خواص شگفت انگیز گیاهی همه فن حریف

0

آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی که این گیاه می‌تواند درمانی طبیعی و بی‌خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد.

ترکیبات مهم

مهم‌ترین ترکیب گیاه، اسانس آن است که در برگ‌های آن وجود دارد. مهم‌ترین اجسام اسانس شامل تیمول و کارواکرول که به ترتیب از ۷۰ – ۳۰ درصد اسانس و ۳۰ – ۱۵ درصد اسانس را تشکیل می‌دهند.ترکیبات دیگر شامل لینالول، سیمن، تیمن و آلفا پی نن هستند. این ترکیبات و درصد آنها به شرایط محل کشت، زمان برداشت و سایر شرایط جغرافیایی، بستگی دارد

خواص آویشن

آثار فارماکولوژیک اثر ضدسرفه و خلط‌آور و ضداسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده‌ترین آثار آن بوده‌اند. این گیاه خواص ضدعفونی کننده، هاضم غذا، ضدسرفه، ضدبو، ضدتشنج را داراست .جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

درمان سرفه

روغن آویشن که از برگ‌های آن گرفته می‌شود اغلب به‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می‌کند

افزایش ایمنی بدن

تامین تمامی ویتامین‌های مورد نیاز بدن در روز از طریق خوردن موادغذایی تاحدودی سخت است. اما این گیاه منبع غنی از ویتامین C و A است. همچنین از دیگر فواید آویشن وجود مس، فیبر، منگنز و آهن در آن است.

خاصیت آویشن در گندزدایی

گرد و خاک یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا در فضای خانه است که می‌توان برای از بین بردن آن از روغن آویشن استفاده کرد. روغن این گیاه دارای خواص ضدقارچی است.آویشن یکی از عناصر تشکیل دهنده بسیاری از حشره‌کش‌ها به حساب می‌آید و برای از بین بردن ویروس، باکتری‌ها، موش‌ها و دیگر جانوران موذی استفاده می‌شود.

خلق‌وخو

روغن این گیاه اغلب برای معطر کردن استفاده می‌شود چرا که حاوی ماده فعالی به نام «کارواکرول» است. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ مشخص شد کارواکرول با تاثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شاد بودن در فرد می‌شود.

تصفیه خون

آویشن و در درمان بی‌خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آبجوش دم‌کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک داده شود موثر واقع خواهد شد.

مفید برای پوست

آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است. برای درمان و کاهش ریزش مو کافی است موی سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شست‌وشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شود و از ریزش مو جلوگیری کند.

منبع: میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ