ثبت نام وام اشتغال روستایی ۹۶ در سامانه کارا وزارت کار و تعاون

0

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار به منظور اجرای دو طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی از سامانه کارا رونمایی کرد که در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان قرار گیرد.

به گفته وی متقاضیان راه اندازی کسب و کار اعم از کارآفرینان و سرمایه گذاران خرد و کلان می‌توانند با مراجعه به سامانه Kara.mcls.gov.ir مراحل ثبت نام و ارائه طرح‌های اشتغال خود به صورت الکترونیکی را دنبال کنند.

لازم به ذکر است که طرح‌های ثبت شده در طول یک ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند و به افراد متقاضی سه ماه فرصت داده می‌شود تا مدارک مورد نیاز را برای دریافت تسهیلات ارائه دهند.

به طور کلی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باتوجه به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار به منابع صندوق توسعه ملی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات را برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته است.

در این میان رسته‌های شغلی اولویت دار در استان‌های مختلف در بخش صنعت شامل پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنایع غذایی و تبدیلی تکمیلی کشاورزی، مبلمان، فرش دستباف و دستبافه ها، بسته بندی میوه، سبزی، نان، ادویه و خشکبار صادراتی، ساخت ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی و صنایع دستی می‌شود.

رسته‌های اولویت دار در بخش کشاورزی نیز شامل تولید زعفران و گیاهان دارویی، سردخانه و نگهداری محصولات، پرورش دام سبک، فرآوری و کشت سیب زمینی، پرورش و فرآوری طیور، شیلات، فرآوری پسته، محصولات گلخانه ای، فرآوری خرما و میوه‌های گرمسیری، زنبورداری و فرآوری عسل و زیتون، خدمات توسعه کشت نهال و بذر، خدمات تخصص و فنی مهندسی کشاورزی و تولید فرآورده‌های لبنی و مراکز جمع آوری شیر می‌شود که در این بین شرکت‌های کشت و صنعت یکپارچه (مدیریت زنجیره تولید و ارزش) فارغ از نوع محصول کشاورزی در تمامی مناطق در اولویت قرار دارند.

همچنین در بحث خدمات، بوم گردی، گردشگری، خدمات حمل ونقل و لجستیک، خدمات بازرگانی، بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی، فناوری اطلاعات (محتوا)، خدمات ورزشی، تعمیر ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی از جمله رسته‌های شغلی اولویت دار در استان‌های مختلف در چارچوب برنامه اشتغال فراگیر است.

سود تسهیلات ۴ تا ۱۰ درصد

گفتنی است نرخ سود برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، مناطق روستایی و عشایری غیرمرزی ۶ درصد و تامین سرمایه در گردش واحدهای مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

این نکته حائز اهمیت است که در صورت هم راستا نبودن طرح با اولویت‌های اعلامی و یا انحراف در استفاده از منابع در زمان اجرا، نرخ سود مورد محاسبه ۱۸ درصد خواهد بود.

منبع: میزان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ