نشستن دکتر مصدق در جای نماینده انگلیس در دادگاه لاهه واقعیت دارد؟

0

داستان مصدق در دادگاه لاهه

امیراصلان افشار دیپلمات وقت ایران در لاهه، داستان نشست دکتر محمد مصدق در جای نماینده انگلستان در دادگاه لاهه را تکذیب کرد.

سالهاست داستانی درباره حضور دکتر مصدق در دادگاه لاهه بر سر زبانها می چرخد مبنی بر اینکه دکتر مصدق در روز دادگاه زودتر از موعد مقرر به دادگاه می رود و در جایگاه نماینده انگلستان می نشیند و در مقابل قاضی که از او می خواهد به جایگاه خود برگردد مقاومت می کند و به نماینده انگلستان می گوید شما که طاقت ندارید چند دقیقه بر جای شما بنشینیم چطور در کشور ما مستقرشده اید؟ این شایعه را یکبار فریدون مجلسی دیپلمات باسابقه ایرانی به نقل از امیراصلان افشار دیپلمات وقت ایران در لاهه تکذیب کرده بود. این بار افشار، خود در گفت و گویی جدید با یکی از تلویزیون های فارسی زبان خارج از کشور این شایعه را تکذیب کرده است.

سایت بررسی شایعات دانستنی های تاریخی جالب دادگاه لاهه مصدق خانواده دکتر مصدق حوادث تاریخی ایران بیوگرافی محمد مصدق امیراصلان افشار کیست

امیراصلان افشار که اکنون ۱۰۴ سال سن دارد، آخرین رییس اداره کل تشریفات دربار پهلوی در حکومت محمدرضا شاه و پیش از آن هم سفیر ایران در کشورهای آلمان غربی، آمریکا و اتریش بود.

او از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۳ دبیر سوم سفارت ایران در لاهۀ هلند بود و در زمان حضور دکتر مصدق در دادگاه لاهه همراه با او در دادگاه حضور داشت و تصاویر او در کنار مصدق موجود است به همین دلیل روایت او از جلسه دادگاه لاهه، می تواند تا حد زیادی نزدیک به واقعیت باشد.

افشار در این گفت و گوی جدید، داستان نشستن مصدق بر روی صندلی نماینده انگلستان در دادگاه لاهه را تکذیب کرد. او گفت : وقتی دکتر مصدق وارد دادگاه شد، نمایندگان انگلستان که دارای کلاههای مخصوصی به شکل کلاه گیس های سفیدرنگ بودند در جایگاه خود نشسته بودند و طبیعتا امکان این که دکتر مصدق بر صندلی آنها بنشیند وجود نداشت.

در عکسهای باقیمانده هم مشخص است که مصدق از کنار آنها عبور می کند و بر روی صندلی خود می نشیند. پیش از این هم او در کتاب خاطراتش که به سه زبان فارسی، انگلیسی و المانی تالیف شده ماجرای نشستن مصدق بر صندلی نمایندگان انگلستان را در دادگاه لاهه تکذیب کرده بود.

فریدون مجلسی مورخ و دیپلمات سابق وزارت امور خارجه ایران در این زمینه گفته بود : امیر اصلان افشار، سفیر وقت ایران در امریکا که در دادگاه لاهه حضور داشته اند به عنوان شاهد عینی، در شرایطی که شاهد دیگری وجود نداشت، در کتاب خاطرات خود از این ادعا یاد می کند و می گوید چنین ادعایی کذب محض است. در واقع گواهی شایعه بودن این اتفاق را کسی می دهد که در آن زمان به عنوان جوان ترین دیپلمات ایرانی در دادگاه لاهه حضور داشته و به دلیل داشتن دکترای حقوق و تسلط بر سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی و به طور کلی به اعتبار توانایی هایش در جریان جزییات این اتفاقات نیز بوده است. در واقع این قدرت منطق و استدلال دکتر مصدق بود که به رای دادگاه به نفع ایران منجر شد، ایشان از یک حق اصولی دفاع می کرد و این قبیل رفتارهای غیرمنطقی در صورت بروز یافتن از سوی دکتر مصدق، مطمئنا چنین نتیجه ای را به دنبال نمی آورد.

سایت بررسی شایعات دانستنی های تاریخی جالب دادگاه لاهه مصدق خانواده دکتر مصدق حوادث تاریخی ایران بیوگرافی محمد مصدق امیراصلان افشار کیست

امیر اصلان افشار می‌گوید که در آن روزهای تاریخی در لاهه پیام آوردند که مرحوم مصدق او را به نام به اتاقش در هتل محل اقامت احضار کرده بود. با حیرت عازم هتل دکتر مصدق می‌شود. مصدق در بالکن اتاق محل اقامتش که رو به دریا بود، از او پذیرایی می کند و جویای اوضاع و احوالش می شود. با انگشت به آن سوی دریا، به سوی انگلیس اشاره می‌کند و می‌گوید که ما هر چه می‌کشیم از دست اینهاست. سپس می‌گوید: «یکی دو روز قبل خانم والده شما که از دوستان همسرم خانم ضیاءالسلطنه‌اند، وقتی شنیدند که من عازم لاهه هستم، گفته بودند که اتفاقا پسرشان یعنی شما هم در لاهه تشریف دارید و لذا دو کیلو پسته هم سوغاتی مرحمت کردند که در این سفر برایتان بیاورم!» سپس دکتر مصدق برمی‌خیزد و سراغ گنجه می‌رود و بسته بزرگ پسته را می‌آورد و به دست افشارِ جوان می‌دهد.

منبع : نکو نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ