دلالان «سبد کالای رایگان» را به نصف قیمت می خرند !

0

برنج را به‌ تنهایی کیسه‌ای ۳۰ هزارتومان می‌خرد و کل سبد کالا را ۵۵ هزارتومان. زن دیگری مصر است فقط مرغ منجمد را بفروشد.

پنج‌ میلیون سرپرست جدید خانوار از روز پیش برای دریافت سبدهای کالا به محل توزیع این اجناس مراجعه کردند تا اولین و آخرین سبد کالایی دولت یازدهم در سال‌جاری را دریافت کنند.سبد کالایی که بدون هیچ تغییری با مرحله اول، به عده تازه‌ای پرداخت می‌شود.

صف‌های طولانی فروشگاه‌های توزیع‌کننده سبد کالا که چندروزی است خلوت‌تر شده بود بار دیگر روز گذشته با مراجعان بسیاری مواجه شد که بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول دریافت سبد کالای دولت یازدهم شده بودند. به این ترتیب علاوه بر ۱۱ میلیون‌نفر اولیه، پنج‌میلیون‌نفر دیگر هم در نوبت دوم مرحله اول به محل توزیع سبد کالا مراجعه کردند.

تعداد مراجعه‌کنندگان این‌بار هم زیاد است اما به گفته برخی از مسوولان مستقر در محل توزیع سبد کالا مانند نوبت اول نیست و کمی از حجم جمعیت کم شده است. به گفته مسوول ستاد توزیع سبد کالا در فروشگاه شهروند بیهقی روزانه حدود سه تا چهارهزارنفر سبد کالا دریافت می‌کنند. سبدی که هیچ تغییری در محتوا و حجم آن در مقایسه با دوره قبل ایجاد نشده است و محتویات آن همچنان ۱۰کیلوگرم برنج هندی، دوبسته پنیر، دوعدد روغن مایع، چهارکیلو گوشت مرغ منجمد و ۲۴عدد تخم‌مرغ است. یکی از کارمندان این واحد توزیع می‌گوید گویا قرار است چای و ماکارونی هم به سبد دوم اضافه شود. زمزمه‌هایی هم هست که به‌جای برنج هندی، برنج ایرانی بدهند.

اگرچه رییس ستاد توزیع از اعلام سبد دوم کالا در سال‌جاری ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما اکثر کارمندان واحد توزیع متفق‌القولند که سبد کالای دومی در سال‌جاری توزیع نخواهد شد و بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده قرار است تا آخرین روزهای سال جدید سبد کالای نوبت اول توزیع شود. البته پیش از این هم یکی از مسوولان وزارت صنعت و معدن در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که دولت کل بودجه هزارو۵۰۰میلیاردتومانی درنظرگرفته شده برای سبد کالا را در مرحله اول هزینه کرده و بودجه دیگری برای سبد دوم در سال‌جاری باقی نمانده است و سبد دومی اگر در کار باشد در سال ۹۳ توزیع خواهد شد.

چندنفر از مراجعان هم که در صف ایستاده‌اند همین خبر را تایید می‌کنند اما خوشحالند که مانند دیگران سبد کالای نوبت اول را گرفته‌اند و فرقی ندارد که سبد دوم را در سال جاری بگیرند یا در سال بعد. مردی که در صف ایستاده با صدای بلند به همراهش می‌گوید گرفتن سبد کالا که خجالت ندارد چرا شرمنده‌ای! البته سال پیش بهتر بود. احمدی‌نژاد عیدی مردم را نقدا داد. نفری ۸۰هزارتومان به حساب سرپرست خانوارها ریختند و مردم خودشان تصمیم گرفتند چه بخرند و چه نخرند. امسال هم بهتر بود سبد کالا نمی‌دادند و پول نقد می‌دادند به‌جای عیدانه!

سبد کالا را دولت حدود ۹۰هزارتومان قیمت داده است اما دلالان اطراف صف، قیمتی کمتر از این پیشنهاد می‌دهند. مرد دلال کیسه برنج هندی را که آرم شرت بازرگانی دولتی روی پشت آن نوشته شده و اسم انگلیسی«MOON SOUND» روی آن درج شده را یکجا ۲۵هزارتومان می‌خرد؛ کیلویی دوهزارو۵۰۰تومان اما زن حاضر به فروش نیست و می‌گوید خواهرش دو ساعت پیش همین برنج را حوالی میدان امام حسین کیسه‌ای ۳۰هزارتومان فروخته است.

مرد دیگری که یکی دو متر آن طرف‌تر ایستاده می‌‌گوید برنج را به‌تنهایی کیسه‌ای ۳۰هزارتومان می‌خرد و کل سبد کالا را ۵۵هزارتومان. زن دیگری مصر است فقط مرغ منجمد را بفروشد. یکی از همسایه‌هایش بار پیش مرغ منجمد را مجموعا ۱۵هزار فروخته است اما مرد حاضر به خرید نمی‌شود. چندنفری از مراجعه‌کنندگان هم حوالی صف چرخ می‌زنند و دنبال مشتری هستند.

مرد می‌گوید دلال نیست اما اگر قیمت سبد کالا مناسب باشد برای مصرف خانواده‌اش می‌خرد اما قیمت مشخصی نمی‌دهد. جدای از اینها کارگرانی که مشغول جابه‌جا کردن کالاها و خالی‌کردن کیسه‌های برنج هستند از خریداران پروپا قرص کیسه‌های برنج و کل سبد هستند. می‌گوید کیفیت برنج هندی‌اش خیلی بد است و بهتر است همینجا آن را کیلویی هزارتومان بفروشم. حاضر است حتی تا ۱۵هزار تومان هم برای ۱۰کیلو برنج هزینه کند، کل سبد را هم نهایتا ۳۰ تا ۳۵هزارتومان می‌خرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ