چگونه گرفتگی گردن را در سریع درمان کنیم

0

درد رگ گردن سمت چپ ، درد رگ گردن سمت راست ، گرفتگی گردن و سردرد ، قرص شل کننده عضلات گردن ، درمان گرفتگی عضلات کتف ، پماد گرفتگی عضلات گردن ،داروی گرفتگی عضلات

سفت شدن عضلات گردن معمولا همراه با درد و همچنین سختی در حرکت دادن گردن به جهات مختلف می‌باشد. سفت شدن این عضلات می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد‌های مزمن در پشت سر باشد. علائم این مشکل، معمولا بیشتر از چند روز کوتاه، طول نمی‌کشند، حال با استفاده از پروتکل‌های زیر می‌توانید این عارضه را کنترل کنید.

مجله سلامت ماساژ درمانی گرفتگی گردن و سردرد درمان خانگی درد رگ گردن سمت چپ و راست

فقط ۶۰ ثانیه برای درمان خشکی و گرفتگی گردن

تنها در یک دقیقه، سفت شدن عضلات گردن را درمان کنید. در ابتدا محل دقیق درد را مشخص کنید، سپس درمان شروع کنید. اگر درد در سمت چپ گردن است، از دست چپ خود استفاده کنید، و اگر درد بیشتر سمت راست گردن است از دست راست برای شروع کمک بگیرید.

انگشتان دست خود را به طور مستقیم بر روی درد و یا گره فشار دهید، تا زمانی که فشار زیادی را احساس کنید، البته مراقب باشید که زیاد فشار نیاورید و منجر به تشدید درد شوید. سر خود را در جهت مخالف درد بچرخانید و چانه را به سمت پایین خم کنید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. تکرار حرکت در طول روز برای شل کردن عضله، می‌تواند بسیار مفید باشد.

اعمال فشار به نقطه درد، آن هم درست در هنگام به فعالیت وا داشتن عضله، می‌تواند به تسکین درد کمک کند. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید، می‌توانید از توپ تنیس و دیوار کمک بگیرید. توپ را در منطقه درد قرار دهید و سپس آن را به سمت دیوار فشار دهید.

اگر در این مرحله کمکی حاصل نشد، تکنیک‌های زیر را امتحان کنید.

حرکات کششی برای تسکین درد گردن

کشش ماهیچه‌ها می‌تواند در کاهش درد و تنش‌های موجود در عضلات گردن تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه، هنگامی که در حال رانندگی هستید و یا در پشت میز خود نشسته اید، این تمرینات ساده را با خود انجام دهید:
• در ابتدا صاف بنشینید، سپس هر دو تیغه شانه را به تکیه گاه پشت خود فشار دهید، این عمل را ۱۰ بار تکرار کنید.
• شانه‌های خود را به عقب و سپس به سمت پایین بکشید.
• گوش‌های خود را به آرامی به شانه‌ها نزدیک کنید، این حرکت را نیز ۱۰ بار تکرار کنید.
• سر خود را به آرامی به پشت بچرخانید و ۳۰ ثانیه نگه دارید. همچنین، می‌توانید از دستان خود برای این چرخش کمک بگیرید.

اگر شما از درد پشت و گردن رنج می‌برید، تمرین‌های کششی یوگا می‌توانند به کاهش درد کمک بسیاری کنند.

ماساژ‌هایی برای خشکی گردن

ماساژ یکی از راه‌های درمان درد و التهاب ناشی از سفت شدن عضلات گردن است. چند دقیقه ماساژ می‌تواند سبب افزایش گردش خون در محل درد شود و به کاهش درد کمک کند.

همچنین شما می‌توانید از روغن‌های ضروری، نظیر روغن نعناع که به طور طبیعی در کاهش التهاب و درد بسیار مفید عمل می‌کنند، بهره‌مند شوید. بدین منظور، می‌توانید روغن را بر روی محل درد ماساژ دهید. گفتنی است که، متانول موجود در روغن نعناع، به تسکین درد کمک می‌کند.

استراحت کنید، و یا با یک دوش آب گرم، روند شل شدن عضلات را سرعت ببخشید. یک قاشق غذاخوری از روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون را به همراه روغن نعناع مخلوط کنید و سپس، این ترکیب را روی محل درد استفاده کنید و چند دقیقه ماساژ دهید. اگر از شدت درد قادر به انجام کار نیستید، می‌توانید از یک دوست و یا عضوی از خانواده کمک بگیرید.

روغن‌های ضروری حاوی خواص بسیار مفیدی هستند، و امروزه، برای درمان‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجله سلامت ماساژ درمانی گرفتگی گردن و سردرد درمان خانگی درد رگ گردن سمت چپ و راست

ورزش‌های گردن برای درمان و پیشگیری از درد گردن

عضلات گردن شما نیازمند تمرین‌های تقویتی هستند. چرخاندن آرام سر، حرکت مناسبی برای شروع کار است. هر زمان که احساس درد کردید، این تمرین را انجام دهید.

سرتان را به سمت عقب برگردانید تا محدوده دید مشخص شود. این عمل را چند بار انجام دهید، پس از انجام این حرکت، متوجه خواهید شد که دید محیطی بیشتری دارید. جهت چرخش را، پس از هر ۴ یا ۵ حرکت تغییر دهید. همیشه قبل از انجام حرکت، اطمینان حاصل کنید که گردن را به درستی و نرمی حرکت می‌دهید.

انجام حرکات دیگری مانند خم کردن سر به سمت عقب و سپس به سمت پایین (قفسه سینه)، و یا نزدیک کردن گوش‌ها به شانه ها‌ی راست و چپ ممکن است برای گردن مفید باشند. البته، مراقب باشید که بدن در انجام حرکات دخالتی نداشته باشد.

حرارت‌درمانی برای درد گردن

برای افزایش گردش خون، کاهش درد عضلانی، اسپاسم و انعطاف پذیری و انجام حرکات بیشتر می‌توانید، از روش گرما درمانی استفاده کنید. وجود یک پد و یا یک حوله گرم در محل آسیب دیده، برای ۲۰ دقیقه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. البته به یاد داشته باشید، قبل از اعمال آن بر روی گردن، یک حوله را برای محافظت از پوست، روی محل قرار دهید.

برخی افراد، ممکن است از حوله و پد‌های سرد برای کاهش درد و التهابات حاد استفاده کنند. گفتنی است که، این شیوه درمان برای گرفتگی عضلات، اصلا توصیه مناسبی نمی‌باشد.

حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم، از سولفات منیزیم تشکیل شده است و یک ترکیب شیمیایی مناسب برای کاهش درد عضلات آسیب دیده است. این نمک همچنین ممکن است، به بهبود عملکرد گردش خون و کاهش فشار و تنش‌ها کمک بسیاری کند.

برای حمام نمک اپسوم، در ابتدا حمام خود را با آبگرم پر کنید. سپس دو فنجان نمک اپسوم را اضافه کنید و گردن خود را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با این محلول ماساژ دهید. این عمل را ۳ بار در هفته انجام دهید.

نمک اپسوم، خواص بسیار مفیدی برای سلامت دارد.

فشاردرمانی برای تسکین خشکی گردن

فشار دادن از امتیازاتی است که می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی عضلات ناشی از قرار گرفتن در حالات بد، کمک کند. لو ژِن (Luo Zhen) اصطلاحی است که به نقطه‌ای فشاری در دست اشاره دارد، که می‌تواند سبب کاهش درد شود.

نقطه‌ای که در دست شما نیاز به فشار دارد، نقطه‌ای است که در پشت دست و بین دو استخوان انگشت میانی و اشاره قرار گرفته است.

اگر درد گردن شما در سمت راست بدن می‌باشد، در این صورت به نقطه روی دست چپ باید فشار بیاورید، این فشار باید به صورت مدور و حلقه‌های کوچک اعمال بشود – بنابراین، یکی دیگر از راه حل‌های درمان گردن درد، ماساژ نقطه قسمت مقابل درد است.

ماساژ مدور و فشار کافی نقطه فشاری، می‌تواند به سلامت بخش آسیب دیده کمک کند.

هنگام اعمال فشار بر روی دست خود، سعی کنید، گردن خود را به آرامی از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید. انجام این عمل نه تن‌ها انعطاف شما را افزایش می‌دهد، بلکه سبب کاهش درد نیز می‌شود.

به حالت خوابیدن‌تان توجه کنید

یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات گردن، حالت بد خوابیدن است. همیشه سعی کنید، به پشت و یا به پهلو بخوابید، و تا جایی که ممکن است از خوابیدن بر روی شکم اجتناب کنید.

اگر همچنان ترجیح می‌دهید که بر روی شکم بخوابید، سعی کنید از بالش هایی استفاده کنید که بیش از حد بزرگ نباشند. بالش‌های بزرگ می‌توانند سبب شوند که گردن شما دورتر از بدن قرار بگیرد و درنهایت به عضلات گردن فشار بیاورند.

بالش شما نباید بزرگتر از فضای مورد نیاز سرتان باشد. حتی بدون بالش ممکن است احساس بهتری کنید. هماهنگی طبیعی سرو گردن را بدون بالش تصور کنید. در هنگام خواب، حتما از هماهنگی سر و بدن با ستون فقرات اطمینان حاصل کنید.

دارو درمانی برای بهبود گرفتگی گردن

بسیار از داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویزی قابل استفاده است. غالباً داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که باعث کاهش التهاب و تورم می‌شوند اولین گام در درمان گرفتگی گردن و درد گردن هستند.

داروهای مسکن ضد التهابی مانند آسپرین یا بروفن درد را کم می کنند.

پزشک ممکن است برخی داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن یا برخی شل کننده‌های عضلات را برای شما تجویز کند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است باعث خونریزی معده شده و عوارض جانبی دیگری هم داشته باشند. ابتدا برچسب‌ها و بروشورهای داروها را مطالعه کرده و سپس استفاده کنید. این داروها را بیش از ۱۰ روز مصرف نکنید مگر این که پزشک دستوری غیر از این داده باشد.

منبع : فرادید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ