می‌کند و به تفکیک اعتبارات دستگاه‌ها، بر خلاف دولت پیشین قابلیت ارزیابی دقیق را فراهم ساخته، ۱۵۱ میلیارد و نهصد میلیون تومان مجموعه بودجه‌ سازمان سینمایی است که نسبت به سال ۹۴، ۴۲.۵ درصد رشد داشت. برای سال ۱۳۹۶ به عنوان سال پایان دولت اول روحانی، این بودجه با رشدی حدود ۲۵ درصدی به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

آنچه در سال‌های گذشته جای خالی‌اش احساس می‌شده، یک مجموعه سالن بسیار بزرگ سینمایی در مالکیت سازمان سینمایی است که در سال نسبت به اکران فیلم‌ها اقدام نماید و در عین حال میزبان جشنواره‌های متعدد سینمایی به ویژه جشنواره فیلم فجر باشد. متأسفانه این دوراندیشی در تنظیم اعتبارات سازمان سینمایی در سال‌های گذشته مشهود نبود و اکنون نیز بعید است چنین دوراندیشی برای بودجه ۹۷ وجود داشته باشد.

اجزای بودجه ای سینما به شرح زیر است:

–حمایت و گسترش سینمای ملی ۱۶۰ میلیارد تومان

–احداث شهرک سینمایی در هشتگرد پنج میلیارد تومان

–جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۴ میلیارد تومان

–برگزاری جشنواره‌های فیلم داخلی ۳۲ میلیارد تومان

–گروه هنر و تجربه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون

–توسعه صنعت انیمیشن ایران ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

–کمک‌های فنی و اعتباری به پردیس‌های سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

اینکه برخلاف اسناد ارائه شده درباره ریز بودجه جشنواره های فجر در سال ۹۵ که رقمش به حدود ۲۰ میلیارد رسیده بود در سال ۹۷ بودجه ۱۴ میلیاردی برای جشنواره درنظرگرفته شده قابل تأمل است اما مشخص نیست چه بخشی از این ۱۴ میلیارد سهم جشنواره ملی فجر است و چه بخشی صرف محفلی به نام جهانی فجر!؟

از آن گذشته وابستگی بی حد و حصر یک گروه سینمایی که مدام ژست روشنفکرانه گرفته به بودجه های میلیاردی مملکت اسباب تأسف است. این گروه نزدیک به ۱٫۵ میلیارد از بودجه سینما را مال خود کرده اما هنوز نتوانسته در جلب مخاطب به جایی برسد که لااقل درصدی پایین از هزینه های خود را برگرداند. چرا؟؟

قرار دادن ۳۲ میلیارد برای برگزاری جشنواره های دیگر درون سازمان سینمایی از دیگر موارد قابل تأمل تخصیص بودجه است. به غیر از جشنواره‌هایی مانند کوتاه و سینماحقیقت مابقی جشنواره هایی که در سازمان برگزار میشوند خروجی قابل اعتنایی نداشته اند که رویهم رفته چنین بودجه عظیمی صرف آنها شده است!!!

متن کامل لایحه بودجه مافیای سینما عملکرد دولت تدبیر و امید روحانی سلبریتی های ایرانی حامیان روحانی پشت پرده سینما بودجه سینما بودجه سالانه ایران چقدر است بودجه دولت ایران بودجه 97 بودجه 93 اخبار سینما

منبع : تابناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ