مشاور اوباما به خوش‌خیال‌ها، ایران باید ۲۵ سال اعتمادسازی کند!

0

تابو شکست اما عملکرد متقابل؟ … شاید وقتی دیگر!،خبر خوش برای کارگران بیکار نساجی،افخم: در فیس بوک صفحه ندارم،تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیونی مدیر مسئول آسمان،احراز هویت یک شهید پس از ۳۰سال و … از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های روز یکشنبه هستند که اینجا میخوانید.

*کیهان

هر چه ایشان بفرمایند!

به گزارش ساتین : روزنامه آرمان (نزدیک به خانواده آقای هاشمی) روز گذشته طی خبری با عنوان «انتصاب سؤال‌برانگیز رئیس دانشگاه آزاد» به انتقاد از رئیس دانشگاه آزاد پرداخت. روزنامه آرمان به نقل از سایت انتخاب نوشت، حکم علیرضا منادی که پیش از این به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد در هیات امنای این استان حضور داشت تمدید شده است. روزنامه آرمان این انتصاب حمید میرزاده- رئیس دانشگاه آزاد- را انتصابی افراطی و به دور از اعتدال خوانده و می‌نویسد: به هر ترتیب تمدید حکم منادی در راستای خط اعتدال نیست و تطابقی با اندیشه‌های بزرگان دانشگاه آزاد ندارد.(!)

روزنامه آرمان بزرگترین جرم علیرضا منادی را این می‌داند که: [وی] از عدم احراز صلاحیت آیت‌ا… هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز رضایت کرده بوده و بنابر این شایسته انتصاب در دانشگاه آزاد نیست. از نظر روزنامه آرمان آقای منادی جرم دیگری نیز دارد و آن اینکه: [وی] نسبتی با وفاداری به آرمان‌های موسس دانشگاه آزاد ندارد.با این حساب تعریف تازه‌ای از «اعتدال» برای اولین بار در ادبیات سیاسی ایران و به خصوص در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود که مطابق با آن «اطاعت بی کم و کاست از فرامین آقای هاشمی رفسنجانی ملاک اعتدال است!»

لازم به ذکر است عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی از حمایت آقای هاشمی رفسنجانی برخوردار بود و ۲۹ سال در این پست ماند، پس از او فرهاد دانشجو ریاست دانشگاه  را بر عهده گرفت، وی از حمایت آقای هاشمی برخوردار نبود و تنها ۱۸ ماه در این سمت باقی ماند و اکنون ریاست دانشگاه آزاد بر عهده حمید میرزاده است.گفتنی است دانشجو پیش از برکناری طی گفت‌و‌گویی اختصاصی با کیهان ضمن انتقاد به دیدگاه هیئت امنای دانشگاه‌ آزاد درباره مدیریت این دانشگاه گفته بود: آقایان دنبال آدمی می‌گردند که هیچ باشد تا هر چه گفتند انجام دهد.دانشجو همچنین به نقل از خاطراتی از اولین روز حضورش در دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: روز اول که اینجا آمدم با تعجب دیدم برخی هنگام خارج شدن از دفترم پشت به من نمی‌کنند! بوسیدن دست برای برخی در اینجا امری عادی بود.

پاسخ مشاور اوباما به خوش‌خیال‌ها، ایران باید ۲۵ سال اعتمادسازی کند!

مشاور اوباما و عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا می‌گوید، کاخ‌سفید و هم‌پیمانانش به دنبال تمدید توافق ژنو تا ۲۵ سال برای حصول اطمینان حداقلی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.گری سیمور در مصاحبه با روزنامه تایمز‌آو اسرائیل توافق موقت ژنو را «آتش‌بسی که مسیری دشوار را پیش‌رو دارد» توصیف می‌کند و می‌گوید: ایرانی‌ها برای حفظ ۲۰ هزار سانتریفیوژ خود تاکید خواهند کرد. بحث بر سر غنی‌سازی یکی از موضوعات دشوار در دور جدید مذاکرات خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود پیشرفت اندکی تا پایان سال جاری میلادی به دست آید.

این مقام آمریکایی هم‌چنین درباره تاسیسات فردو گفت: غرب خواستار تعطیلی این تاسیسات است اما به دلیل مخالفت تهران با برچیدن هر یک از زیرساختارهای هسته‌ای‌اش ممکن است به توافق دو طرف درباره تغییر کاربری این تاسیسات و شاید استفاده از آن به عنوان محلی برای انبار تجهیزات و مواد منجر شود. در عین حال نیروگاه تحت احداث اراک نگران ‌کننده است. تبدیل این راکتور به راکتور آب سبک یا توقف فعالیت آن می‌تواند نگرانی قدرت‌های بزرگ در این زمینه را برطرف کند.سیمور آنگاه می‌گوید: بر اساس توافق موقت ایران به عنوان عضو معاهده ان‌پی‌تی در صورتی که به تعهداتش در توافق نهایی پایبند باشد، همچون هر کشور دیگر عضو ان‌پی‌تی که مجهز به سلاح هسته‌ای نیست، قلمداد خواهد شد. اما مسئله مهم این است که این اتفاق چه موقع رخ خواهد داد و پس از آن چه خواهد شد؟ آمریکا و هم‌پیمانانش احتمالا به دنبال تمدید توافق موقت تا ۲۵ سال هستند تا به اطمینان حداقلی درباره تعهد ایران در قبال کنار گذاشتن هرگونه جاه‌طلبی هسته‌ای‌اش دست یابند(!)

سیمور گفت: ایران به دنبال پایان مهلت توافق نهایی پس از ۵ سال است به گونه‌ای که پس از انقضای آن بتواند مانند هر کشور ان‌پی‌تی برنامه هسته‌ای را ادامه دهد. در همین حال خبرگزاری بلومبرگ از قول گری‌سیمور نوشت: احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد. چرا که غرب دلایل لازم برای منصرف کردن ایران از برنامه‌های اتمی به این کشور ارائه نداده است.سیمور که اکنون در دانشگاه هاروارد سرگرم برنامه‌های پژوهشی است در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید: ایران باید در این مذاکرات موافقت کند بطور جدی بخش عمده‌ای از سانتریفیوژ‌های خود را از کار بیاندازد و یا نابود کند. ما همچنین در حال گفت‌وگو برای کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده آنها هستیم. ما از بسته شدن تاسیسات فردو صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم که راکتور آب سنگین اراک متوقف شود اما با مواضعی که ایران گرفته بنظر می‌رسد آنها به هیچکدام از این خواسته‌ها موافقت نکنند. بنا بر این ما کیلومترها با هم فاصله داریم.

از سوی دیگر رویتر از قول یک مقام ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد تنها در صورت توافق نهایی، همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با VoA و در پاسخ این سوال که «به نظر شما برای رسیدن به توافق همه جانبه به چه مدت زمان نیاز است؟ ۵ سال؟ ۱۰ سال؟ یا ۲۵ سال؟« گفت: طول مدت رسیدن به چنان توافقی از موضوع‌های مورد گفت‌وگوست. من در این باره چیزی نمی‌گویم چون بناست درباره‌اش گفت‌وگو صورت بگیرد. بدیهی‌ست جامعه بین‌المللی مدتهاست نگران است و اعتمادسازی، زمان‌بر است.

شرمن در مصاحبه با BBC نیز گفت: تحریم‌ها زمانی به طور کامل لغو می‌شود که توافق جامع، حاصل شود و ما کاملا اطمینان پیدا کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.وی در عین حال گفته ما به موضوع حقوق‌بشر و موشک‌های دوربرد ایران نیز حساس هستیم.روزنامه کریستین ساینس مانیتور اخیرا در گزارشی نوشت: دو چالش مهم در مسیر ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد که باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت شده است. اول، اصرار ناگهانی آمریکا بر گنجاندن موضوع موشک‌های بالیستیک ایران در مذاکرات و دوم، ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر بازنده بودن ایران در روند مذاکرات طرح موضوعاتی از قبیل لزوم توقف غنی سازی اورانیوم در خاک ایران و بودن همه گزینه‌ها روی میز.در همین حال روزنامه اتریشی استاندارد با اشاره به مذاکرات اخیر وین خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها تصور می‌کنند بسیار دور از انتظار است که گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه قطعی برسد. مشکل این است که اطمینان به برنامه هسته‌ای ایران به سختی به دست می‌آید و به «اراده سیاسی» نیاز دارد.

تحلیلگر صهیونیست: ‌ایرانی‌ها فهمیده‌اند که آمریکا ضعیف است

یک تحلیلگر صهیونیست گفت ایرانی‌ها از آمریکا نمی‌ترسند چون فهمیده‌اند که ضعیف است.تزیپی حزقیلی در مصاحبه با کانال ۱۰ رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ایرانی‌ها از آمریکا نمی‌ترسند و آن را ضعیف می‌دانند.به گزارش العالم، وی می‌گوید: درست است که به نظر می‌آید ما اکنون صدای جنگ را می‌شنویم ولی چنین جنگی صورت نخواهد گرفت. همه چیز طبق روال در حال انجام است.وی افزود: «باید بفهمیم که ماجرا از چه قرار است؛ مذاکرات در ژنو ادامه دارد. از نظر ایرانی‌ها آمریکا ضعیف است، زیرا اگر قوی بود حمله می‌کرد.»می‌کرد.»
حزقیلی خاطرنشان کرد: «آمریکا ضعیف است به همین دلیل وارد توافق شد. این مسئله از نظر ایرانی‌ها به این معنا است که حتی اگر آمریکا را تهدید کنند موفق می‌شوند که نشان دهند چه کسی رئیس است.»

این تحلیلگر صهیونیست در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایرانی‌ها نمی‌ترسند که با این روش دستاوردهای کنونی از بین برود، اظهار داشت: «کاملا برعکس؛ مسئله این است که آنها نمی‌ترسند، اگر می‌ترسیدند آمریکایی‌ها را به چالش نمی‌کشیدند. این گامی برای به چالش کشیدن است. حال به پاسخ تاخیر کاخ سفید در پاسخگویی نگاه کنید. باید بفهمیم که ایرانی‌‌ها می‌دانند که آمریکا ضعیف است به همین دلیل به خود اجازه می‌دهند که اینگونه رفتار کنند. این مرحله دوم توافقنامه است. در خاورمیانه اینگونه صحبت می‌کنند.»

توقع غرب برای تعطیلی فردو هیچ توجیه قانونی ندارد

«قدرت‌های غربی درباره مطالبه تعطیلی تاسیسات هسته‌ای فردو محق نیستند».رابرت کلی کارشناس ارشد انستیتو بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم در توضیح این ارزیابی گفت: تا زمانی که آژانس به بازرسی‌های خود از تاسیسات فردو ادامه می‌دهد و از نحوه کار آن اطمینان حاصل می‌کند، توجیه و دلیلی برای تعطیلی این تاسیسات وجود ندارد.وی که سال‌ها در موسسه مرکز تحقیقات فناوری هسته‌ای لوس‌آلاموس آمریکا فعالیت کرده، در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی و در پاسخ این سؤال که رآکتور آب سنگین اراک تا چه حد خطر دارد؟ گفت: من همیشه نگران رآکتورهای آب سنگین رده ۴۰ مگاوات بوده‌ام. از همان نوعی که اسرائیل، هند و پاکستان دارند و احتمالا عراق هم به دنبال ساخت آن بوده است. اینها خطرناک هستند اما نکته این است که ایران تاسیسات موردنیاز برای پردازش مجدد را ندارد و حتی ایده مشخصی برای تکمیل آن را هم در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: همه رآکتورهای آب سنگین، پلوتونیوم را به عنوان محصول جانبی یا پسماند تولید می‌کنند و نیروگاه اراک هم از این قاعده مستثنی نیست، اما اگر آنها نتوانند سوخت مصرف شده را در زمان مشخص تخلیه و به اندازه کافی سوخت جایگزین تولید کنند و یا اگر تسهیلات فرآوری مجدد نداشته باشند، هیچ خطری نخواهد داشت.

تابو شکست اما عملکرد متقابل؟ … شاید وقتی دیگر!

«توافق موقت ژنو، تابوی عقبگرد اتمی ایران را شکست اما تنها تردید ممکن، عمل متقابل و متناسب آمریکا در قبال این عقبگرد است».وبسایت رادیو فردا ارگان رسمی سازمان سیا ضمن انتشار این تحلیل نوشت: تردید موجود در مورد عمل متقابل و متناسب آمریکا در مقابل عقبگرد اتمی ایران است شواهد اخیر حاکی از شکل گرفتن آمادگی‌های تازه برای برداشتن گام‌های بزرگ در جهت رفع نگرانی‌های جامعه جهانی پیرامون برنامه‌های توسعه اتمی ایران است. برداشتن این گام‌ها، براساس توافق‌های اخیر، نه تنها محدود ساختن بخش‌های حساس اتمی، که فعالیت‌های گذشته اتمی ایران را نیز می‌تواند شامل شود.

این تحلیل می‌افزاید: دشوارترین مرحله مذاکرات اتمی سه ماه گذشته دست یافتن به توافق موقت بود که تابوی عقبگرد اتمی ایران را شکست. در مقابل این عقبگرد بزرگ، که به خصوص نزد اصولگرایان درون حاکمیت نارضایتی‌هایی را برانگیخته، کارمزد دریافتی ایران اندک بود و به برداشتن اقساطی ۴/۲ میلیارد  تا حداکثر ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران محدود ماند. توافق اخیر وین اگرچه هنوز در مرحله تکوینی و نیازمند روشن شدن اجرای آن است، در صورت نهایی شدن از یک سو پیروزی سیاست خارجی آمریکا در سطح منطقه خواهد بود.

رقابت ۳ طیف برای یک استاندار

یک عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید مجموعه نیروهای حامی روحانی در خراسان‌رضوی، وحدت نظری درباره گزینه استانداری ندارند.
محمدصادق جوادی حصار (مدیر روزنامه توقیف شده توس) به «پیام نو» گفته است: در ستاد آقای روحانی در خراسان دو طیف وجود داشتند. طیف اصولگرای این ستاد را آقای عسکری نمایندگی می‌کرد. طیف اصلاح‌طلبان هم البته در ستاد انتخاباتی زیر مجموعه آقای عسکری محسوب می‌شدند، اما یک طیف مستقل هستند. الان که بحث انتخاب استاندار در میان است، طیف اصلاح‌طلبان ستاد آقای روحانی یک لیست ارائه داده است که در آن لیست نام آقایان مهرعلیزاده و رسولی و امینی وجود دارد. اصولگرایان ستاد آقای روحانی هم به همین شکل گزینه‌های خودشان را دارند. بنابراین در مجموعه نیروهای حامی آقای روحانی وحدت نظری وجود ندارد.

وی می‌افزاید: در مجموع از آخرین برآیندی که از مجموعه ستاد آقای روحانی بیرون آمد، بصورت ترمیمی و علاوه بر آن  لیست‌هایی که ارائه شده بود آقای نوروززاده و یکی دو نفر دیگر مطرح شدند که به این مسئله هم هنوز توجه چندانی نشده است، یعنی هنوز این پیشنهادات هم توسط دولت جدی گرفته نشده است.جوادی حصار می‌گوید: به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد تا این موضوع را به صورت فرسایشی ادامه دهد تا این گروه‌ها از سطح مطالبات خود دست بردارند و به کف آن برسند و متقاعد بشوند به نیرویی که دو طرف بگویند فعلا خیرالموجودین است.

وی این را هم گفته‌ که «در همین انتخابات اخیر، ۲ نامزد جدی انتخابات از مشهد بودند. به همین دلیل شهر مشهد و استان‌خراسان‌رضوی به دلیل همین ویژگی‌ها محل تضارب جدی افکار گرایش‌های سیاسی بوده و هست. در همین انتخابات آقای روحانی رای اول را در مشهد آورد، اما به هر تقدیر در این شهر ۴۸ درصد آرا متعلق به جناح مقابل آقای روحانی بود و آنها با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارند تلاش می‌کنند تا پایگاه‌های خود را در این حوزه حفظ کنند.»یادآور می‌شود پیش از این برخی خبرها حاکی از آن بود که گرایش شخص رئیس‌جمهور به اسماعیل نجار استاندار فعلی است. ظاهرا این تصمیم‌نهایی هم شده بود و قرار بود اعلام شود اما به دلایل نامعلوم به تأخیر افتاد. در همین حال طیف کارگزارانی و حامی هاشمی به تیمور علی عسکری گرایش دارد اما اصلاح‌طلبان نیز ترجیح می‌دهند گزینه‌های خود آنان استاندار شود.

*خراسان

مجوز روحانی برای شکستن طلسم یک پروژه مهم صنعتی

در حالی که عملیات اجرایی ساخت یک کارخانه مهم فولاد در مرکز کشور از سال ۸۵ آغاز و تاکنون تلاش های زیادی برای بهره برداری از آن انجام گرفته است، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تملک زمین های لازم برای اجرای کامل این طرح، پروژه مذکور با مشکلات مختلفی مواجه شده بود شنیده شده رئیس جمهور با تایید پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح، دستور واگذاری ۴۰۰ هکتار زمین به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای اتمام این طرح را صادر کرد.

 

خبر خوش برای کارگران بیکار نساجی

پس از آنکه دولت دهم با صدور مصوبه ای، از دستگاههای اجرایی خواست نسبت به احتساب ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری شاغلان در کارهای سخت و زیان آور در برخی بخش های صنعت نساجی، به عنوان سوابق بیمه ای اقدام و این ایام را در احکام بازنشستگی پیش از موعد آنها تا پایان سال ۹۲ محاسبه کند، یک مقام ارشد دولتی طی روزهای اخیر با صدور ابلاغیه ای، این مجوز را تا پایان سال ۹۳ تمدید کرد.

*ایران

افخم: در فیس بوک صفحه ندارم

خبر اول این که راه‌اندازی صفحه‌های مجازی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای سخنگوی وزارت امور خارجه دردسر‌ساز شده است. تا آنجا که مرضیه افخم در واکنش به برخی اظهارنظرهای منتشر شده منتسب به وی در شبکه اجتماعی فیس بوک، اعلام کرد: «هیچ صفحه رسمی یا غیررسمی در فیس بوک ندارم.» به گزارش ایرنا، افخم با اشاره به اینکه با وجود تکذیب‌های مکرر او، همچنان برخی افراد صفحه‌هایی به نام مرضیه افخم در فضای مجازی راه‌اندازی کرده و به اظهارنظرات سیاسی می‌پردازند، گفت: «همچنان از طریق مراجع قضایی پیگیر برخورد با دایرکنندگان و گردانندگان این گونه صفحه‌ها هستم.» سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «مواضع وزارت امورخارجه تنها از مجاری و رسانه‌های رسمی اعلام و به اطلاع عموم مردم می‌رسد.»

وصیت حافظ اسد به بشار درباره هاشمی

خبر دیگر این که غلامعلی رجایی با انتشار مطلبی در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از یکی از مشاورین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نقل کرده است که «در ملاقات بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه با آقای هاشمی از ایشان شنیدم که به آقای هاشمی می‌گفت پدرم به من وصیت کرده است اگر روزی در اداره کشور یا زندگی شخصی‌ات به مشکلی برخورد کردی، حتماً با آقای هاشمی مشورت کن و از ایشان راه‌حل بخواه.»

حمایت نمایندگان کرد مجلس از آموزش به زبان مادری

شنیدیم که نمایندگان کرد نهمین دوره مجلس در حمایت از آموزش به زبان مادری بیانیه‌ای صادر کردند. به گزارش فارس، در این بیانیه با اشاره به سخنان حسن روحانی در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تصریح شده: «انتظار آن داریم دولت ضمن تلاش مجدانه در عملیاتی کردن اصل ۱۵ قانون اساسی بر اراده خویش در آموزش زبان مادری استوار بوده و با اظهارات غیرکارشناسی در این زمینه برخورد قاطعانه کرده و در راستای احقاق حق طبیعی و ذاتی تمامی شهروندان گام‌های اساسی بردارد.»

آزادی نویسنده مطلب روزنامه «آسمان» با قرار کفالت

با خبر شدیم که نویسنده مطلب «علم سیاست در زمانه سخت» در روزنامه توقیف شده «آسمان» با احضار بازپرس پرونده برای ادای توضیحات در دادسرا حاضر شد. به گزارش خبرنگار قضایی ایران، روز گذشته این نویسنده با حضور در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای رسانه و فرهنگ به سؤال‌های بازپرس در نگارش مطلب فوق بطور کتبی پاسخ داد. وی ضمن دفاع از اتهام مطروحه، مستندات خودرا در این زمینه ارائه داد. بازپرس پرونده روزنامه «آسمان»، پس از تحقیق و بازجویی از نامبرده برای وی قرار کفالت صادر کرد. این نویسنده با معرفی کفیل آزاد شد. نوشاد عبادی، یکی از نزدیکان عباس بزرگمهر (مدیر مسئول آسمان) به ایرنا گفت: روز گذشته یکی از نویسندگان این روزنامه که مطلب وی با موضوع «قصاص» منجر به توقیف روزنامه آسمان و بازداشت مدیر مسئول آن شد، در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت و مورد بازجویی قرار گرفت.

تغییر افکار امریکایی‌ها درباره ایران

دست آخر این که جیم لوب روزنامه‌نگار برجسته امریکایی به نظرسنجی گالوپ پرداخته ‌که بر پایه آن، تعداد افرادی که در ایالات متحده، ایران را بزرگ‌ترین تهدید علیه ایالات متحده می‌دانند، نسبت به دو سال پیش نصف شده است.  به گزارش سایت خبری تابناک براساس این نظر سنجی که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ به این سو و با پرسش از افزون بر هزار بزرگسال امریکایی انجام شده است، ایران دیگر در نزد افکار عمومی امریکا بزرگ‌ترین دشمن کنونی امریکا به شمار نمی‌آید.بنابر این نظرسنجی، دو سال پیش، ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان ایران را بزرگ‌ترین تهدید می‌دانستند ولی امسال، ۱۶ درصد امریکایی‌ها، ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌دانند.

*تهران امروز

تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیونی مدیر مسئول آسمان

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آسمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با آخرین وضعیت عباس بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آسمان اظهار داشت: وثیقه‌ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان معرفی شده و در این رابطه نامه کارشناسی نوشته شده و در حال طی کردن مراحل قانونی است. وی درخصو ص مرحله بعدی دادگاه مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آسمان تصریح کرد: پرونده باید توسط بازپرس به دادگاه ارسال شود و ما امیدواریم هرچه سریع‌تر این اقدام صورت گیرد.

«جوانفکر» آزاد شد؟

علی‌اکبر جوانفکر مدیرمسئول پیشین روزنامه ایران و مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، روز گذشته وبلاگ خود را به‌روز کرده و احتمالا این به معنای آزاد شدن او از زندان و پایان دوران محکومیتش باشد. به گزارش ایسنا، جوانفکر که از سوی دادگاه کیفری استان تهران و دادگاه انقلاب به دو فقره حبس تعزیری محکوم شده بود، شامگاه چهارشنبه ۵ مهرماه سال گذشته برای اجرای حکم محکومیت خود به زندان معرفی شد. براساس احکام صادره از سوی این شعب که به تایید دیوان عالی کشور و دادگاه تجدید نظر استان تهران رسیده بود، مشاور سابق احمدی‌نژاد به اتهام توهین به مقام معظم رهبری، نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و مطالب مخالف عفت عمومی علاوه بر دو فقره محکومیت حبس تعزیری، به محرومیت از هرگونه اشتغال و فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای نیز محکوم شد.

نشست رهروان ولایت با رئیس‌جمهور

به گزارش خانه ملت، بهروز نعمتی نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با اعلام اینکه به احتمال زیاد نشست این فراکسیون با رئیس‌جمهور فردا برگزار می‌شود، گفت:‌ این نشست با حضور اعضای شورای مرکزی فراکسیون برگزار می شود.

صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارم

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با وجود تکذیب های مکرر، همچنان برخی افراد صفحه‌هایی به نام من در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌اند و به اظهارنظرات سیاسی می‌پردازند که به هیچ وجه صحت ندارد. وی افزود:همچنان از طریق مراجع قضایی پیگیر برخورد با دایرکنندگان و گردانندگان این‌گونه صفحه‌ها هستم.

الگو برداری اصلاح‌طلبان از احمدی نژاد

در یکی از جلسات بنیاد باران با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای رسیدن به اهداف موردنظر، به ارزیابی عملکرد مدارس غیر انتفاعی اصلاح‌طلبان همچون مدارس سلام و همچنین دلایل تاسیس دانشگاه ایرانیان توسط احمدی‌نژاد پرداخته شد و پیشنهاد شده این بنیاد نیز اقدام به راه اندازی مدارس غیر انتفاعی با هدف کار فرهنگی و سیاسی بلند مدت نماید.

*جمهوری اسلامی

* یکی از کارکنان صنعت نفت که هفته گذشته اقدام به خودسوزی در مقابل وزارت نفت کرده بود بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. دوشنبه هفته گذشته و اندکی پس از بازدید رئیس‌جمهور از وزارت نفت، یکی از کارکنان صنعت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرد که بلافاصله به بیمارستان نفت منتقل شد. خبرگزاری فارس نوشت: گزارش‌های تایید شده حاکی از آن است که فرد یاد شده که یکی از کارمندان صنعت نفت در جنوب کشور بوده است بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشته است. براساس گزارش‌ها، دلیل خودسوزی این فرد مشکل مسکن بوده است.

* برخی منابع خبری اعلام کردند که ولی‌عهد عربستان سعودی جزایر مالدیو را برای گذراندن تعطیلات چند روزه خود به طور کامل اجاره کرده است. گزارش سی.ان.ان، بسیاری از گردشگران که در حال برنامه‌ریزی برای سفر رویایی خود به مالدیو بودند در پی اقدام این امیر سعودی با درب‌های بسته روبرو شدند.برخی گزارش‌ها حاکی است که سلمان بن عبد العزیز آل‌سعود ولیعهد عربستان سعودی با پرداخت مبلغ ۳۰ میلیون دلار سه جزیره مالدیو را از ۳۰ بهمن الی ۶ اسفند “به صورت دربست” اجاره کرده است.همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند که سلمان بن عبد العزیز آل‌سعود یک بیمارستان صحرایی، یک قایق تفریحی بسیار مجلل و بیش از ۱۰۰ نگهبان شخصی را هنگام ورود به مالدیو، همراه خود برده است.

* دبیر همایش ستارگان جاوید با ارسال نامه‌ای به روزنامه جمهوری اسلامی، به مطلب مندرج در ستون جهت اطلاع دیروز، که از عدم حضور خانواده شهید بهشتی در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای روحانی انتقاد کرده بود، نوشت: “همایش “ستارگان جاوید”، در بخش اصلی، برای تجلیل از مقام شامخ ائمه جماعاتی که به هنگام شهادت، امامت مسجدی را در استان تهران برعهده داشته‌اند یا به عنوان امامت مسجد مشخصی در استان تهران مشهور بوده‌اند، با حضور خانواده مکرم ایشان برپا شد و در بخش جنبی هم به تقدیر از ائمه محترم جماعاتی که درحال حاضر، یکی از مساجد استان تهران را اداره می‌کنند و در عین حال “پدر شهید” هستند، پرداختیم، که با استقبال کم‌نظیر قریب به ۲۰۰۰ امام جماعت روبرو شد و در مجموع قریب به ۴۰ مورد عرض ارادت با حضور رئیس محترم مجلس خبرگان و رئیس محترم بنیاد شهید انجام شد. چنانکه ملاحظه می‌فرمایید، هیچ یک از دو گروهی که در متن خبر “جمهوری اسلامی” مورد اشاره قرار گرفته است، یعنی خانواده “شهدای روحانی” یا “روحانیون ایثارگری که در جبهه حضور داشته‌اند”، از اساس مخاطب این همایش نبوده‌اند و لذا قصوری در این ارتباط رخ نداده است.” اگر در متن خبری که دیروز تحت عنوان تجلیل از شهدای روحانیت استان تهران در صفحه ۲ روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شد دقت شود کاملاً مشخص است که اسامی افرادی نیز در فهرست اعلام شده وجود دارد که امام جماعت نبوده‌اند.

*قدس

احراز هویت یک شهید پس از ۳۰سال

فرارو: احراز هویت شهید احمد افشار بعد از ۳۰ سال با حضور مادر این شهید گرانقدر، صبح دیروز در معراج شهدای تهران برگزار شد. پیکر مطهر شهید «احمد افشار» طی تبادل اخیر در ۷ بهمن ماه ۹۲ به کشور بازگشت.

پاپ تماشاگر ویژه جام جهانی برزیل!

تسنیم: براساس گزارشهای منتشرشده، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان تماشاگر ویژه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خواهد بود.

علت بازداشت یکی از مقامهای حماس

مهر: جنبش حماس در بیانیه ای از بازداشت ایمن طه یکی از مقامهای خود به دلیل فساد مالی خبر داد.

رحمانی فضلی رئیس صدا و سیما می‌شود؟

عصرخبر: خبرها حاکی است که یک عضو کابینه دولت روحانی بر صندلی ریاست صدا و سیما تکیه خواهد زد. گفته می شود، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و عضو کابینه حسن روحانی سکان هدایت رسانه ملی را به عهده خواهد گرفت. شنیده‌ها حاکی است، وی حتی برنامه های کلان خود را برای راهبری صدا و سیما تهیه و ارایه کرده است.

سرنوشت خودسوزی

فارس: یکی از کارکنان صنعت نفت که مقابل وزارت نفت اقدام به خودسوزی کرده بود، بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. بر اساس این گزارش، دلیل خوسوزی این فرد مشکل مسکن و بی‌توجهی مسؤولان به مشکل 
وی عنوان شده است.

حضور نویسنده «آسمان» در دادسرا

فرارو: نویسنده مطلبی با موضوع قصاص در روزنامه «آسمان» که منجر به توقیف این روزنامه و بازداشت مدیر مسوول آن شد، روز شنبه سوم اسفند ماه در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت و به پرسشهای بازپرس پرونده پاسخ داد.

سریع‌القلم رفت

مشرق: محمود سریع‌القلم در جلسه چهارشنبه گذشته شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری حاضر نشده و از این مرکز خداحافظی کرده است.خبرها حاکی است که علت قهر سریع القلم، اظهارات حسام الدین آشنا بوده که در نامه‌ای به رئیس صدا و سیما عنوان کرده که سریع‌القلم جزو مشاوران رئیس جمهور نبوده و نیست.انتشار تصاویری از محمود سریع القلم در حالتی که کروات دارد و به عنوان مشاور رئیس جمهور در اجلاس داووس شرکت کرده بود، باعث ایجاد این اختلافات و تنشها شد.

مستند بازداشت ریگی امشب از شبکه ۳

جهان: علی قاسمیان مدیر رسانه‌ای مؤسسه راهبردی دیده‌بان گفت: مستند نحوه بازداشت عبدالمالک ریگی با عنوان «شکار در آسمان» امشب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مصادره متعلقات جغرافیایی ایران‌زمین

مهر: جمشید پرچی زاده فعال محیط زیست در واکنش به انتشار مستندی با نام «آخرین شیرهای هندوستان» در فضای مجازی که سازنده آن شبکه بی‌بی‌‌سی‌ است، گفت: دیدن این مستند من را یاد داستان مکرر مصادره متعلقات جغرافیایی ایران‌زمین به نام کشورهای دیگر، انداخت.

نجات کشتی ایرانی در دریای سرخ

قدس آنلاین: دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از نجات یک فروند کشتی ایرانی از چنگ دزدان دریایی توسط ناوگروه این نیرو در دریای سرخ خبر داد.

دیدگاه حاتمی کیا درباره اکران «رستاخیز»

جهان: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران، با انتقاد از نحوه برخوردها با فیلم رستاخیر احمدرضا درویش گفت: امیدوارم فیلم «رستاخیز» با تغییراتی که آقای درویش در آن ایجاد می‌کند، بتواند اجازه اکران بگیرد.

کمک دولت به دانشگاه‌ها شرطی شد

باشگاه خبرنگاران: محمد حسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در سال آینده توزیع کمک مالی براساس عملکرد دانشگاه‌ها (رشته‌های مختلف، ضریبهای مختلف) محقق می‌شود.

از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنم

ایرنا: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به برخی اظهارنظرهای منتشر شده منتسب به وی در شبکه اجتماعی فیس بوک گفت: هیچ صفحه رسمی و یا غیررسمی در فیس بوک ندارم.وی افزود: با وجود تکذیب های مکرر، همچنان برخی افراد صفحه‌هایی به نام من در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌اند و به اظهار نظر سیاسی می‌پردازند که به هیچ وجه صحت ندارد و من همچنان از طریق مراجع قضایی پیگیر برخورد با دایرکنندگان و گردانندگان این‌گونه صفحه‌ها هستم.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ