واکنش ها به بایکوت فیلم لاتاری در جشنواره فیلم فجر

0

«بایکوت لاتاری» اصلی‌ترین بحث این روزهای محافل سینمایی در کشور است؛ فیلمی که با استقبال بی‌سابقه مردم و مخاطبین سینما روبرو شد و حتی در زمانی که هیات داوران در حال اعلام اسامی نامزدها بودند، سانس‌های فوق‌العاده متعددی برای «لاتاری» در نظر گرفته می‌شد.

همین ماجرا بود که سبب شد وقتی فهرست نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر از سوی هیات داوران اعلام شد و «لاتاری» فقط در یک رشته‌ی تخصصی و فنی نامزد شد، صدای اعتراض اهالی سینما و مخاطبین بلند شود و همگی از «بایکوت» این فیلم سخن بگویند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر 97 بیوگرافی رسول صدرعاملی بهترین فیلم جشنواره فجر بازیگران فیلم لاتاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر

اما علت این بایکوت چه بود؟

پاسخ را همین دیشب، رسول صدرعاملی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره به صراحت اعلام کرد. صدرعاملی در برنامه «هفت» که این شب‌ها با اجرای پرحاشیه و غیرحرفه ای رضا رشیدپور روی آنتن تلویزیون می‌رود، درباره علت حذف لاتاری از تمام بخش‌های جشنواره گفت: «لاتاری، هیئت داوران را به دلیل قصه و تمی که داشت آزار داد؛ زیرا که قصه دختر جوانی است که برای بدهی های پدرش تصمیم می گیرد فداکاری کرده و به دبی برود.»

رسول صدرعاملی درباره بایکوت «لاتاری» گفت: رک بگویم؟ لاتاری آزارمان داد.

همه هیئت داوران را بخاطر قصه و تم اش آزار داد. در «لاتاری» وقتی قصه به اینجا می رسد که منجی فرض می کند ریشه مشکلات بیرون از کشور است، اشتباه است.

اول از همه فیلم باید به دل بشیند. من در درجه اول مثل یک کودک فیلم را می بینم و فیلمی که تاثیر گذاشت بعد می بینم فیلمبرداریش چطور بود و جدی می شوم. فیلمبرداری و … باید در خدمت کارگردان نباشد و اگر نباشد بهترین کارگردانی و نورپردازی ها اشتباه است. فیلمسازی کار تیمی است و خوبی ها برای همه تقسیم می شود اما اگر بدی باشد فقط و فقط به کارگردان برمی گردد. سختی کار کارگردان همین است.

برخی از واکنش‌ ها به حذف فیلم لاتاری از جشنواره فیلم فجر:

علی صدری‌ نیا: من جای هیات داوران جشنواره فجر بودم حداقل شکل کار رو رعایت می‌کردم و لااقل توی سه چهار تا بخش لاتاری رو نامزد می‌کردم، بعد آخرش همه جایزه‌ها رو می‌دادم به هومن سیدی، که اینقدر تابلو نباشه و آدم احساس نکنه با یه دستورالعمل از بالا این فیلم رو بایکوت کردن!

محمدرضا باقری: لاتاری را در هیچ بخشی کاندیدا نکردند که حساب کار دست محمدحسین مهدویان بیاید که یک وقتی گنده نشود برایشان!

فضه سادات حسینی: یعنی طنز جشنواره فجر این بود که لاتاری محض رضای خدا در یک بخش هم کاندیدا نشد! لااقل برای حفظ آبروی خودتون و مال کشی هم که بود یه جا کاندیداش میکردید! داوری اینقدر تابلو !

صادق نیکو: سر لاتاری رو بریدن! – تمام

فائزه اکبرشاهی: هرچقدر “ضدایرانی‌تر” فیلم بسازی در “جشنواره فجر ایرانی” بیشتر تحویلت میگیرند! یعنی هرچه بیشتر بی غیرتی، دروغ، خیانت، بی وجدانی و … را به ایرانی ها نسبت دهید بیشتر دوستتان دارند!!

سید محمود رضوی (تهیه کننده لاتاری):  خبر_خوب اینکه  حالم خوبه؛ اول به دلیل اینکه همسرم یک متن در صفحه اینستاگرامش واسم نوشته که به صدتا سیمرغ می ارزه. دوم به دلیل اینکه درسته  لاتاری توسط داوران جشنواره فجر نادیده گرفته شد ولی هم مردم در صفها حمایتمان کردند و میکنند و هم در فضای مجازی همه آمده اند پای کار لاتاری.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر 97 بیوگرافی رسول صدرعاملی بهترین فیلم جشنواره فجر بازیگران فیلم لاتاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر

***

مشکل برگزارکنندگان جشنواره با #لاتاری دیالوگی بود که به سرمایه گذاری شاهزاده قطری در فیلمهای اخیر اصغر فرهادی اشاره کرده بود

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر 97 بیوگرافی رسول صدرعاملی بهترین فیلم جشنواره فجر بازیگران فیلم لاتاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ