بیوگرافی محمود کلاری ،مهمان برنامه دورهمی +فیلمها و جایزه ها

0

محمود کلاری Mahmoud Kalari متولد ۱۳۳۰ تهران است. وی با گذراندن دوره تخصصی شناخت و تکنیک عکاسی در نیویورک و استخدام در آژانس بین المللی عکس خبری سیگما در پاریس فعالیت هنری را آغاز کرد. او سینمای حرفه ای را سال ۱۳۶۳ با عکاسی فیلم «شهر موش ها» به کارگردانی مرضیه برومند و محمدعلی طالبی تجربه کرد. از دیگر فعالیت های وی میتوان به عکاسی در مطبوعات و فعالیت در سینمای آزاد اشاره کرد.
برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری شب گذشته ۲۲ دی ماه ۹۶ ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم رفت. مهران مدیری در این برنامه میزبان محمود کلاری تصویربردار پیشکسوت کشورمان بود که یکی از محبوب ترین و مشهور ترین فیلمبرداران سینمای ایران است.
مهران مدیری گفتگو با محمود کلاری را از سن و سال او آغاز کرد و این فیلمبردار سینما در این باره گفت:من متولد فروردین ماه ۱۳۳۰ هستم و ۶۶ سال سن دارم ولی از سن ۶۰ سالگی همیشه هراس داشتم و به نظرم وقتی سنت روی عدد ۶۰ قرار میگیرد نوعی ترس وارد وجودت میشود و در ادامه از خصوصیات فروردین ماهی ها گفت.

محمود کلاری چگونه وارد حرفه تصویربرداری شد

محمود کلاری درباره ورودش به این حرفه گفت :عشق به عکاسی من را وارد این حرفه کرد . من در یک خانواده سنتی متولد شدم و اطرافم در آن زمان حتی یک دوربین هم نبود و این برای خود من هم تعجب برانگیز بود که چطور به این حرفه علاقه مند شدم. اولین بار وقتی ۶ سالم بود همراه عمو و زن عمویم به عکاسی رفتیم و به نظرم علاقه من به عکاسی از همانجا شکل گرفت.

محمود کلاری ادامه داد :اولین دوربینم را وقتی ۱۳ سالم بود گرفتم اما متاسفانه ندامش ولی دوربین بعدی را وقتی ۲۰ سالم بود گرفتم و در سال ۶۳ با فیلم جاده های سبز وارد این حرفه شدم و شانس این را داشتم که در کنار کارگردان های مطرح کور کار انجام دهم.

همسر محمود کلاری مهمان دورهمی امشب فیلمبردار دورهمی مهران مدیری بیوگرافی محمود کلاری بهترین فیلمبردار ایران Mahmoud Kalari

غافلگیری محمود کلاری در برنامه دورهمی

مهران مدیری از تبحر محمود کلاری در فیلمبرداری صحبت کرد و از او خواست در این باره بیشتر توضیح دهد که گفت :در قدم اول کار کردن با کارگردان های مطرح که باعث شناخته شدن عناصر فیلم شدند و در مرحله بعد فیلم هایی که بیرون از ایران درخشیدند و من شانس حضور در آنها را داشتم.

وقتی محمود کلاری لحظه فروریختن دیوار برلین را ثبت کرد

محمود کلاری درباره عکسی که از لحظه فرو ریختن دیوار برلین گرفته بود گفت:ما تصویربرداری فیلم کرخه تا راین را در آلمان تمام کرده بودیم و قرار بود که به ایران برگردیم اما من زمانی که این ماجرا را شنیدم تصمین گرفتم به برلین بروم . لحظه ای که این اتفاق رخ داد من آنجا بودم و توانستن فرو ریختن دیوار برلین را در آن لحظه ثبت کنم و در ادامه این صحبت ها از احساسی که در هنگام گرفتن جایزه اسکار وجود داشت صحبت کرد و از این حس به عنوان یکی از بهترین حس های دنیا یاد کرد.

مهران مدیری از محمود کلاری درباره احساساتی شدن سر صحنه پرسید که گفت:من کلا آدم احساساتی هستم و بارها سر صحنه دچار این احساسات شده ام. مثلا سر صحنه فیلم جدایی نادر از سیمین زمانی که پیمان معادی در حال شستن پدرش بود چون این اتفاق برای خودم من هم رخ داده بود یاد خودم افتادم و اصلا نیمی از صحنه را ندیدم و با صدای اصغر فرهادی به خودم آمدم .

ماجرای عاشق شدن محمود کلاری در دورهمی فاش شد

محمود کلاری تصویربردار خوش اخلاق کشورمان درباره عاشق شدن و ماجرای آن گفت :همسر من خواهر یکی از دوستان صمیمی من بود که با هم رفت و آمد زیادی داشتیم . از آن دست دخترهای پر سر و صدا و پرجنب و جوشی بود که همیشه سر بازی حرص همه را در می آورد و من همیشه به دوستم میگفتم چطور خواهرت را در خانه تحمل میکنید . ماجرای این دوستی در همین حالت عادی ادامه داشت تا اینکه ما با خبر شدیم پدرم سرطان دارد و تنها سه ماه زنده است. یک روز پدرم از من خواست که تا زنده است ازدواج کنم و من هم نتوانستم به پدرم نه بگویم. یک روز که به منزل دوستم رفته بودم همسرم در آشپزخانه بود و من به آنجا رفتم و خیلی غیرمنتظره به او گفتم با من ازدواج میکنی که او هم بدون هیچ تاملی گفت چه کسی بهتر از تو . ما در عرض ۱۵ روز ازدواج کردیم و الان نزدیک نیم قرن است که با هم زندگی خوبی داریم و حاصل این ازدواج سه پسر به نام های کوهیار ، کامیار و مهیار است.

محمود کلاری در برنامه دورهمی

مهران مدیری در ادامه این گفتگو از جایزه هایی که محمود کلاری گرفته بود صحبت کرد و از او خواست درباره مهم ترین جایزه اش صحبت کند که گفت:لهستان مهم ترین مدرسه فیلمبرداری جهان را دارد و یک جشنواره مخصوص فیلمبردارها در آن برگزار میشود ، من در این جشنواره مهم بعداز فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه نقره را گرفتم که خیلی برایم ارزشمند است .

وقتی محمود کلاری با صدای استاد کیمیایی غافلگیر شد

در بخشی از برنامه مسعود کیمیایی روی خط تلفن برنامه دورهمی آمد و با شنیدن صدای استاد کیمیایی و تعریف هایی که از این استاد تصویربرداری کرد ، محمود کلاری حسابی غافلگیر شد و مهران مدیری از این موقعیت استفاده کرد و از مسعود کیمیایی برای حضور در برنامه دعوت کرد.

محمود کلاری خاطره ای از علاقه اش به استاد کیمیایی و همکاری با او گفت و درباره تفاوت های سینمای حال حاضر با گذشته و خارج از ایران صحبت کرد و در بخشی از این گفتگو به ماجرای همکاری با مهران مدیری که بیشتر شبیه یک مهمانی است اشاره کرد و گفت:مهران مدیری سر صحنه ساعت ۱۱ صبحانه میخورد و ساعت یک ناهار و هر لحظه در حال گفتن این جمله است که چیزی نمیارید بخوریم و این صحبت باعث شد تا مهران مدیری همه تماشاگران دورهمی را به صرف یک آش دعوت کند.

دربخش پایانی این گفتگو محمود کلاری دوربین قدیمی اش را به موزه دورهمی تقدیم کرد و با دسته گلی که بهار روح افزا دختربچه نابغه ریاضی برایش آورد باز هم غافلگیر شد. بار روح افزا نفر اول جهان در مسابقات محاسبات ذهنی است که به عنوان کوچکترین نابغه ایران شناخته میشود. این دختربچه نابغه ایرانی چرتکه ای را که با آن تمرین کرده بود و نفر اول دنیا شده بود را به موزه دورهمی تقدیم کرد.

او فعالیت حرفه‌ای سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلمبرداری فیلم جاده‌های سرد آغاز کرد. از میان آثاری که محمود کلاری مدیریت فیلمبرداری آنها را بر عهده داشته است می‌توان به فیلم نامزد اسکار بچه‌های آسمان اثر مجید مجیدی و همچنین فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی اشاره کرد.

فیلم های سینمایی

  1. بمب (۱۳۹۶)
  2. بهت (۱۳۹۶)
  3. خوک (۱۳۹۶)
  4. ساعت ۵ عصر (۱۳۹۵)
  5. بادیگارد (۱۳۹۴)
  6. فراری (۱۳۹۴)
  7. هفت ماهگی (۱۳۹۴)
  8. آتش‌بس ۲ (۱۳۹۳)
  9. کوچه بی‌نام (۱۳۹۳)
  10. مرگ ماهی (۱۳۹۳)
  11. اشباح (۱۳۹۲)
  12. تمشک (۱۳۹۲)
  13. ماهی و گربه (۱۳۹۱)
  14. گذشته (۱۳۹۱)
  15. استرداد (۱۳۹۰)
  16. برف روی کاج‌ها (۱۳۹۰)
  17. جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  18. آدم‌کش (۱۳۸۸)
  19. شکلات داغ (۱۳۸۸)
  20. امشب شب مهتابه (۱۳۸۷)
  21. چهل سالگی (۱۳۸۷)
  22. هفت و پنج دقیقه (۱۳۸۷)
  23. خاک آشنا (۱۳۸۶)
  24. خواب لیلا (۱۳۸۶)
  25. صد سال به این سال‌ها (۱۳۸۶)
  26. خون بازی (۱۳۸۵)
  27. گرگ و میش (۱۳۸۵)
  28. نسل جادویی (۱۳۸۵)
  29. آفساید (۱۳۸۴)
  30. پرونده هاوانا (۱۳۸۴)
  31. یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)
  32. بید مجنون (۱۳۸۳)
  33. ماهی‌ها عاشق می‌شوند (۱۳۸۳)
  34. بابا عزیز (۱۳۸۲)
  35. بوتیک (۱۳۸۲)
  36. سربازهای جمعه (۱۳۸۲)
  37. آبادان (۱۳۸۱)
  38. چشمان سیاه (۱۳۸۱)
  39. خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰)
  40. نیمه پنهان (۱۳۸۰)
  41. آب و آتش (۱۳۷۹)
  42. بوی کافور، عطر یاس (۱۳۷۸)
  43. میکس (۱۳۷۸)
  44. داستانهای جزیره (اپیزود اول، دختردایی گمشده) (۱۳۷۷)
  45. سیاوش (۱۳۷۷)
  46. قرمز (۱۳۷۷)
  47. درخت گلابی (۱۳۷۶)
  48. ابر و آفتاب (۱۳۷۵)
  49. لیلا (۱۳۷۵)
  50. نامزدی (۱۳۷۵)
  51. گبه (۱۳۷۴)
  52. سمفونی تهران (۱۳۷۳)
  53. همسر (۱۳۷۲)
  54. همسفر (۱۳۷۲)
  55. از کرخه تا راین (۱۳۷۱)
  56. چشمهایم برای تو (۱۳۷۱)
  57. سارا (۱۳۷۱)
  58. دلشدگان (۱۳۷۰)
  59. دو نفر و نصفی (۱۳۷۰)
  60. ردپای گرگ (۱۳۷۰)
  61. مرغابی وحشی (۱۳۷۰)
  62. گروهبان (۱۳۶۹)
  63. نوبت عاشقی (۱۳۶۹)
  64. ای ایران (۱۳۶۸)
  65. ریحانه (۱۳۶۸)
  66. مادر (۱۳۶۸)
  67. سرب (۱۳۶۷)
  68. ویزا (۱۳۶۶)
  69. شیر سنگی (۱۳۶۵)
  70. مدرسه موش‌ها (۱۳۶۳)

همسر محمود کلاری مهمان دورهمی امشب فیلمبردار دورهمی مهران مدیری بیوگرافی محمود کلاری بهترین فیلمبردار ایران Mahmoud Kalari

جایزه‌ها و بزرگداشت‌ها

  • ۱۳۶۷ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سرب
  • ۱۳۷۴ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم گبه
  • ۱۳۷۷- دریافت جایزه اومبای طلایی برای فیلم ابر و آفتاب از جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا آرژانتین
  • ۱۳۷۸ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم بوی کافور، عطر یاس
  • ۱۳۷۸-بزرگداشت از سوی جشنواره فیلم فجر
  • ۱۳۸۲-بزرگداشت در جشنواره سه قاره نانت بعد از ۱۵ سال به یک فیلمبردار اختصاص همراه با نمایشگاه عکس در کاخ جشنواره
  • ۱۳۸۵-برنده سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری برای فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم خون‌بازی
  • ۱۳۸۷-بزرگداشت از سوی جشنواره فیلم فجر
  • ۱۳۸۹ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • ۱۳۹۰ – برنده قورباغه نقره‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • ۱۳۹۰ – دریافت جایزه بهترین فیلم برداری برای فیلم استرداد، در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران
  • ۱۳۹۳-تندیس یک عمر دستاورد هنری از جشنواره دوبلین در ایرلند
  • ۱۳۹۲-تندیس بهترین فیلمبرداری نهمین جشن سینمای برای فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند
  • ۱۳۹۲- دریافت جایزه بهترین فیلم برداری برای فیلم استرداد، در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران
  • ۱۳۹۴- بزرگداشت از سوی انجمن فیلمبرداران فرانسه AFC و دریافت تندیس کم فلکس

وی همچنین تجربه ساختن فیلم سینمایی «ابر و آفتاب» در سال ۱۳۷۵ را نیز در کارنامه خود دارد.

همسر محمود کلاری مهمان دورهمی امشب فیلمبردار دورهمی مهران مدیری بیوگرافی محمود کلاری بهترین فیلمبردار ایران Mahmoud Kalari

عکس اکبر عبدی، تهمینه میلانی و محمود کلاری، ۳۰ سال پیش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ