بازهم بحران در روزهای برفی/ از سودجویی اسنپ و تپسی تا خواب زمستانی مدیران

0

بارش برف دو روز اخیر باعث مسدود شدن بسیاری ازمعابر و راه‌های مواصلاتی بیرون و درون شهری شد، سیستم حمل و نقل عمومی را مختل کرد، بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی را لغو و عملا باعث تعطیلی بسیاری از فرودگاه های کشور شد، تاکسی های اینترنتی نیز با وجود چند برابر کردن قیمت ها حاضر به جابجایی مسافران نبودند و … . این اتفاقات همه در حالی رخ داد که از هفته گذشته اعلام شده بود که تهران و دیگر استان های کشور از اوائل هفته پیش رو کاهش شدید دما و بارش برف و باران را خواهند داشت.

گرفتار شدن مردم در راه ها و دیر تشکیل شدن جلسه مدیریت بحران
بسیاری از خودروها در اتوبانهای تهران قم و تهران کرج شنبه شب را در برف و کولاک ماندند. در این باره داوود کشاورزیان ، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که به منظور بررسی اقدامات دستگاه‌های مختلف در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد خودروها فاقد زنجیر چرخ بودند خاطرنشان کرد: مهمترین دلیلی که سبب انسداد مسیرها شد عدم استفاده از زنجیر چرخ بود. متاسفانه بسیاری از راننده‌ها به هشدارهای ما بی توجه بودند و واقعا معلوم نیست چرا راننده‌ای که وضعیت بارش‌ها را دیده، نه زنجیر چرخ با خود به همراه داشته و نه حتی باکش را پر کرده بود. مگر با باک خالی در جاده برفی رانندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه غافلگیری در این زمینه را قبول ندارم گفت:‌ بارش برف از قبل پیش بینی شده بود. گرچه مقدار آن بیشتر بود اما بارش‌ها پیش بینی شده بود. اگر رانندگان زنجیر چرخ به همراه داشتند قطعا بسیاری از این مشکلات پیش نمی‌آمد. تصور کنید اگر در یک جاده‌ای ۱۰۰۰ خوردو تردد کنند اما تنها دو خودرو لیز بخورند آن جاده مسدود می‌شود و پس از آن خودروها متوقف شده، سوخت‌شان به پایان می‌رسد و مشکلات بعدی ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است که ما فرهنگ و رفتار ترافیکی‌مان را در این زمینه اصلاح کنیم.

وی همچنین درباره بسته شدن راه‌ها نیز اظهار کرد: راه‌ها باید از جایی بسته شوند که در آن نقطه امکانات رفاهی وجود داشته باشد.

همچنین زمانی که مجری شبکه خبر از یاسر خالدی سخنگوی سازمان راهداری پرسید که چرا با وجود بارش برف از شب گذشته(منظور شنبه است)، جلسه بحران سازمان راهداری برگزار نشد و روز یکشنبه تشکیل شد، پاسخی داده نشد.

 

شهرداری تهران غافلگیر شد
شهرداری تهران نیز با بارش برف غافلگیر شد. به گونه ای که دیروز نمایندگان مجلس و شورا نیز از اقدامات ضعیف شهرداری انتقاد کردند.

محمد رضا عارف، رییس مجمع نمایندگان تهران در اظهاراتی گفت:«تاسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت. از شب گذشته تاکنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.»

مجید فراهانی در تذکرات پیش از دستور چهل و یکمین جلسه علنی شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: سطح خیابان‌های شهر علی‌رغم بودجه برف‌روبی بسیاری که در سال‌های گذشته و امسال اختصاص یافته است، برف‌روبی نشده و امکان تردد نیست و درختان زیادی شکسته شده است. عوامل شهرداری و مدیریت بحران در سطح شهر دیده نمی‌شود. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:‌ در سال ۹۵، ۳۳ میلیارد تومان و در سال ۹۶، ۳۰ میلیارد تومان برای برف‌روبی در شهر تهران اختصاص یافته بود و سالانه هزینه برف‌روبی به پیمانکاران پرداخت می‌شود و علی‌رغم پیش‌بینی اعتبارات بالا، شهرداری در برف اخیر غافلگیر شده است و خدمات‌رسانی و حمل‌ونقل عمومی، خدمات شایسته‌ای را ارائه نداده است.

مدیریت بحران روحانی مدیریت بحران اصلاح طلبان کار در اسنپ شماره تماس اسنپ سوابق محمد علی نجفی سوابق شهردار تهران تپسی یا اسنپ تپسی چیست تاکسی اینترنتی تاکسی tap30 تاپ سی تاکسی اسنپ چیست اخبار شهرداری تهران اخبار تهران

محسن علیجانی عضو مجمع نمایندگان تهران نیز تاکید کرد: شهرداری تهران باید مدیریت بحران قوی داشته باشد و اجازه ندهد یک بارش برف ساده تبدیل به بحران شود. باید مسئولان و مدیران شهرداری به صورت عملیاتی مدیریت شهر را به عهده بگیرند و حضور در ستاد کفایت نمی کند.

گفتنی است بارش برف در تهران باعث شد درختان بسیاری شکسته شود، خودروها خسارت ببینند و معابر فرعی نیز بسته شود. از سوی دیگر سیستم حمل و نقل عمومی نیز با کندی و به سختی در جریان بود. عکس هایی که دیروز از ایستگاه های اتوبوس در پایتخت منتشر شد حاکی از تجمع بیش از حد مردم و کند بودن جابجایی مسافران بود. این در حالی است که در روزهای برف و باران این انتظار وجود دارد که توجه ویژه ای به سیستم حمل و نقل عمومی و ناوگان اتوبوسرانی شود.

مدیریت بحران روحانی مدیریت بحران اصلاح طلبان کار در اسنپ شماره تماس اسنپ سوابق محمد علی نجفی سوابق شهردار تهران تپسی یا اسنپ تپسی چیست تاکسی اینترنتی تاکسی tap30 تاپ سی تاکسی اسنپ چیست اخبار شهرداری تهران اخبار تهران

البته محمدعلی نجفی دیروز صبح از نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی برای برف روبی کمک طلبید.

مدیریت بحران روحانی مدیریت بحران اصلاح طلبان کار در اسنپ شماره تماس اسنپ سوابق محمد علی نجفی سوابق شهردار تهران تپسی یا اسنپ تپسی چیست تاکسی اینترنتی تاکسی tap30 تاپ سی تاکسی اسنپ چیست اخبار شهرداری تهران اخبار تهراندر همین حال دیروز ۷۰۰ مورد قطعی برق نیز در تهران گزارش شد و گفته شد که ۷ هزار مشترک تهرانی دچار مشکل خاموشی شدند.

وقتی تاکسی های اینترنتی از گرفتاری مردم سوءاستفاده می کنند
البته در وضعیت نابسامان شهر تهران متاسفانه همچون روال سابق شاهد بودیم که تاکسی ها در سطح شهر یا نایاب یا فقط به صورت دربستی کار می کنند. این در حالی است که این تلقی بوجود آمده بود با وجود گسترش تاکسی های موبایلی وضعیت نسبت به گذشته در چنین روزهایی بهتر خواهد شد. اما تجربه ثابت کرد نه تنها نباید خوشبین بود بلکه با جرات می توان گفت کاسبی در چنین روزهایی به شدت افزایش یافت. جالب است یکی از تاکسیهای موبایلی که اقدام به افزایش ۴۰ درصدی نرخ کرایه‌ها در این روز بارانی کرده در اطلاعیه‌ای به مشترکان می‌گوید: برای موفقیت بیشتر در قبول درخواستها توسط رانندگان و حفظ سرعت و کیفیت خدمات در شرایط اوج (بارندگیهای ناگهانی، ترافیکهای غیرعادی و…) هزینه سفر در این محدوده موقتا افزایش ۴۰ درصدی می‌یابد.

از سوی دیگر، یکی از فعالان دیگر این حوزه نیز نرخ کرایه‌ها را از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران کرده و دلیل این موضوع را «اوج درخواست» عنوان کرده است.

اوضاع زمانی جالب تر می شود که بدانیم با همین قیمت ها نیز نمی توان تاکسی اینترنتی دربست کرد. در این باره یکی از این راننده‌ها متعلق به این شرکت ها می گوید: چرا در شرایطی که می‌شود مسافر دربستی با قیمتی دو تا سه برابر سامانه‌های تاکسی موبایلی سوار کرد، اپلیکیشنم را روشن کنم؟!

با توجه به این شرایط به نظر می رسد ناکارآمدی جدی درباره اتفاقاتی که حتی از وقوع آنها خبر داریم نیز وجود دارد و حالا حالاها نباید چشم امیدی به مطلوب شدن مدیریت بحران و بهبود حمل‌ونقل عمومی در شرایط خاص روزهای برفی و بارانی داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ