راننده ای که با خودرو MG دوبار تا آستانه مرگ رفت /گزارشی از خرید مصیبت ‎بار خودروی چینی

1

چند سالی است حضور خودروسازان چینی در بازار کشور رونق گرفته و آنها با شگردهای مختلف سعی در فروش محصولات خود دارند. شرکت‌های چینی با تنوع محصول و ارائه تخفیفات مختلف سعی در جذب مشتری برای محصولات خود دارند که به‌حق هم تا حدودی در این زمینه موفق شده‌اند. امروز خودروهای رنگ‌و‌لعاب‌دار چینی که از کیفیت بالایی هم برخوردار نیستند نسبت به محصولات داخلی فروش خوبی داشته‌ و هر روز تعداد آنها در خیابان‌های کشور افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که خودروسازان داخلی همچنان بر تولیدات گذشته خود اصرار می‌کنند و تلاشی برای تولید محصولات جدید به بازار نمی‌کنند.

هنوز خودروسازان چینی علاقه‌ای به داخلی سازی محصولات خود نداشته و با درک درست از ذائقه مصرف کننده ایرانی با نصب آپشن های پر زرق و برق  هر روز  تعداد خریداران خود را افزایش می‌دهند. به‌اعتقاد فعالان بازار مشتری اول و آخر خودروهای چینی شخص خریدار است و کمتر کسی در خرید آنها سودی کرده است.

اما باید به این نکته هم توجه داشت که بخش زیادی از سود شرکت‌های خودروساز چینی فروش خودرو نیست بلکه آنها قطعات خودرو را با درجه‌های مختلف راهی بازار کرده و آنها را به فروش می‌رسانند به‌نحوی که بیشترین سود آنها از محل همین فروش قطعات یدکی خودرو است.

امروز سهم خودروهای چینی بی کیفیت در سبد خرید مردم افزایش پیدا کرده اما متأسفانه آنها در ارائه خدمات پس  از فروش بسیار ضعیف عمل کرده و همین امر موجب نارضایتی مردم شده است اما سوال اینجاست که چرا دستکاه نظارتی که مدعی حفظ حقوق مصرف کنندگان هستند در این شرایط هیچ برخوردی با شرکت های متخلف چینی انجام نمی دهند. همین خلا نظارتی عامل شده تا بازار حیات خلوت خودروسازان چینی قرار گیرد و آنها فقط به فروش محصول اقدام کرده اما در مقابل خریدار هیچ تعهدی ندارند.

*تحویل ۱۰ روزه  خودرو ۲ ماهه شد

به عنوان نمونه یکی از خریداران خودروی چینی که چند ماهی است درگیر رفع ایراد خودروی خود است به خبرنگار تسنیم در مورد مشکلات خود بعد از خرید ماشین چینی می گوید: یک سال و نیم پیش بود که برای خرید خودروی ام جی ۲۰۱۶ ترغیب شدم، در تبلیغات نوشته شده بود با پیش پرداخت ۴۰ میلیون تومان می توانید این خودرو را خریده و ظرف ۱۰ روز تحویل بگیرید. همین موضوع باعث تشویق من برای خرید این خودرو شد و ۴۰ میلیون تومان نقد و مابقی پول خودرو را اقساطی پرداخت کردم .

وی با بیان اینکه در ابتدای خرید نمایندگی مدیا موتورز تأکید کرد که ظرف ۱۰ روز خودرو را تحویل می گیرید، افزود: با تصور اینکه ماشین را زود تحویل می گیرم ماشین خودم را فروختم اما متأسفانه برای تحویل ماشین ٢ ماه معطل شدم. قرار بود بابت تأخیر هزینه به من پرداخت شود اما این هم اجرایی نشد.

این فرد با اشاره به اینکه در این یک سال و نیم گذشته نمایندگی مدیاموتورز هزینه های گرانی را بابت سرویس خودرو از من گرفت، گفت: به عنوان نمونه نمایندگی برای تعویض روغن ۳۰۰ هزار تومان می گرفت و حتی برای سرویس ۴۰ هزار کیلومتر هم ١ میلیون تومان پرداخت کردم این در حالی است که هزینه تعمیرگاه های متفرقه ارزان تر بود.

وی در پاسخ به اینکه چه الزامی به مراجعه به نمایندگی برای سرویس خودرو بود، اظهار داشت: شرکت در ابتدای خرید خودرو اعلام کرد که برای تعمیر باید به نمایندگی های شرکت مراجعه کنید در غیر این صورت مشمول گارانتی خودرو نیستید.

هزینه تعویض روغن نمایندگی ام جی در تهران معایب خودروهای چینی مدیا موتورز مجله خودرو لوازم یدکی خودرو چینی کیفیت خودرو چینی قیمت شاسی بلند چینی قیمت خودروهای چینی در ایران قیمت خودرو ام جی قیمت ام جی شاسی بلند اخبار بازار خودرو آموزش و راهنمای خرید خودرو

*تعویض روغن ۶۰۰ هزار تومانی خودروی چینی 

این فرد در ادامه به خرابی ترمز خودرو اش اشاره کرد و افزود: مسیر تردد من از اصفهان به قم است یک روز که در جاده قم بودم دیدم ترمز ماشین خراب است و کار نمی کند . در آن شرایط به سختی توانستم ماشین را کنترل کنم و به نمایندگی خودرو در اصفهان زنگ زدم آنها هم گفتند ماشین را به اصفهان بیاورم من هم با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان ماشین را به نمایندگی بردم.

وی با بیان اینکه توجه داشته باشید ماشین ۵ سال گارانتی بعد از یک سال و نیم استفاده خراب شد، تصریح کرد: نمایندگی اصفهان اعلام کرد ایراد خودرو از بوستر ترمز و سنسور است که باید عوض شود ظاهراً نمایندگی این قطعه را عوض کرد اما وقتی ماشین را تحویل گرفتم ، هنوز حدود ۶ کیلومتر حرکت نکرده بودم که ترمز ماشین باز نگرفت، خوشبختانه خیابان خلوت بود و ماشین را تونستم متوقف کنم.

این فرد با بیان اینکه با تماس با نمایندگی گفتند ماشین را به آنجا بیاورم، گفت: جالب اینجاست نمایندگی مدیاموتورز اصفهان و تهران در تشخیص ایراد خودرو به توافق نمی رسیدند و هر کدام حرف خودشان را می زدند حتی نمایندگی تهران یک بوستری که به خودروی من نمی خورد را به اصفهان فرستاده بود و تأکید می کرد همین را نصب کنید.  در نهایت بعد از سه هفته که ماشین در نمایندگی اصفهان بود دیروز آن را تحویل گرفته ام اما هنوز مطمئن نیستم ایراد  خودرو برطرف شده یا نه.

وی اضافه کرد: من پزشک هستم و تمام تلاش خود را برای حفظ جان مردم انجام می دهم ولی این شرکت های چینی هیچ ارزشی برای جان مردم قائل نیستند و فقط محصول خود را در بازار فروخته و تعهدی نسبت به خریداران ندارند. در این میان چرا دستگاه های نظارتی توجهی به این موضوع نداشته و مانع سودجویی آنها در بازار نمی شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

1 نظر
  1. غير خودي می گوید

    چین با همون کیفیتی که ماشینهای اسباب بازی بچه ها رو میسازه، اقدام به تولید خودرو جهانی میکنه!! کشوری که مسئولان پول پرست داره فقط اجازه ورود خودروهای چینی رو با گمرک کم میده، چون پورسانت شخصی بالایی از این خودروها توی جیبش میره.