آیا موج ارزانی مسکن در راه است؟

0

عباس شوکتی در جمع خبرنگاران با اعلام این‌که از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شده است، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه سال گذشته حدود ۱۳۳ هزار فقره معامله در تهران ثبت شده بود.

وی با اشاره به این‌که مطابق آمار بانک مسکن نیز تا پایان دی‌ماه امسال پرداخت تسهیلات خرید مسکن نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر در مناطق شمالی تهران، برخی مالکان که همچنان تحت تأثیر انتظارات تورمی قرار دارند حدود ۴۰ درصد به قیمت واحدهای نوساز خود اضافه کردند.

وی در عین حال با ابراز این‌که با توجه به افزایش قیمت‌ها طی سال‌های گذشته این اقدام برخی مالکان نتیجه عکس داشت، تصریح کرد: واقعیت آن است که بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد و به همین دلیل علی‌رغم تلاش برخی برای گران کردن مسکن، قیمت‌های واحدهای مسکونی نوساز در حال بازگشت به نرخ‌های قبلی است.

وی تأکید کرد: به خریداران واقعی مسکن توصیه می‌شود ورود به بازار مسکن را به زمانی موکول کنند که این بخش از ثبات بیشتری برخوردار شود.

کارشناس مسکن در ادامه افزایش قیمت مسکن طی چند ماه آینده را کمتر از نرخ تورم ارزیابی کرد و با توجه به روند افزایشی معاملات مسکن گفت:‌ با توجه به طرح‌های دولت برای پرداخت تسهیلات، روند معاملات مسکن در متراژهای متوسط رو به رشد بوده، در عین حال به هیچ عنوان جهش قیمت مسکن در بازار روی نخواهد داد.

شوکتی همچنین راجع به جدیدترین آمار مسکن،‌ اظهار کرد: طی ۱۰ ماه نخست امسال حدود ۵۷ درصد واحدهای مسکونی معامله‌شده در تهران از متوسط قیمت هر مترمربع یعنی ۵.۲ میلیون تومان کمتر بوده که این مسئله حکایت از ورود مصرف‌کنندگان واقعی به بازار مسکن دارد.

وی با یادآوری این‌که بیشترین تقاضا در تهران برای واحدهای مسکونی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی بوده است، افزود: بیشترین تقاضا نیز برای واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ