سرطانی که با چراغ خاموش حمله می‌کند

0

فوق تخصص خون و سرطان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: شیوع انواع خاصی از سرطان‌ها در کشور، بیش از موارد دیگر است.

سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در بانون بیشترین شیوع را در کشورمان دارند. اما اگر بخواهیم این آمار را براساس ارقام بررسی کنیم، سالیانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۴ مرد و ۱۲۸ زن دچار انواع سرطان می‌شوند که خوشبختانه فعلا آمار کشور کمتر از متوسط جهانی است ولی این آمار در حال افزایش است و به متوسط جهانی نزدیک شده است.

کاوه با اشاره به اینکه سه عامل افزایش سن، سبک زندگی و عوامل محیطی در ابتلای افراد به بیماری سرطان دخالت دارند، عنوان کرد: با افزایش سن میزان ابتلا به سرطان زیاد می‌شود. سبک زندگی در شیوع انواع سرطان تأثیر زیادی دارد، سیگار که متأسفانه ۱۰ درصد از افراد بالغ کشور آن را استعمال می‌کنند باعث ابتلای افراد به بیماری سرطان می‌شود و به عنوان یک ریزفاکتور در بروز این بیماری نقش مهمی دارد.

۳۵ درصد مردم کشور فعالیت بدنی کمی دارند

وی با اشاره به اینکه امروزه ۹۰ درصد از مردم ایران به میزان مورد نیاز میوه و سبزی  مصرف نمی‌کنند، تأکید کرد: ورزش عامل مهمی در پیشگیری از انواع سرطان است و متأسفانه ۳۵ درصد افراد جامعه فعالیت بدنی کمی دارند.

کاوه در خصوص اینکه ۱۰ درصد از افراد جامعه قند خون بالایی دارند و دیابت به عنوان یک ریز فاکتور در بروز سرطان محسوب می‌شود، ادامه داد: مسئله چاقی در جامعه ما در حال افزایش است و افزایش چربی خون و کلسترول نیز زمینه ساز بروز سرطان‌های مختلف در افراد است.

افزایش آمار سرطان با مصرف غذاهای کنسروی

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق به عنوان عامل محیطی در بروز انواع سرطان نقش دارد، اظهار کرد: سوختن غیر استاندارد بنزین، گازوئیل زمینه ابتلا به سرطان را در بین مردم افزایش می‌دهد همچنین مصرف غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده مثل نیترات باعث ایجاد سرطان شود.

وی با بین اینکه مصرف فست فود، غذاهایی با حرارت بالا مثل نان سوخته و ته‌دیگ، همچنین غذاهایی که می‌سوزند، زمینه ساز ایجاد سرطان است، ادامه داد: سوء تغذیه، کمبود ویتامین‌های A و C و کمبود پروتئین از عوامل ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

علایم اولیه بروز سرطان معده

کاوه با بیان اینکه تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد قسمت بالای شکم، خون در مدفوع و استفراغ خونی همگی از علائم اولیه بروز سرطان معده محسوب می‌شوند، ادامه داد: افرادی که سابقه ژنتیکی سرطان معده، پولیپ و میکروب معده دارند بیشتر در معرض سرطان معده قرار دارند، همچنین مردان بالای ۵۰ سال و افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند.

افراد  مستعد ابتلا به سرطان معده

این متخصص خون با بیان اینکه افرادی که سابقه رادیوتراپی و پرتو درمانی در ناحیه شکم را دارند همچنین افرادی که سابقه جراحی معده، زخم معده و جراحی‌های لاغری داشته ممکن است در دراز مدت مبتلا به سرطان معده شوند، افزود: نوشیدن چای داغ ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تشخیص سرطان معده به وسیله آندوسکوپی که دوربین دارد به این صورت است که بافت معده را به طور کامل مشاهده و بررسی می‌کند و از بافت غیر طبیعی نمونه‌برداری می‌کند.

وی یادآور شد: سرطان معده در ایران در حال افزایش است و علائم مشخصی ندارد و با نشانه های زخم اثنی عشر و زخم معده اشتباه گرفته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ