قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار کاهش یافت

0

پیش‌بینی‌ها در مورد بازار خودرو درست از آب درآمد. قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش پیدا کرد و عطش خرید خودروهای خارجی کم شد.

قبل از آنکه آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود بازار خودروهای داخلی و خارجی آشفته شده بود. واردکنندگان خودروهای خارجی هر روز قیمت‌ها را تغییر می‌دادند و مرتب از اینکه ثبت سفارش واردات خودرو بسته است انتقاد می‌کردند و مسبب گرانی‌ها را در تصمیم دولت می‌دانستند.؛ فروشندگان خودروهای داخلی هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و قیمت ها را بالا بردند.

در این میان خودروهای کمتر از ۶۰ میلیون تومان بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان گران شد. خودرو دنا ۴۰۰ هزار تومان و ساندرو هم ۶۰۰ هزار تومان گران شد. سایر خودروها هم نوسان قیمت را تجربه کردند. خودروهای چینی هم بین یک تا ۳میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت تولید داخل نیز به یکباره تا ۵ میلیون تومان گران‌تر شدند. در این میان خودرو سراتو پیشتاز افزایش قیمت‌ها بود و توانست رکورد رشد قیمت را در بین تولیدات داخلی با ۱۴میلیون تومان بزند.

حال با گذشت زمان، قیمت خودروهای داخلی کاهشی بوده است. دنا، ساندرو، تیبا، تندر۹۰، پژو ۲۰۶ و رانا نسبت به ماه قبل ارزان‌تر شده‌اند. در این راستا قیمت پژو ۴۰۵ مدل ۹۷ که در روزهای گذشته در بازار به ۳۳ میلیون تومان رسیده بود، حالا با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و در بازار به قیمت ۳۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، البته خودروهایی که تولید آنها کم است مانند ۲۰۷ همچنان در بازار گران‌تر است و هیچ کاهش قیمتی را شامل نشدند.

خودروهای خارجی هر کدام برای خود بازاری دست و پا کردند که پیش از این هیچ کس تصور آن را نمی‌کرد. چند مدل خودرو در مدت یک هفته ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان گران شد. وقتی زمزمه محدودیت در واردات خودروها با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار در بازار شنیده شد، خودروهای گران قیمت، سر به فلک کشیدند و افزایشی را تجریه کردند که قابل پیش‌بینی نبود. خودروهای گران قیمت بعد از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، به خود تکانی ندادند و سعی کردند همان قیمت‌ها را حفظ کنند،اما سایر خودروهای خارجی که بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران شده بودند با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، تا حدی از قیمت‌های خود عقب نشینی کردند. با این تفاسیر بازار خودروهای داخلی و خارجی در حال سر و سامان گرفتن است و به نظر می‌رسد قیمت خودروهای خارجی و داخلی کاهش دوباره‌ای را تجربه کند.یکی از دلایل پیش‌بینی کاهش قیمت، افزایش واردات و تولید خودروها است.

از طرفی با معرفی محصولات جدید قیمت خودروهای قدیمی ارزان‌تر خواهدشد. درمورد خودروهای وارداتی هم به جهت باز شدن ثبت سفارش قیمت‌ها در مسیر کاهش قرار می‌گیرد.فرهاد احتشام‌زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معقتد است: از صبح روز گذشته سایت ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی رسمی، مجدداً فعال شد و امکان ثبت سفارش برای این دسته از واردکنندگان وجود دارد.

فعال بودن واردکنندگان غیر رسمی در کنار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، مثبت بوده و باعث افزایش رقابت و تعدیل قیمت‌ها در این بازار می‌شود.

چندی یپش سوناتا هیبریدی با رشد ۲۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۲۳ میلیون تومان، توسان با رشد ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، سانتافه با رشد ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۸۵ میلیون تومان، النترا با رشد ۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۰میلیون تومان، اپتیما با رشد ۱۸ میلیون تومانی با قیمت ۲۲۳ میلیون تومان، رافور با رشد ۳۸میلیون تومانی با قیمت ۳۰۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسید. حال قیمت خودروهای عنوان شده در بازار بین دو تا سه میلیون تومان کمتر شده است. به هر ترتیب افزایش قیمت خودروها به خاطر تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ