انواع انتقال وجه بین بانکی و کارت به کارت +ساعات انتقال وجه پایا و ساتنا

1

سقف انتقال کارت به کارت بانک ملت ، انتقال وجه نامحدود ،انتقال وجه میلیاردی ،انتقال وجه بیش از سه میلیون ، انتقال وجه بیش از سه میلیون بانک ملت ، سقف انتقال وجه با شماره شبا ، انواع انتقال وجه بین بانکی ، انتقال وجه بیشتر از ۳ میلیون ، انتقال وجه بالای ۱۵ میلیون ، انتقال وجه ساتنا و پایا ، سقف انتقال کارت به کارت بانک ملت ، سقف انتقال کارت به کارت بانک سپه ، سقف انتقال کارت به کارت بانک ملی ، سقف انتقال کارت به کارت بانک صادرات ،سقف انتقال کارت به کارت بانک ملی از طریق خودپرداز ،سقف انتقال کارت به کارت بانک شهر ،سقف انتقال کارت به کارت بانک کشاورزی ،سقف انتقال کارت به کارت بانک رفاه

محدودیت های جدید بانکی در نقل و انتقال پول

***   خبر ۱۱ آبان ۱۳۹۷

رییس کل بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی خواستار پایبندی بانک‌ها و موسسات اعتباری به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه نظام‌های پرداخت به ویژه سقف عمومی تراکنش‌ها شد.

در این بخشنامه عبدالناصر همتی تاکید کرده است، اخیراً تخطی از مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی به بهانه درخواست مشتریان در برخی بانک‌ها مشاهده شده که ضمن ایجاد مزیت رقابتی ناسالم ناشی از عدم رعایت مقررات، باعث آشفتگی و اختلال در بازارها شده و بستری برای تسهیل عملیات سوداگرانه و سفته بازی ایجاد کرده است. بر این اساس ضمن تاکید بر اجرای دقیق مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی لازم است تغییرات لازم با اولویت آنی اجرایی شده و بر رعایت دقیق آن نظارت به عمل آید.

پنج بندی که رییس کل بانک مرکزی خواستار پایبندی بانک‌ها و موسسات اعتباری به آنها شده به شرح زیر است:

۱.سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیر شتابی کارتی برای هر یک از پایانه‌های مجاز، به جز کارتخوان شعبه‌ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ ۳۰ میلیون ریال است.

۲. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیر شتابی کارتی برای پایانه کارتخوان شعبه‌ای برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال است.

۳.سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

تبصره: این سقف مشمول تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی‌شود.

۴. ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش‌های کارتی به هنگام پاسخ تراکش اجباری است.

۵. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان این بخشنامه تاکید کرده است، این بانک بر رعایت مفاد این بخشنامه نظارت دقیق کرده و با بانک‌ها و موسسات اعتباری صادرکننده کارت که به هر علتی مفاد آن را رعایت نکنند، برخورد انضباطی قاطع و فوری به عمل می‌آورد.

***   خبر ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

بانک مرکزی اعلام کرد به منظور اعمال کنترل دقیق تر بر مبادلات پولی بین بانکی، فراهم آوردن زمان و امکانات لازم برای رهگیری تراکنش‌ها، جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی و از میان برداشتن زمینه سوء‌استفاده از زیرساخت‌های پرداخت و تسویه برای فعالیت‌های سوداگرانه، تغییراتی در سامانه‌های بین بانکی اعمال کرده است.

تغییرات اعمال شده به شرح زیر است:

۱. انتقالات سامانه «پایا» برای دستور پرداخت‌های مشتریان صرفاً یک بار در روز و در روزهای غیر تعطیل رسمی و در سیکل ساعت ۱۵:۴۵ پردازش و برای اعمال نتیجه به بانک‌های مقصد ارسال می‌شود.

۲. ارسال دستور پرداخت در «پایا» و «ساتنا» با تاریخ موثر روز تعطیل رسمی ممنوع است.

۳. انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» به صورت تجمیع مبالغ تراکنش‌های روز قبل برای هر «شبا» صورت می‌پذیرد.

۴. در روزهای غیر تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، صرفاً یک بار در روز و در سیکل ساعت ۳:۴۵ بامداد پردازش و برای بانک‌های پذیرنده ارسال می‌گردد. ضمناً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت ۵:۰۰ بامداد در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.

۵. در روزهای تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، صرفاً یک بار در روز و در سیکل ساعت ۱۵:۴۵ پردازش و برای بانک‌های پذیرنده ارسال می‌گردد. ضمناً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت ۱۷:۰۰ در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.

۶. کارسازی دستور پرداخت مشتری به مشتری «ساتنا» در بانک مقصد، صرفنظر از زمان دریافت آن از مشتری توسط بانک مبداء، تا پایان وقت اداری تاریخ موثر دستور پرداخت صورت گرفته و تعهد انجام دستور پرداخت در این سامانه به صورت «همان روز» است.

با روش های مختلف انتقال پول آشنا شوید

انتقال وجه از شعبه؛ وقتی طرف مقابل در بانکی دیگر حساب دارد

برای انتقال پول از طریق شعبه بانک به بانک دیگر، می بایست به بانک خودتان مراجعه و فرم درخواست انتقال از طریق سامانه های «ساتنا» یا «پایا» را تکمیل کنید. برای این کار نیاز به شماره شبای حساب مقصد دارید. طبق اعلام بانک مرکزی، سقف روزانه انتقال از طریق سامانه  پایا  ۱۵ میلیون تومان  است .  انتقال وجه  از طریق سامانه ساتنا نیز  برای مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان (بدون سقف) می باشد. فرم های درخواست انتقال وجه از ساتنا به پایا یک ساله است.
برای انتقال بین بانکی  یک راه دیگر هم وجود دارد  و آن استفاده از چک بین بانکی است. در این صورت شما می بایست چک بین بانکی را با پرداخت هزینه کارمزد ۵۰۰۰ تومان از یانک دریافت و آن را تا بانک مقصد حمل کنید تا بتوانید آن را نقد کنید.با این حال استفاده از  سامانه های ساتنا و پایا که  بدون هزینه کارمزد این انتقال را انجام می دهند  کاملاً مطمئن، ایمن  و به صرفه تر است.

انتقال وجه با کارت از طریق شعبه بانکی

اما برای انتقال پول بین بانک ها در مبالغی بالاتر از سقف انتقال از خودپرداز، به صورت آنی و تنها با کارت ، یک راه دیگر هم هست. شما می توانید با همراه داشتن کارت بانکی و کارت  شناسایی ملی خود، به شعبه بانک خود  مراجعه کنید.
با این کار امکان انتقال تا سقف ۱۵ میلیون تومان یعنی ۵ برابر سقف معمول خودپردازها را خواهید داشت. روش محاسبه کارمزد انتقال وجه، در این روش هم مثل خودپردازهاست. یعنی برای انتقال مبالغ زیر یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان و به ازای هر یک میلیون تومان اضافه، ۲۰۰ تومان به علاوه ۵۰۰ تومان اولیه از حساب شما کسر می شود. بدین ترتیب برای انتقال ۱۵ میلیون تومان، ۳۳۰۰ تومان کارمزد می پردازید.

انتقال وجه با کارت از طریق خود پرداز

شاید شنیده باشید که سقف انتقال پول از خودپرداز، روزانه ۳ میلیون تومان است. این تنها برای بخشی از تراکنش ها در خودپردازها صحیح است. سقف و تعرفه انتقال پول در خودپردازها بسته به خودپرداز و حساب مقصد متفاوت است. در صورتی که به خودپرداز بانک خودتان مراجعه کنید، انتقال وجه بین حساب های خودتان و یا از حساب خود به حسابی دیگر در بانک خودتان، بدون کسر کارمزد بوده و روزانه سقفی معادل یکصد میلیون تومان دارد. اما در صورت انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، همان سقف ۳ میلیون تومان برقرار است. کارمزد آن هم برای مبالغ کمتر از یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان، برای یک تا دو میلیون تومان، ۷۰۰ تومان و برای دو تا سه میلیون تومان، ۹۰۰ تومان است.

سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)

معرفی و ویژگی های سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) «ساتنا» چیست؟

با آغاز بهره برداری از این سامانه (در مهر ماه ۱۳۸۶) انتقال الکترونیک وجوه بین بانکی مشتریان به حساب های سایر بانک ها بر مبنای مکانیسم صدور دستور پرداخت مشتری به مشتری(CtoC) ممکن شد.

ویژگی های «ساتنا»

در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) می باشند ، می توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانک ها اقدام نمایند.
سامانه یاد شده به مشتریان یک بانک این امکان را می دهد با مراجعه به شعب بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله هایی با مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند.

از مزایای بکارگیری ساتنا امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات آن می باشد.

روش انجام کار

حواله الکترونیک پول از یک حساب در یک بانک به حساب دیگر در بانک دیگر، اثرات مثبتی در ارائه خدمات بانکی دارد. از جمله:

مشتری با یک بار مراجعه به بانک حواله دهنده، این خدمت را دریافت می کند در حالیکه با چک های رمزدار لازم است به بانک دریافت کننده وجه نیز مراجعه کند. بنابراین حواله الکترونیکی بین بانکی موجب کاهش مراجعه به شعب بانک ها می شود.
استفاده از چک های رمزدار و ایران چک برای انتقالات بین وجوه بین بانک ها مستلزم حمل فیزیکی آنها توسط مشتری است که خطرات گم شدن، سرقت و نظایر آن ار دربر دارد. همچنین تردد بین بانک مبدأ و مقصد هزینه ای است که مشتری پرداخت می کند.

مزایای ساتنا :

حواله های ساتنا بدون محدودیت جغرافیایی و بین شهرهای مختلف ، طی روز انجام می شوند.

مشتریان دارای حساب در بانک ملی برای صدور حواله های ساتنا به یکی از شعب بانک ملی و یا از طریق سامانه اینترنتی ای بانک با در اختیار داشتن شماره حساب شبای بانک مقصد مراجعه نمایند.

شماره حساب شبای هر بانک صرفاً از سوی همان بانک ارائه می گردد.

مدت زمان انتظار جهت واریز وجه حواله ساتنا به حساب مقصد چه قدر است؟

با توجه به ماهیت دستور پرداخت های ساتنا که دارای سررسید همان روز (Value Same Day) می باشند، در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب ذی نفع واریز می شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد.

ساعات کار ساتنا در بانک ها چگونه است؟

ساعت کار سامانه ساتنا درروزهای شنبه تا پنج شنبه  از ساعت ۸ تا ۱۶ می باشد.

اگر شماره شبای مقصد نادرست باشد تکلیف حواله صادر شده چیست؟

در صورتی که به هر دلیل از جمله بسته بودن حساب مقصد، نامعتبر بودن شبای ارائه شده و … امکان واریز وجه به حساب ذی نفع وجود نداشته باشد، بانک مقصد، وجه مربوطه را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به بانک فرستنده برگشت می دهد تا وجه مورد نظر به حساب حواله دهنده واریز شود.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سعید کلبادی نژاد می گوید

    سعید کلبادی نژاد هستم **