زنگنه وزیر نفت: بازنگشتن پول نفت به کشور ربطی به برجام ندارد

0

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد : صحبت از نفت به معنای صحبت از تولید است. در تولید هم یک سری اولویت هایی داریم که براساس آنها برنامه ریزی هایی انجام و به مجلس تحویل داده شده است.

وی گفت: در ۱۰ ماهه امسال متوسط تولید نفت خام و میعانات گازی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش تولید ۱۶۵ هزار بشکه ای روبرو شده است.

زنگنه در ادامه تشریح عملکرد و دستاوردهای سالیانه وزارت نفت بیان کرد : صادرات نفت در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است. همچنین پس از برجام تولید و صادرات نفت به بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت با ابراز خرسندی از افزایش ۱۴۵ هزار بشکه ای تولید از میدان مشترک غرب کارون، افزود : در سال ۹۵ تولید از این میدان ۱۶۵ هزار بشکه در روز بود، اما در دی ماه امسال میزان تولید به ۳۰۵ هزار بشکه رسیده است.

زنگنه گفت :برای اولین بار از لایه نفتی پارس جنوبی، میدان های مشترک آذر و یاران جنوبی، ۶۳ هزار بشکه در روز برداشت می شود.

افتتاح ۵ فاز پارس جنوبی در سال آینده

فهرست مطالب

زنگنه با اشاره به تولید ۲۸۵ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی در سال ۹۱، افزود :این رقم از تولید گاز در پارس جنوبی در دی‌ ماه سال ۹۵ به ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسید. البته با افزایش تولید در دی ماه امسال ، روزانه ۵۵۳ میلیون متر مکعب از این میدان مشترک برداشت کرده ایم.

وی همچنین از افزایش دو برابری تولید گاز نسبت به سال ۹۱ و ۸۳ میلیون متر مکعبی برداشت نسبت به سال گذشته خبر داد.

یعنی زنگنه تصریح کرد: اگر اکنون توانسته ایم این روزهای سرد و سخت سال را بدون کوچکترین وقفه و مشکلی بگذرانیم به اتکای این افزایش تولید هشتاد و چند بشکه‌ای است . در این مدت نه تنها وارداتی در بخش گاز نداشته ایم، بلکه به امر صادرات نیز پرداخته ایم.

وی با اشاره به مصرف گاز صنایع کشور گفت : جز وقفه بسیار ناچیز پیش آمده در صنایع استان خراسان که مرتفع شد، هیچ گونه محدودیتی در تحویل گاز به صنایع نداریم.

زنگنه با اشاره به تامین ۷۰ درصدی گاز کشور از پارس جنوبی افزود: برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر بیشتر تولید می‌کنیم.

وزیر نفت همچنین از افتتاح پنج فاز؛ ۱۳، فازهای ۲۲ تا ۲۴ و نیمی از فاز ۱۴ در سال آینده خبر داد.

زنگنه ادامه داد: تا پایان دی‌ماه امسال ، ۹۲ درصد کل جمعیت کشور و ۷۶ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها گفت : امسال به رغم افزایش مصرف سوخت سالیانه نیروگاه‌ها، میزان سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

صادرات ۱۳ میلیون مترمکعب گاز به عراق

در بخش صادرات گاز، خط صادراتی ما به عراق از دو طریق بصره و نفت‌شهر کامل شده است . اما در خط بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست. البته به علت سرمای هوا، هم اکنون روزانه نزدیک به ۱۳ میلیون مترمکعب گاز از طریق نفت شهر به عراق صادر می شود .

توتال طبق زمان‌بندی جلو می‌رود

زنگنه گفت : با تاکید می‌گویم که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین و پتروپارس ایران طبق زمان‌بندی جلو می‌رود.

وی ادامه داد : شرکت توتال در فاز دوم کار فاز ۱۱، باید سکوی فشار افزا احداث کند و باید این روال را برای بقیه فازها به تدریج داشته باشیم که با احتساب یک میلیارد دلار هزینه فشارافزایی در هر فاز، به ۲۷ تا ۲۸ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

وزیر نفت بیان کرد:توتال در اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار جدی است و به‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، گفت: امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند.

زنگنه ادامه داد:ترامپ تلاش می‌کند شرایط را برای افرادی که می‌خواهند در ایران کار کنند بی‌ثبات جلوه دهد. همین‌ که چهار ماه به چهار ماه برجام را تعلیق می‌کند به نوعی باعث بی‌ثباتی می‌شود.نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.

اجرای طرح نگهداشت تولید با سرمایه ۵ میلیاردی

وزیر نفت همچنین از ارسال طرح نگهداشت تولید با سرمایه ۵ میلیارد دلاری به شورای اقتصاد خبر داد و گفت : این طرح قرار است از سوی پیمانکاران داخلی اجرا شود.

وی افزود: اجرای این طرح با هدف استفاده از کالاهای ساخت داخل به شرکت‌های داخلی واگذار می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: نزدیک به ۲۰ قرارداد جداگانه امضا و ۲۰ مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم اکنون مقدمات این کار به خوبی در حال انجام است و اسناد مناقصه آن هم آماده می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که ساماندهی مناسبی برای این کار انجام شده است، افزود: یکی از راه‌های تامین منابع مالی این طرح، عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی در بازارهای داخلی است.

زنگنه مدت زمان بازگشت سرمایه این طرح را حدود ۲ سال اعلام کرد و گفت: اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان ۹۷ فعال شود، در سال ۹۸ و ۹۹ نتایج آن نمایان می‌شود، ضمن این‌که بخشی از هزینه‌های طرح هم از محل افزایش تولید میدان‌های این بسته تامین می‌شود.

افزایش بیش از ۱۶ میلیون لیتر تولید بنزین

وی با اشاره به افتتاح تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی به ارزش ۲ میلیارد دلار در فروردین‌ماه امسال از جانب رئیس جمهوری از افتتاح پتروشیمی‌های دیگر خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود تقاضای داخلی برای خوراک پتروشیمی ۱۷ درصد رشد داشته باشد.

وزیر نفت با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی ادامه داد: در سال ۹۵ فروش داخلی محصولات پتروشیمی حدود ۵,۱ میلیون تن بود که به معنای فروش خوراک مواد اولیه است. در این آمار تولیداتی مانند اوره در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا خیلی فوری در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند که برآورد می‌کنیم ۹۰۰ هزار تن تقاضای جدید اضافه شود.

زنگنه ادامه داد: به این ترتیب ۵,۱ میلیون تن عرضه و خرید محصولات پتروشیمی بوده است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال این میزان به ۶ میلیون تن برسد. به این ترتیب حدود ۱۷ درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت و این موضوع بسیار مهم است که صنایع پایین دستی فعال می‌شوند.

وزیر در ادامه بین کرد: تولید بنزین نسبت به سال گذشته ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر افزایش یافته، که عمده آن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید شده است.

وی تصریح کرد : واحد تقطیر این پالایشگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود و امیدواریم هر ۳ واحد آن سال آینده به تولید برسد.

قرارداد با پاکستان باید وارد فاز حقوقی شود

زنگنه گفت : برای ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان هزینه زیادی شده است، اما این کشور به تعهدهای قراردادی خود عمل نکرده است ، از این رو باید وارد فاز پیگیری حقوقی شویم، منتهی همه مسائل آن باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد : از نظر وزارت نفت این موضوع باید وارد فاز و دعوای حقوقی شود، البته مسائل سیاسی هم وجود دارد که باید لحاظ شود.

ماجرای شکایت ترکمنستان از ایران

زنگنه بیان کرد : ترکمنستان سال گذشته صادرات گاز به ایران را در زمستان قطع کرد، البته مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشد، امسال هم وارداتی دراین باره نداشته ایم.

وی ادامه داد: ترکمنستان هم‌اکنون پرونده را به داوری برده و از ما شکایت کرده است که از ما طلب دارد. البته ما اعتقاد داریم آنها هم به ما خسارت‌هایی وارد کرده‌اند که پیگیر آن هستیم و همه این مسائل باید با هم دیده شود.

زنگنه تصریح کرد : برای بودجه سال ۹۷، برای قیمت نفت ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالغ بر ۶۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود. فکر می کنم رقم برآورد شده بسیار معتدل و محافظه کارانه است.

جرئت نام بردن قراردادهایی که نزدیک به نهایی شدن است را نداریم

زنگنه درباره قراردادهای نفتی گفت : قراردادهای نفتی باید با تقاضای طرف‌ها پیش رود تا به نتیجه برسد، به عبارتی بخشی دست ما و بخشی دیگر دست طرف مقابل است. در وزارت نفت حدود ۱۵۰ نفر به‌طور مستقیم درگیر این قراردادها هستند.

وی با بیان این‌که هم اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: تعداد این شرکت‌ها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی از آنها اولویت بیشتری دارند. امیدوارم به محض این که مذاکرات به نتیجه رسید، نتایج آن اعلام شود

وزیر نفت ادامه داد : ما جرئت نمی‌کنیم از قراردادی که نزدیک نهایی شدن است نام ببریم زیرا مشکلاتی پدید می‌آورند‌‌. برخی از این مشکلات ریشه خارجی و بین المللی و برخی ریشه داخلی دارد .

وی اذعان کرد : مخالفان داخلی امضا قرارداد حرف مخالفان خارجی را به یک شکل دیگر می زنند. هرکسی یادداشت تفاهمی با ما امضا می‌کند، می روند به او می‌گویند قرارداد نهایی را امضا نکن.

وزیر نفت ادامه داد:ترامپ هدفش این است که شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بی‌ثبات کند، اما ما تلاش می‌کنیم کار خود را ادامه دهیم.مذاکرات برای امضای چند قرارداد نفتی ازسوی ما تا پایان سال نهایی می‌شود، اما همان‌طور که گفتم ما یک طرف قرارداد هستیم.

پیروزی در بازار نفت با افزایش ظرفیت سازی برای تولید

زنگنه بیان کرد : عملکرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید نفت کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزایش ظرفیت تولید یک موضوع بلندمدت است. هر کشوری که برای تولید نفت ظرفیت سازی کند، برنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه درباره تمدید توافق اوپک باید تا نشست ژوئن این سازمان صبر کرد،افزود:اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود، ایران ظرف مدت کوتاهی می‌تواند صادرات نفت را از محل میادین غرب کارون افزایش دهد.

وزیر نفت تصریح کرد:ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.

وی ادامه داد :نفت، گاز و زغال سنگ تا سال ۲۰۲۰ همچنان سوخت نخست دنیا هستند. چراکه در گزارش‌های بلندمدت آمده است که مصرف سوخت به طور مطلق بالا می‌رود و سهم سوخت‌های فسیلی با اندکی تغییر می‌یابد.

بازنگشتن پول نفت به کشور ربطی به برجام ندارد

زنگنه همچنین با اشاره به صحبت‌های اتحادیه صادرکنندگان نفت ،گاز و پتروشیمی و خبرهای مطرح شده در گوشه و کنار مبنی برفقدان بازگشت پول نفت ، گفت: بازگشت پول فروش نفت به کشور ربطی به برجام ندارد و مستقیم مربوط به تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده آمریکاست.

وی ادامه داد:از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران را ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا تراکنش دلارشان زیاد است و ریسک نمی کنند. باید روابط بانکی خود را اصلاح کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: همسایه ای داریم که به هر شرکتی می‌خواهد با ایران کار کند، وعده بهتری می‌دهد تا آن شرکت را از کار با ایران منصرف کند، این مشکلات دیگر ارتباطی با برجام ندارد.اگر برجام نبود نمی توانستیم این مقدار نفت بفروشیم،فازهای پارس جنوبی تکمیل نمی‌شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نتیجه نمی رسید.

زنگنه بال بیان اینکه برجام مشکلی ندارد،افزود: برخی بانک‌ها خودشان نمی‌آیند یا می‌گویند به دردسرش نمی‌ارزد، تعدادی هم به تحریم‌های اولیه مثل FATF و … برمی گردد.

وی تصریح کرد:ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما ربطی به برجام ندارد، ما مظلومیم. قربانی تروریسم هستیم، اما در دنیا قسم قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید فرآیندی طی شود.

پول نفت ایران در هیچ کشوری بلوکه نشده است

زنگنه درباره وصول مطالبات نفت و بدهی هند به ایران گفت: طلب ما ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون یوروست که ۹۰۰ میلیون یورو آن پرداخت شده و تکلیف بازپرداخت باقی آن هم مشخص شده است.

زنگنه با تاکید براینکه ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، ادامه داد: در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر بلوکه نشده است.

قرارداد صادرات نفت به روسیه اجرایی شده که قرار است ماهانه سه میلیون بشکه نفت ایران به روسیه صادر شود و پول آن را نیز به یورو دریافت می‌کنیم.

باور نمی‌کنم بابک زنجانی  پولی بدهد

زنگنه در ادامه در مورد آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی گفت: دادگاه دو میلیارد یورو حکم داده است. اما ما ۱.۵ میلیارد یورو دیگر نیز درخواست کرده ایم، چرا که این میزان طلب ماست. تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان که همه آنها املاک هستند از سوی بابک زنجانی به وزارت نفت داده شده است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی هر روز می‌گوید آماده‌ایم که پول را بدهیم اما من باور نمی‌کنم پولی وجود داشته باشد.اما ازآن جا که محتمل بزرگ است، همین احتمال کم برای دریافت بدهی پیگیری می‌شود.

قرارداد اف ال ان جی با شرکت نروژی منتفی شد

زنگنه در مورد قرارداد اف ال ان جی منعقد شده  با شرکت نروژی، گفت: این قرارداد قطعی نبود و منتفی شده است.

بررسی تاخیر در واریز پول بنزین به حساب جایگاه‌داران

وی با اشاره به مشکلات حادث شده  در زمینه‌ واریز پول بنزین از جانب بانک به حساب جایگاه‌داران، گفت: اقداماتی بانک مرکزی داشته است که براساس آن پول با چند ساعت تاخیر به حساب دارنده واریز می‌شود. از آنجایی که جایگاه‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ ساعت یکبار تسویه کنند این تاخیر در واریز پول، آنها را دچار مشکل می‌کند.

وزیر نفت گفت : البته رییس بانک مرکزی به من اعلام کرد این تاخیر سه الی چهار ساعته است، اما ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اختلاس شرکت ملی اکتشاف قابل دفاع نیست

زنگنه با اشاره به اختلاسی که در شرکت ملی اکتشاف صورت گرفته است، اظهار کرد: فرد اختلاس گر فرار کرده است و قوه قضاییه در حال پیگیری این موضوع است. من تاکنون در طول سابقه کارم ندیده ام کسی در وزارتخانه‌ها از خزانه شرکت دزدی کند.

وی افزود: برخی از این پول‌ها مربوط به سپرده شرکت‌ها و برخی دیگر از طرح‌های مدیریت اکتشاف بوده است. این موضوع نشان می‌دهد،به ‌رغم تعدد سیستم‌های نظارتی، در آنها مشکل وجود دارد. این اختلاس هفت تا هشت سال ادامه داشته است آنهم بدون اینکه هیچ کدام از سیستم‌های نظارتی متوجه شوند. امیدوارم بتوانند این فرد را به کشور برگردانند. البته ما هم تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت بماند.

مذاکره با ۳ شرکت برای توسعه نفت خزر

وزیر نفت در ادامه با اشاره به توسعه نفت خزر بیان کرد: تولید نفت از خزر تنها یک مساله اقتصادی نیست، بلکه یک مساله ملی است، زیرا باید سهم و جایگاه‌ مان را در آنجا حفظ کنیم، اما تولید نفت خزر گران است.

زنگنه از مذاکره با سه شرکت برای توسعه نفت خزر خبر داد و افزود: با لوک اویل، یک شرکت نروژی و جمهوری آذربایجان در حال مذاکره هستیم. نمی‌توان گفت در آب‌های عمیق ۹۰۰ متری خزر که دسترسی به آب‌های آزاد ندارد می‌توانیم به تنهایی چاه بزنیم.

پروژه سیراف در حال اجراست/بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شود

وی درباره پروژه سیراف گفت: این پروژه نیمه تمام است اما در اتمام آن تاخیری رخ نداده است. از هشت پالایشگاه، هفت پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند. این کار طولانی است و حداکثر دو ساله به نتیجه می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی‌ مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت، گفت: وزارت نفت قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا کرده است، قانون گفته است باید سوخت با کارت ارائه شود وزارت نفت هم اعلام کرد؛ افرادی که کارت سوخت ندارند برای گرفتن آن اقدام کنند. این به معنی سهمیه‌بندی بنزین نیست.

محیط زیست خواستار واردات گازوئیل شده است

وزیر نفت در مورد صحبت‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر واردات گازوئیل توضیح داد: وزارت نفت خواهان واردات گازوئیل نیست، بلکه این خواسته محیط زیست بود. میزان تولید گازوئیل استاندارد برای هشت کلانشهر کشور کافی است. برای اینکه گازوئیل استاندارد در شهرهای دیگر کشور نیز توزیع شود باید پالایشگاه‌ها اصلاح شوند.

زنگنه ادامه داد: محیط زیست گفت باید برای بازسازی محیط زیست گازوئیل وارد کنیم، اما امکانش نیست. ۱۵ میلیون لیتر بنزین را هم به زحمت می‌توانیم وارد کنیم.

اخذ آبونمان برای حیات شرکت گاز الزامی است

وی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در مورد عدم اخذ آبونمان از مشترکین گاز گفت: آبونمان برای بقا شرکت گاز الزامی است و رقم آن سالی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. اگر این درآمد را نگیریم در عملکرد شرکت گاز اختلال ایجاد می‌شود.

ابلاغیه‌ای درباره خروج نیروهای نظامی از پروژه‌ها دریافت نکرده‌ام

زنگنه با اشاره به دستور رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از اقتصاد، گفت: من چنین ابلاغیه‌ای را دریافت نکرده‌ام، اما به طورکلی می‌توانم بگویم که قرارگاه خاتم در فازهای متعدد پارس جنوبی کار کرده و از سال آینده پروژه آنها تمام می‌شود، هر چند که در کار احداث خطوط لوله نیز حضور دارند، بنابراین خروج آنها بستگی به تصمیم خودشان دارد و باید دید که فرماندهی چه تصمیمی خواهد گرفت.

فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود/به کسانی گاز می دهیم که پول داشته باشند

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور، گفت:‌ در این باره بنده خبری ندارم و خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند که گاز شما را خریداریم، اما این موضوع فقط حرف است، برخی می‌گویند سوآپ می‌کنیم و تبدیل به برق می‌کنیم و برخی‌ها هم به دنبال مصرف آن هستند که باید دید چه کسانی واقعاً نیازمند گاز ایران در کنار وجود منابع مالی هستند و ما قطعا به کسانی گاز می‌دهیم که پول داشته باشند.

زنگنه در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ گفت: مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرد و این موضوع از دستورکار خارج شد و به نظر می‌رسد که فضای سیاسی برای این افزایش قیمت مناسب نبود و نگرانی‌هایی را در مجلس برای همکاران ما به وجود آورد، هر چند که آنها نیز می‌دانند که قیمت بنزین و به خصوص گازوئیل که ۳۰۰ تومان است در ایران بسیار پایین‌تر نسبت به دیگر کشورهای همسایه است و جدای از بحث افزایش درآمد، باید به دنبال سیاست‌هایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف این حامل‌های انرژی باشیم.

برای دریافت پول گاز از عراق مشکل داریم

وی گفت: دنیا در این خصوص قوانین و قواعدی دارد و کاری به قسم و آیه ندارد، ما در حال حاضر برای دریافت پول گاز از عراق هم مشکل داریم و چنین نیز این شرایط را برای ما ایجاد کرده است، هر چند که مشکلات ما برای بازگشت پول نفت از هند براساس زمانبندی صورت‌گرفته در حال انجام است، من انتظارم این است که رسانه‌ها کمک کنند که بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

زنگنه همچنین با اشاره به افزایش قیمت نفت و اینکه آیا می‌توان قیمت نفت را پیش‌بینی کرد، گفت: هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت را پیش‌بینی کند و اگر فردی این پیش‌بینی‌ها را انجام می‌داد قطعا در مدت کوتاهی میلیاردر می‌شد.

وزیر نفت گفت: اگر توانستیم طرح‌های توسعه‌ای را در صنعت نفت ایجاد کنیم، قطعاً این موضوع موجب افزایش اشتغال خواهد شد، به طوری که هم‌اکنون در روی یک دکل ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر مشغول به کارند و ما با توسعه صنعت نفت می‌توانیم هزاران نفر را برایشان اشتغال ایجاد کنیم.

وی همچنین با افزایش بنزین یورو ۴ گفت: افزایش بنزین یورو ۴ موجب کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه این دو موضوع است و خودروسازان باید خودروهایی را تولید کنند که مصرف سوخت پایینی داشته باشد، در حال حاضر هر سال ۸ درصد به تولید خودروهای ایران افزوده می‌شود و به همین نسبت نیز مصرف سوخت بالا می‌رود که بر این اساس خودروسازان باید خودروهایی را تولید کنند که مصرف سوخت کمتری دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ