چالش”سانچی” برای عادل فردوسی پور

2

برنامه «۹۰» که قسمتی از جذابیتش را مدیون فوتبال پر حاشیه کشور است، خودش نیز گاه و بی گاه دچار حاشیه‌هایی می‌شود که  معمولاً عادل فردوسی پور در کانون آن قرار دارد. مجری که با دوام ترین برنامه تلویزیونی را با تهیه کنندگی خودش روی آنتن می‌برد، می‌داند که اگر گاهی اظهار نظر غیر فوتبالی هم بکند اتفاق خاصی برای برنامه‌اش نمی‌افتد. چرا که هنوز برنامه «شب‌های فوتبالی» که از شبکه ورزش بعد از رقابت‌های لیگ برتر پخش می‌شود، نتوانسته آلترناتیوی جدی در صورت عدم پخش «۹۰» باشد.

اما جدیدترین حاشیه برای مجری «۹۰» بعد از حادثه «سانچی» بوجود آمده است. جایی که عادل به گفتن تسلیت و ابراز هم دردی با خانواده حادثه دیدگان اکتفا کرد و برنامه اش را پی گرفت. حال «روزنامه کیهان» با مقایسه واکنش وی در سال گذشته و در قبال حادثه ساختمان پلاسکو چالشی جدید برای فردوسی پور بوجود آورده است.

سال گذشته و پس از اتفاق ناگوار ساختمان پلاسکو فردوسی پور بخش زیادی از برنامه را به اظهار تاسف از این واقعه و زیر سوال بردن مقامات مسئول شهری اختصاص داد. واکنش این مجری آن قدر خارج از قاعده بود که در بهمن همان سال از سوی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداوسیما به فردوسی پور و حتی مدیر شبکه سه تذکر داده شد. «محمدرضا عرب‌سرخی» عضو این مرکز نیز با اشاره به این که فردوسی پور وظیفه‌ای برای وارد شدن در این موضوعات ندارد و اشتباهات خود را پذیرفته است به یکی از رسانه‌ها گفته بود: «کار به جایی رسیده که وکلایی به عنوان مدعی العموم خواسته‌اند به‌خاطر این رفتار غیر‌حرفه‌ای از ایشان شکایت کنند و پیگیر هستند که این پرونده به نتیجه برسد.»

پس از این اتفاقات و در حالی که حتی احتمال ممنوع شدن پخش برنامه «۹۰» دور از ذهن نبود مرتضی میرباقری معاونت سیما در اسفند ۹۵ با بیان اینکه برنامه‌سازان و هنرمندان باید حرمت آنتن را بدانند و هر احساسی را بروز ندهند گفت: «درباره برنامه ۹۰ به نظرم دوستانی که سلبریتی می‌شوند احساس می‌کنند در هر زمینه دستی دارند. برنامه‌های تخصصی هم تجربه و هم شناسنامه لازم دارد اما گاهی دوستان تابع احساسات می‌شوند.»

شاید اگر آن ایام نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نبود و یا شهردار تهران یکی از کاندیداهای دوره گذشته این انتخابات نمی‌شد، فردوسی پور بخش بزرگی از برنامه‌اش را به حادثه پلاسکو اختصاص نمی‌داد و یا اگر هم میداد اینچنین حاشیه‌ای برایش ایجاد نمی‌شد.

روزنامه کیهان صبح امروز در یادداشتی کوتاه از این دوگانگی واکنش فردوسی پور راجع به اتفاق پلاسکو و حادثه سانچی انتقاد کرده است. در یادداشت این روزنامه آمده:

«عادل فردوسی‌پور که در برنامه تخصصی ۹۰ معمولاً برخلاف اصول حرفه‌ای رسانه از چهارچوب برنامه خارج شده و به مسائل خارج از موضوع که تخصصی در آن ندارد می‌پردازد؛ این بار حتی در همین رفتار غیر حرفه‌ای خود عادلانه عمل نکرد و هدف انتقاد کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفت.

فردوسی‌پور که سال گذشته ۴۰ دقیقه از وقت برنامه خود را به حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص داده و نتیجه گرفته بود همه مسئولان مربوطه باید استعفا دهند، این بار و درباره حادثه سانچی فقط تسلیت گفت. یک سال قبل در چنین روزهایی بود که برنامه «۹۰» که یک برنامه مختص فوتبال است در واکنش به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، تبدیل به یک نمایشی سیاسی شد، تا آنجا که بیش از ۴۰ دقیقه از وقت این برنامه به موضوعی بی‌ارتباط با برنامه اختصاص یافت و پس از صحبت‌های یک کارشناس، در نهایت عادل فردوسی پور گفت که هر جای دیگر دنیا چنین اتفاقی افتاده بود همه مسئولان مربوطه استعفا می‌دادند.

اما یک سال بعد، باز هم حادثه دردناک دیگری در ابعاد گسترده‌تری رخ داده است؛ ۳۰ نفر از هموطنانمان طی هشت روز در جدال با آب و آتش سوختند. اما این بار فردوسی‌پور فقط یک تسلیت گفت، بدون اینکه حتی از مسئولان انتقادی کند. آن هم در شرایطی که برخلاف سال گذشته، این بار مسئولان مربوطه، سکوت کرده‌اند و حتی پاسخ افکار عمومی را هم نمی‌دهند. این تناقض رفتاری باعث شد تا این سؤال در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که چرا مجری ۹۰ برخلاف نامش ناعادلانه با هر دو واقعه برخورد کرده است؟

برخی از کاربران فضای مجازی به این سؤال پاسخ داده‌اند. ازجمله یکی از کاربران نوشته: «تعجب کردیم که فردوسی پور ۴۰ دقیقه برنامه نود را به استعفای مسئولان مربوط اختصاص نداد و فقط همدردی کرد! حتماً برای او صرف نداشته است…» کاربر دیگر هم نوشته است: «عادل فردوسی‌پور امشب از فاجعه زنده سوختن ۳۰ هموطن در نفتکش سانچی گفت، اما خوشبختانه معلوم شد برخلاف پلاسکو در این فاجعه فقط باید با بازماندگان همدردی کنیم و اصلاً لازم نیست کسی استعفا بده.»

نفتکش سانچی شغل فردوسی پور سلبریتی های ایرانی حاشیه فردوسی پور تصادف کشتی بیوگرافی عادل فردوسی پور برنامه نود دیشب برنامه نود امشب برنامه عادل فردوسی پور

کاربر دیگری هم این گونه به فردوسی‌پور واکنش نشان داد: «فردوسی‌پور در برنامه‌اش حادثه سانچی را تسلیت گفت اما نگفت که اگه این اتفاق هر جای دنیا می‌افتاد چند مسئول استعفا میدادند!… کاش مثل اسمش عادل بود!»

حال باید منتظر ماند و دید واکنش این مجری در سه سال آینده در مورد اتفاقات مختلف چگونه است و آیا به قول روزنامه کیهان فردوسی پور مانند اسمش عادل است یا اینکه جانبدارانه موضع میگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. شادی می گوید

    اقای فردوسی پور این هفته بدلیل حادثه کستی به کسی نگفتن استعفا بده درحالی که باره سال قبل به اقای قالی باف می گفتند استعفا باید دهد
    این اولین دشمنی وبی عدالتی ایشون نیست برنامه ۹۰ بارها بصورت غیرمستقیم از جریان فتنه حمایت کرده
    اگراقای فردوسی پور این هفته عذز نخواهند وازسران فتنه جدایی اعلم نکنن ما این هفته مسا بقه پیامکی تحریم میکنیم

    1. هلسی می گوید

      به جهنم