دکتر علی اصغر خدادوست ،پدر چشم پزشکی ایران درگذشت +عکس

0

دکتر خدادوست درگذشت

علی‌اصغر خدادوست Ali Asghar Khodadoust در سال ۱۳۱۴ در شیراز زاده شد. وی دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و سپس به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار آموزگاری شد. او در سال ۱۳۳۳ در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت کرد و با درجه ممتاز بین داوطلبان پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد.

دکتر خدادوست دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۱ از طرف دولت وقت برای گذراندن دوره تخصصی در آمریکا انتخاب شد.

متخصص چشم پزشکی تاریخ فوت دکتر خدادوست پدر چشم پزشکی ایران بیوگرافی دکتر خدادوست بهترین چشم پزشک تهران ایست قلبی اخبار شیراز اخبار پزشکی

پدرچشم پزشکی ایران به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد.

او در این دوران علاوه بر تحصیل در دانش‌های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رسانید. ودر سال ۱۳۴۶ برای نخستین مرتبه اولین پیوند موفقیت آمیز قرنیه توسط این جراح در ایران انجام شد.

دکتر خدادوست پس از پایان دوران تحصیل علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و تا سال ۱۳۵۹ در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز مشغول فعالیت شد.

دکتر خدادوست استاد چشم پزشک دانشگاه های آمریکا و یکی ازچشم‌پزشکان ایرانی معروف در عرصه بین‌المللی است که در چندین بیمارستان معروف به عمل و پژوهش در مورد مشکلات قرنیه چشم می‌پردازد. وی که دارای کرسی پیوند قرنیه در ایران و آمریکا است و علاوه بر ارتقای سطح تخصصی پیوند قرنیه در جهان، خدمات ارزنده ای را در پیشرفت علم چشم پزشکی در ایران انجام داده است.

پرفسور خدادوست به طور متناوب از سوی شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شد است و شهرت وی علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده درزمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای در زمینه ناراحتی‌های سطح قرنیه‌است، تا آنجا که در پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند به افتخار وی Khodadoust line نامگذاری شده‌است. وی در شیراز بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست را بنا کرد.

متخصص چشم پزشکی تاریخ فوت دکتر خدادوست پدر چشم پزشکی ایران بیوگرافی دکتر خدادوست بهترین چشم پزشک تهران ایست قلبی اخبار شیراز اخبار پزشکی

پرفسور علی اصغر خدادوست، جراح عالی‌قدر ایرانی ساعت ۱:۴۸ بامداد روز ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۶ (ساعت ۱۶:۱۸ روز ۹ مارس ۲۰۱۸ به وقت محلی) به دلیل ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های امریکا فوت کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ