بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده +خلاصه داستان و نقد و بررسی

0

مغزهای کوچک زنگ زده پنجمین ساخته هومن سیدی بعد از فیلم های سینمایی «خشم و هیاهو»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «سیزده» و فیلم ویدیویی «آفریقا» است.

خلاصه داستان های فیلم:

– داستان مغزهایی است که زنگ زده اند!

– میگن اگه چوپان نباشه گوسفند ها تلف میشن ، یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه! و یا از گرسنگی میمیرن ، چون مغز ندارن…

نقد فیلم ایرانی موضوع فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مجله نقد سینما بیوگرافی هومن سیدی بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده اخبار سینما

عوامل فیلم:

نویسنده و کارگردان: هومن سیدی/ تهیه کننده و مدیر تولید: سعید سعدی/ جانشین تولید: یاسر سلیمانى/ سرپرست گروه کارگردانى: فرید سجادى حسینى/ برنامه ریزودستیار اول کارگردان: هانیه بساتینى/ دستیاران کارگردان: میثم بیدقى، محمدجواد سعدى/ مدیر فیلمبردارى: پیمان شادمانفر/ فیلمبردار:ادیب سبحانی/ مدیر صدابردارى: مهران ملکوتى/ طراح صحنه: محسن نصرالهى/ طراح گریم: ایمان امیدوارى/ طراح لباس: مارال جیرانى/ صداگذار: علیرضا علویان/ آهنگساز: بامداد افشار/ جلوه هاى ویژه میدانى: ایمان کریمیان/ جلوه هاى ویژه بصرى: بهنام خاکسار/ طراح بدلکارى: امیر بدرى/ منشى صحنه: شیدا باسمه چى/ تدوین: مهدى سعدى، هومن سیدى/ مدیر تدارکات: مهدى بحرى/ عکاس: امیرحسین شجاعی

بازیگران: نوید محمدزاده, فرید سجادی حسینی, فرهاد اصلانی, علی علایی, نازنین بیاتی,نوید پورفرج, مرجان اتفاقیان, هامون سیدی, لادن ژاوه وند, مهیار راحت طلب, مهرداد بهاالدینی, اشکان حسن پور, پیمان پازوکی, امید شیری, آرمین بهجت, منصوره ایلخانی, مهران ملکوتی, صفر محمدی, محمود کیان

نقد فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»

به هنگامِ تماشای تازه ترین ساخته ی هومن سیدی مدام به این فکر می کنی که انگار این فیلم را در جایی دیگر و با شمایلی دیگر دیده ای.انگار فقط لوکیشن ها تغییر یافته اند و هیاهو و خشم کمی بیشتر شده است.

هومن سیدی در تازه ترین ساخته ی خود دانسته یا ندانسته “ابد و یک” روز سعید روستایی و “شهر خدا“ی فرناندو میرلیس را با شمایلی دیگر در کنار تکنیک های خاص خویش برایمان تکرار کرده است.همه فقط در این فیلم لباس عوض کرده اند و ریتم کمی تند شده است.

همان مادر ، همان خواهر ، همان برادران ، همان فضا و همان زاویه ی نگاه ، فیلتر تصاویر و همان هایی بیشتر و بیشتر که از بیخ فیلم را دچار صفت خوب نبودن کرده اند.علی رغم تلاش هایی که هومن سیدی در جهتِ تفاوتِ فیلمش با سایر آثاری از این دست کرده است اما باید گفت متاسفانه فیلمِ جدید آقای سیدی علی رغم داشتنِ نکاتِ مثبتی چون بازی فرهاد اصلانی،روایت خوب در کنار طراحی صحنه و نیز گریم در خور، آن طور که باید نتواند موفقیت ها و احساس رضایت پیشین از آثار قبلی اش چون خشم و هیاهو را تکرار کند.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» پنجمین تجربه کارگردانی هومن سیدی به شمار می‌رود، اما به رغم موفقیت در فرم، در محتوا الکن است و به همین دلیل، یک پله پایین‌تر از «خشم و هیاهو»‌ است.

سیدی در «مغزهای کوچک زنگ زده» دوربین را به حاشیه شهر می‌برد و فضای خانوادگی یک تولیدکننده مواد مخدر را به تصویر می‌کشد، از این رو فیلمی با پرسوناژ زیاد است.

با وجود شخصیت‌پردازی‌های بسیار در فیلم، قصه از دست کارگردان در نمی‌رود و خط سیر خود را به خوبی حفظ می‌کند. به همین دلیل، فیلم مملو از شخصیت‌های منفی و خاکستری است.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» تصویربرداری چشم‌نوازی دارد که همین امر به باورپذیر کردن شخصیت‌ها کمک می‌کند. در این میان، سکانس درگیری دو گروه بسیار درخشان از کار در آمده است، حتی اگر یادآور «دار و دسته نیویورکی» باشد! البته نباید منکر خشونت بالای فیلم بود و احتمالا برای اکران باید با برچسب ۱۴+ یا حتی ۱۶+ سال مواجه شود.

«مغزهای کوچک زنگ زده» را می‌توان در «ژانر نکبت» قرار داد،‌ هر چند یکی دو داستان «هپی‌اِند» در دل فیلم قرار دارد و از تلخی آن کم می‌کند، اما پایان‌بندی فیلم بیانگر یک دور باطل است.

نقد فیلم ایرانی موضوع فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مجله نقد سینما بیوگرافی هومن سیدی بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده اخبار سینما

آخرین ساخته هومن سیدی شبیه به فیلم «شهر خدا» (۲۰۰۲ City of God) است؛ رئیس باند خلافکار از رده خارج می‌شود و یکی از نزدیکان باید جای او را بگیرد.

حتی شخصیت «شکور» با بازی فرهاد اصلانی شباهت‌هایی با کاراکتر «شکیب» در سریال «آوای باران» (محصول ۱۳۹۲ تلویزیون) دارد. با این حال سیدی چنان از شخصیت‌های فیلم خود بازی یکدستی گرفته است که تماشاچی را تا آخر همراه می‌کند. یکی دو غافلگیری هم در این میان وجود دارد تا فیلم سرپا بماند و از نفس نیفتد.

«مغزهای کوچک زنگ زده» قصه ژن‌های خوب در فضایی مافیایی است و به تماشاچی یادآوری می‌کند «عاقبت گرگ‌زاده گرگ شود».

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ