جاماندگان از سود سهام عدالت ۹۶ بخوانند

2

از جمعیت ۸۱ میلیون نفری ایران، بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند و اطلاعات آنها در سامانه سهام عدالت گردآوری شده است که حدود ۲ میلیون نفر از این افراد اکنون در قید حیات نیستند.

با این اوصاف از ۴۷ میلیون سهامدار این طرح، ۱۴ میلیون نفر هنوز شماره شبای حساب خود را برای واریز سود به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده اند؛ برخی نیز در گذشته دعوت نامه ثبت نام سهام عدالت دریافت کرده بودند اما فرآیند ثبت نام را تکمیل نکرده اند و اکنون این سوال وجود دارد که جاماندگان از سهام عدالت چه سرنوشتی خواهند داشت.
برای روشن شدن آینده سهامداری افرادی که از برنامه سهام عدالت جا مانده اند، خواندن نکات زیر خالی از لطف نیست.

۱- حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در گذشته دعوت نامه شرکت در طرح توزیع سهام عدالت را دریافت کردند اما به هر دلیل پرونده آنها تکمیل نشد و ثبت نام آنها نیمه تمام ماند؛ اکنون سازمان خصوصی سازی اولویت کار را بر تعیین تکلیف ۴۹ میلیون سهامدار فعلی قرار داده است و پس از پایان پروسه پرداخت سود به آنها، تعیین تکلیف این افراد را در دستور کار قرار می دهد تا به حق خود برسند.

۲- حدود ۱۴ میلیون نفر شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نکرده اند؛ از آنجا که تنها راه واریز سود اعلام شماره شبا است، انتظار می رود مشمولان هرچه سریعتر به سامانه مذکور به نشانی www.samanese.ir مراجعه کرده و شماره شبای حساب خود را اعلام کنند.

۳- ممکن است برخی از مشمولان فعلی خود را مستحق دریافت سهام عدالت نداند؛ سازمان خصوصی سازی ضمن احترام و استقبال به نظر این افراد، در آینده درباره افرادی که شماره شبای خود را اعلام نکرده اند، با اخذ مصوبه از مراجع ذیربط تصمیم گیری می کند.

۴- پرداخت سود سهام عدالت به مشمولانی که فوت شده اند، در ماه های آینده و پس از واریز کامل سود سهامداران در قید حیات آغاز می شود؛ برای این کار لازم است ورثه فرد مشمول، امور مربوط به انحصار وراثت را انجام داده و برگه حصر وراثت را در اختیار داشته باشند تا طبق آن به حساب وراث واریز شود که جزئیات آن در موعد مقرر اعلام می شود.

۵- آخرین به روز رسانی اطلاعات در سامانه سهام عدالت مربوط به ۳۱ مرداد است و مشمولانی که پس از این تاریخ فوت کرده و پیش از آن شماره حساب خود را اعلام کرده اند، سود واریزی را دریافت کرده اند؛ در غیر این صورت باید ورٍثه منتظر اعلام سازمان خصوصی سازی درباره تعیین تکلیف این دسته از مشمولان باشند.

۶- آن دسته از افرادی که نتوانستند باقیمانده بدهی خود بابت سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان را در موعد مقرر به دولت پرداخت کنند، دیگر امکان واریز این مبلغ را ندارند زیرا سقف سبد سهام عدالت در شرکت های مشمول این طرح بسته شده و به تصویب شورای عالی قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی رسیده است.

۷- حدود ۶۵۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت کسانی هستند که یک بار شماره شبا بانکی به سازمان خصوصی سازی اعلام کردند ولی شماره شبا آنان به تائید بانک ها نرسید؛ لازم است این مشمولان بار دیگر یک شماره شبای جدید از حساب های غیرمسدود و یا حساب های غیربلندمدت بانکی خود را که امکان واریز وجه داشته باشد، به سامانه سهام عدالت معرفی کنند.

۸- برخی بانک ها در جریان واریز سود به حساب مشمولان سهام عدالت، پیامک واریز وجه به مشمولان ارسال نکرده اند؛ بنابراین اگر مشمولان قصد اطلاع از واریز وجه به حساب خود دارند باید صورت حساب دریافت وجه حساب خود را کنترل کنند و از واریز سود سهام عدالت اطلاع یابند.

۹- به مشمولان سهام عدالت که شماره شبا بانکی تائید شده قبلی آنان با اشکال و مسدودی مواجه شده است و به هر علت امکان واریز سود سهام عدالت به شماره شبا آنان فراهم نشده، اجازه داده می شود یک شماره شبا بانکی جدید به سامانه سهام عدالت اعلام کنند.

۱۰ – سازمان خصوصی سازی برنامه ای برای آغاز دور جدید سهام عدالت و یا جذب مشمولان جدید ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. فرهاد کهزادی می گوید

    باسلام.باتوجه به اینکه جوانی هستم بیجارو۴۰ساله زنم طلاق گرفته فاقدسهام عدالت هستم .افسردگی دارم .یتیمویسیرم وتنهای زندگی میکنم

  2. مسلمون می گوید

    سلام.چرابازخانواده ۹نفره من فقط ۳ نفرسهام عدالت دارن وبقه سهام ندارند وموقع ثبت نام پدرم همه راثبت نام کرده این چه عدالتی است انشااله خداوندخانواده اون مسئولانی وکسانی که باعث این بی عدالتی شدن را ازروی زمین نیست ونابودبکنه :-*\(,.الهی امینB-)