سخنان علی مطهری در مورد حجاب اجباری در ایران و وضعیت زنان در اروپا

1

علی مطهری در نشست بررسی کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه حجاب که از سوی انجمن اندیشه و قلم در پژوهشکده فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد با بیان اینکه تعبیر حجاب برای این موضوع شاید کامل نباشد، گفت: حجاب به معنی پرده نشینی است اما آنچه در اسلام مطرح است بحث پوشش یا ستر است.

وی با طرح این پرسش که آیا مسائل مربوط به عفاف مهم است یا خیر، ادامه داد: از نظر اسلام مسائل مربوط به عفاف مهم است اما در جامعه غرب این مسائل را مهم نمی‌دانند و آن را حل شده یا پیش پا افتاده می‌بینند که البته این طور نیست و برای آنان هم حل نشده است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت ازدواج در سیستم فرنگی و اسلامی، تاکید کرد: در سیستم فرنگی با ازدواج، گویی که شخص از آزادی پیش از آن خارج می‌شود و روابط آزادانه پیش از آنش محدود می‌شود؛ در حالی که در اسلام ازدواج را سرآغاز برداشته شدن محدودیت‌ها می‌دانند و فردی که ازدواج می‌کند در محیط خانواده به لذات جنسی دست می یابد.

مطهری با بیان اینکه فلسفه عفاف به این دلیل است نیروی اراده انسان از طریق لذت جویی ها از دست می رود، اظهار کرد: تدبیر اسلام برای حفظ همین روحیه در انسان هاست و تدابیر بسیاری از امر به معروف و نهی از منکر گرفته تا مراقبت های نفسانی برای آن اندیشه شده است تا این روحیه از دست نرود.

وی افزود: خانواده در اسلام بر اساس وحدت روحی زن و شوهر ایجاد می‌شود اما در غرب اساس تشکیل خانواده بر شراکت است و زن و مرد مانند دو شریک تجاری‌مانند هرکدام نیمی از سرمایه را به میان می‌آورند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن طور نیست که زن در اسلام حقوق اجتماعی و حق کار، تحصیل و فعالیت اجتماعی را نداشته باشد اما قرار هم نیست که اختلاط میان زن و مرد در امور اجتماعی دیده شود و ما در مسئله تحریک جنسی در جامعه آزاد باشیم و بعد بگوییم حالا با این وضعیت چه کار کنیم؟

مطهری با بیان اینکه مرد در طبیعت خود به دنبال تصاحب جسم زن و زن در پی تصاحب قلب مرد است، گفت: بالاترین لذت برای یک زن این است که ببیند مردی را در دام خود گرفتار کرده و برای یک مرد بیشتر چشم چرانی و تصاحب جسم زن اهمیت دارد اما دسترسی به زن برای مردان نباید آسان نباشد. تمایل زنان به طور طبیعی به پوشش است و اگر در اروپا هم می بینید که زنان عریان یا نیمه عریان بیرون می آیند به دلیل تبلیغات است وگرنه در نیم قرن گذشته اینطور نبوده است، این یک بیماری برهنگی است که در اروپا وجود دارد و به قول دوستی، اسرائیل به دنبال اشاعه آن است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه راهی که اروپا برای آزادی پوشش می‌رود غلط است، گفت: هفته‌ای نیست که در آنجا بحث از آزار جنسی نباشد اما چون آزادی پوشش را جزو آزادی‌های فردی می دانند به این سمت نمی‌روند که زنان هم در پوشش خود تجدیدنظر کنند بلکه می گویند مردان نباید تعرضی کنند. البته که ما هم می‌گوییم مردان نباید تعرض کنند اما زنان هم باید تجدیدنظرهایی در پوشش خود داشته باشند.

مطهری ادامه داد: در غرب می گویند زن آزاد است هر گونه پوششی داشته باشد و مردان نباید به آنها تعرض کنند در صورتی که این راه اشتباه است چرا که وقتی شما به زن ها آزادی می دهید راه را برای تعرض مردان آسان کرده اید.

وی افزود: معمولا در محیط هایی که محدودیت‌هایی در جهت پوشش وجود ندارد، عشقهایی چون «لیلی و مجنون» و «رمئو و ژولیت» ایجاد نمی‌شود بلکه در محیطی که روابط آزاد نیست این اتفاق می‌افتد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت جمهوری اسلامی در امر حفظ حجاب و کمبود احتمالی قوانین مربوط به آن، گفت: ما درباره حجاب نیاز به قانون نداریم و همه فقها قبول دارند که غیر از وجه و کفین بقیه بدن زن باید پوشیده باشد. زن نباید در جامعه به صورت محرک ظاهرا شود تا تبعات روانی که در جامعه برای تحریکات جنسی ایجاد می‌شود، ایجاد نشود.

مطهری ادامه داد: وقتی ما نمی توانیم مانند غربی ها مکان هایی چون کاباره و نظایرش را داشته باشیم، باید تحریک جنسی در جامعه را به حداقل برسانیم. در قانون مدنی هم بی حجابی جرم شمرده شده و اصل این قانون را از رژیم گذشته است.

وی تاکید کرد: اینکه روشی که تا به حال در زمینه حفظ حجاب در جمهوری اسلامی داشتیم موفق بوده یا نه، به نظرم موفق بوده و اگر وضعیت پوشش امروز را با اواخر حکومت پهلوی، مخصوصا در شمال تهران مقایسه کنیم می بینیم که بهتر است و در مجموع در سراسر کشور وضعیت حجاب نسبت به چهل سال پیش بهتر شده است و البته مواردی هم وجود دارند که از آن می گذرم اما امروز مشکل بزرگی به اسم رعایت حجاب نداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز نسبت به حفظ حجاب اجبار آن چنانی هم نیست و خیلی از خانم‌ها هم آن را رعایت نمی کنند، یا بخشی از مویشان پیداست، یا اندام نمایی می کنند یا با یک ساپورت و بلوز به خیابان می آیند که این حجاب نیست اما فشاری هم بر آنان وارد نمی شود.

مطهری ادامه داد: من نمی گویم که اگر حجاب در کشور کاملاً رعایت شود، آزار جنسی به وجود نخواهد آمد؛ حتی اگر حجاب صد در صدی هم باشد بازهم انسان های بیماری هستند که به آزار جنسی دیگران مشغول شوند اما اینکه زنها به شکل محرک در جامعه ظاهر شوند را همه می فهمیم و تشخیص می‌دهیم. حرمسرایی که هارون‌الرشید داشت امروز به شکل دیگری همچنان وجود دارد و برخی از زنانی که می گویند حجاب آزاد باشد به دنبال کارهای خود هستند و مردانی که می گویند حجاب نباشد و زنان آزاد باشند هم به دنبال کام جویی خود هستند.

مطهری درباره ازدواج موقت نیز گفت: اگر کسی امکان ازدواج دائم نداشته باشد و احتمال انحراف و زنا نیز وجود داشته باشد این ازدواج که شرایط آسان تری نسبت به ازدواج دائم دارد، می تواند راهگشا باشد و همچنین تعدد زوجات اگر درست در جامعه اجرا شود، می تواند یکی از راههای ریشه کنی فحشا در جامعه باشد.

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ايراني می گوید

    مطهری هم نقابش داره کنار میره و ذات واقعی خودش رو نشون میده.