هزینه سفر به ترکیه چقدر است؟ هزینه سفر به استانبول و آنتالیا

0

خطرات سفر به ترکیه ، مدارک لازم برای سفر به ترکیه ، سفر به استانبول بدون تور ، راهنمای سفر به استانبول ، چقدر پول ببریم استانبول ، هزینه سفر به استانبول ، هزینه سفر به انتالیا ، سفر به استانبول با قطار ، قیمت تفریحات آنتالیا ، برای سفر به آنتالیا چقدر پول ببریم  ، ارزانترین زمان سفر به آنتالیا ، هزینه سفر به ترکیه چقدر است ، هزینه سفر به ترکیه با هواپیما ، توصیه های سفر به آنتالیا

ترکیه یکی از توریستی‌ترین کشورهای منطقه است که با توجه به عدم نیاز به ویزا برای سفر به آن تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان شده است.

هزینه سفر به استانبول هزینه سفر به آنتالیا قیمت تور استانبول سواحل آنتالیا راهنمای سفر به ترکیه راهنمای سفر چقدر پول ببریم استانبول جاهای دیدنی استانبول توریستی آنتالیا تور نوروزی آنتالیا تور آنتالیا آنتالیای ترکیه

آشنایی با هزینه سفر به ترکیه

قبل از شروع سفر خود به هر کشور و یا شهری، بهتر است هزینه‌های تقریبی که در مقصد خود خواهید داشت را بدانید تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به یادماندنی خود داشته باشید. در این مقاله سعی کرده‌ایم هزینه تقریبی خورد و خوراک و رستوران‌‌ها، هزینه‌های حمل و نقل در ترکیه و هزینه‌های اینترنت و خدمات موبایلی در این کشور زیبا را برایتان آماده کنیم تا با خیالی آسوده‌تر برای سفرتان برنامه‌ریزی کرده و سفر خود شروع کنید.

قبل از بررسی هزینه های مسافرت به ترکیه، بهتر است که با واحد پول این کشور آشنایی داشته باشید:

لیره ترک، با کد ایزوی TRY، یکای پول کشور ترکیه بوده و یکای خرد آن نیز کروش می‌باشد. هر صد کروش برابر با یک لیره می‌باشد. هر لیره ترکیه در حال حاضر (مهر ماه ۱۳۹۶) برابر حدود ۹۵۰ تومان می‌باشد. در حال حاضر اسکناس‌های استفاده شده در این کشور ۵،۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیره‌ای بوده و سکه‌های رایج در ترکیه نیز ۱ لیره‌ای و ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ کروش هستند که البته سکه یک کروشی در این کشور خیلی به ندرت استفاده می‌شود. همچنین در استفاده از اسکناس‌های لیره دقت داشته باشید. چرا که برای مثال اسکناس‌های ۵ و ۵۰ لیره‌ای بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

هزینه سفر به استانبول هزینه سفر به آنتالیا قیمت تور استانبول سواحل آنتالیا راهنمای سفر به ترکیه راهنمای سفر چقدر پول ببریم استانبول جاهای دیدنی استانبول توریستی آنتالیا تور نوروزی آنتالیا تور آنتالیا آنتالیای ترکیه

در ترکیه از چه پولی استفاده کنیم؟

با توجه به توریستی بودن کشور ترکیه، ارزهای زیادی را می‌توان در این کشور استفاده کرد. برای مثال در بسیاری از مراکز توریستی آنتالیا که بیشتر مورد علاقه توریست‌های اروپایی هستند، قیمت‌ها به یورو بوده و در برخی مناطق نیز ممکن است شاهد استفاده از پوند و یا دلار باشیم. اما در بسیاری از شهرهای ترکیه، از جمله استانبول، تقریبا می‌توان گفت که هر ارزی را می‌توان استفاده کرد. اما با توجه به اینکه ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و یا مراکز تفریحی نتوانید ارزهای غیر رایج در این کشور (از جمله ریال ایران) را خرج کنید، توصیه می‌کنیم که قبل از سفر به ترکیه پول خود را به دلار و یا لیره تبدیل کنید.

استفاده از خودپردازها و کارت‌های اعتباری در ترکیه

ویزا، مستر کارت و امریکن اکسپرس معمول‌ترین کارت‌های اعتباری استفاده شده در ترکیه توسط توریست‌ها هستند. علی رغم اینکه بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها ترجیح می‌دهند که پول نقد دریافت کنند، اما معمولا می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری نیز کارهای مالی خود را انجام دهید. خودپردازهای ATM نیز در بسیاری از مکان‌های شهری ترکیه وجود دارد و از طریق آن‌ها نیز می‌توانید از کارت اعتباری خود پول نقد برداشت کنید.

هزینه سفر به استانبول هزینه سفر به آنتالیا قیمت تور استانبول سواحل آنتالیا راهنمای سفر به ترکیه راهنمای سفر چقدر پول ببریم استانبول جاهای دیدنی استانبول توریستی آنتالیا تور نوروزی آنتالیا تور آنتالیا آنتالیای ترکیه

هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی در ترکیه

کرایه و هزینه‌های جابجایی در کشور ترکیه تقریبا معمولی بوده و زیاد گران و یا زیاد ارزان نیست. برای مثال هزینه رفتن از پاموکاله به الیمپوس، یکی از مناطق دیدنی آنتالیا، با استفاده از اتوبوس، حدود ۲۰ دلار بوده و هزینه رفتن از استانبول به پاموکاله، که مسیر نسبتا طولانی محسوب می‌شود، ۳۷ دلار می‌باشد. البته برای جابجایی در کشور ترکیه می‌توانید از قطارهای بین شهری و یا هواپیما نیز استفاده کنید که در این صورت بایستی هزینه‌ای متفاوت و البته معمولی برای این امر پرداخت کنید.

در استانبول هزینه ها چگونه است

اگر به استانبول سفر کنید می توانید غرق تماشای مساجد زیبا و منحصر بفرد این شهر بشوید، در کاخ های باشکوهش راه بروید و در مراکز خرید لوکس و مدرن آن روی دیگری از زندگی را تجربه کنید، اگر با تعاریفی که تاکنون از استانبول خوانده اید دلتان هوای سفر به این شهر را دارد ممکن است به خرج و مخارج سفر فکر کنید و کنجکاو باشید که بدانید این سفر برای شما چقدر هزینه خواهد داشت.

هزینه های قبل از سفر

برای سفر به استانبول نیازی به ویزا ندارید و هزینه ای از این بابت نخواهید داشت. برای گرفتن پاسپورت هزینه ای را باید پرداخت کنید که در زیر مقدار آن را بررسی می کنیم:

۱- هزینه ۱۰۰۰ تومان برای شناسه
۲- هزینه ۳,۷۵۰ تومان به حساب شهرداری برای عوارض شهرداری
۳- هزینه ۷۵,۰۰۰ تومان برای خزانه داری استان برای تعرفه صدور گذرنامه
۴- هزینه ۲۹,۳۰۰ تومان برای خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

به چه روش هایی می توان به استانبول سفر کرد و هزینه های هر کدام چقدر است؟

تورهای مسافرتی: ۱- زمینی ۲- هوایی
شخصی: ۱- هواپیما ۲- اتوبوس ۳- قطار ۴- ترکیبی ۵- ماشین شخصی

مرزهای سفر به ترکیه و آنتالیا

پیش از آن که به ادامه راه های سفر شخصی بپردازیم، خوب است درباره مرزهای زمینی ایران و ترکیه بیشتر بدانید، چرا که در موارد بعدی به کارتان خواهد آمد.

در کل ایران با ترکیه سه پایانه مرزی مشترک دارد که عبارت اند از : ۱- مرز بازرگان ۲- مرز رازی و ۳- مرز سرو

۱- مرز بازرگان بزرگ ترین و مهم ترین مرز برای سفر به ترکیه است و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور می باشد. این پایانه امکانات مناسبی دارد و در شمال آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته است.

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

۲- مرز رازی میان دو پایانه مرزی بازرگان و سرو قرار داشته و در نزدیکی شهرستان خوی می باشد. رفت و آمد از این مرز زیاد نیست و به نسبت مرز بازرگان معطلی بیش تری دارد.

ساعت کاری: ۹ تا ۱۷ (به وقت ایران) در نیمه اول و ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در نیمه دوم سال

۳- مرز سرو در نزدیکی شهر سرو، یکی از شهرستان های ارومیه قرار دارد.

ساعت کاری: ۲۴ ساعته

+ خوب است بدانید که مرزهای زمینی همیشه و در تمام روزها باز بوده و هیچ گاه تعطیلی ندارند.

اگر بخواهید مستقیم به سوی آنتالیا حرکت کنید، استفاده از مرز رازی به شما پیشنهاد می شود، در غیر این صورت می توانید خروج از مرز بازرگان را انتخاب کنید. در این حالت می توانید ابتدا به شهرهای شمالی ترکیه مانند ترابزون و ریزه بروید و بعد راه خود را به سوی آنتالیا در پیش بگیرید.

در هر صورت راه انتخابی شما، بسته به سلیقه و زمانی که دوست دارید در راه بگذرانید، می تواند متفاوت باشد.

قیمت تورهای مسافرتی استانبول

مسیر هوایی: قیمت ها با توجه به نوع آژانس، درجه هتل و زمان سفر متفاوت است:
– هزینه ها برای ۳ شب و ۴ روز بین ۶۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.
اگر تور شما برای هتل های ۳ تا ۴ ستاره باشد قیمت تور شما بین ۷۵۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون تومان است.
– هزینه ها برای ۴ شب و ۵ روز بین ۷۳۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.
اگر تور شما برای هتل های ۳ تا ۴ ستاره باشد قیمت تور شما بین ۸۰۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون تومان است.

مسیر زمینی: قیمت ها با توجه به نوع آژانس، درجه هتل و زمان سفر متفاوت است:

ما تورهای زمینی را به شما پیشنهاد نمی دهیم چون مدت زمان بسیار زیادی را در اتوبوس هستید که این می تواند بسیار خسته کننده باشد و هزینه آن هم در مقایسه با تورهای هوایی زیاد کمتر نیست.

هزینه ها برای ۳ شب و ۴ روز بین ۶۴۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

شخصی

اگر بخواهید خودتان به سفر بروید، برای رفتن به استانبول ۵ راه پیش روی شما قرار دارد: هوایی، زمینی با اتوبوس، قطار و ماشین شخصی که قیمت هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

هواپیما

اگر می خواهید از شهرستان ها به استانبول بروید توصیه می کنیم که حتما اول به تهران بروید و سپس پرواز مستقیم به استانبول داشته باشید چون اینجوری هزینه های سفر شم کمتر می شود، در زیر هزینه های پروزا به استانبول را بررسی می کنیم:
– تهران-استانبول: بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان
– تبریز-استانبول: بین ۲۰۰ هزار تا ۹۸۰ هزار تومان
– خارجی: بین ۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار (۶۰۰ هزار تومان تا ۴٫۵ میلیون)
عوارض خروج از کشور برای سفر هوایی ۷۵ هزار تومان است که همراه با هزینه بلیت پرداخت می شود.

اتوبوس

از دو شهر تهران و تبریز می توانید در مسیری یکسره و مستقیم، خود را به استانبول برسانید.
هزینه اتوبوس تهران-استانبول: بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
هزینه اتوبوس تبریز-استانبول: ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان

قطار

قبلا مسافران می توانستند از قطارهای تهران آنکارا استفاده کنند اما الان به دلایل امنیتی این امکان وجود ندارد.

ماشین شخصی

اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به استانبول بروید باید ماشین خود را آماده کنید و برای این کار هزینه هایی را بپردازید:

هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: ۹۵ هزار تومان
هزینه پلاک بین المللی: ۲۸۸ هزار تومان
کارت عضویت یک ساله کانون جهانگردی (اجباری) : ۴۴ هزار تومان
دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: ۸۶ هزار تومان
برچسب CD و IR: چهار هزار تومان (۴۰۰۰)
هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: ۲۵ هزار تومان
هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: ۱۸ هزار تومان
کارنه دو پاساژ (مجوز ورود به کشور خارجی) : ۱۴۸ تا ۲۳۰ هزار تومان، بسته به تعداد برگه ها
–  بیمه ۱۰ روزه ماشین: ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

هزینه اقامت

این شهر هتل هایی با درجه بندی مختلف دارد که با توجه به شرایط خود می توانید آن را انتخاب کنید:

هتل های ۱ ستاره: بین ۷۵- ۲۰۰ لیر ؛ حدود ۷۵-۲۰۰ هزار تومان.

هتل های ۲ ستاره: بین ۱۱۰-۳۰۰ لیر ؛ حدود ۱۱۰-۳۰۰ هزار تومان

هتل های ۳ ستاره: بین ۱۵۰-۳۷۰ لیر ؛ حدود ۱۵۰-۳۷۰ هزار تومان

هتل های ۴ ستاره: بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ لیر ؛ حدود ۲۰۰-۷۰۰ هزار تومان

هتل های ۵ ستاره: بین ۳۷۰ تا ۱۸۰۰ لیر ؛ حدود ۳۷۰ هزار تا ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تومان

هزینه تفریح در ترکیه

در مورد هزینه‌های تفریح در ترکیه و بازدید از مکان‌های دیدنی و تفریحی این کشور بایستی به این نکته اشاره کنیم که دولت ترکیه تا حد امکان از فرصت گردشگری بودن کشور استفاده کرده و هزینه‌ای که از گردشگران بابت این امر دریافت می‌کند نسبتا بالا است. برای مثال بازدید از موزه یا همان مسجد ایاصوفیه، که از جاذبه‌های گردشگری استانبول به شمار می‌رود، ۱۵ دلار است که برای دریافت ورودی آن بایستی در یک صف طولانی نیز منتظر بمانید. یکی از گران‌ترین تفریحاتی که در ترکیه انجام می‌شود نیز سوار شدن به بالن و پرواز بر فراز منطقه کاپادوکیا است که بایستی برای این کار هزینه‌ای حدود ۱۵۰ دلار پرداخت کنید.

هزینه های تفریح در استانبول

۱) ایاصوفیه : ۴۰ لیر (حدود ۳۵ هزار تومان)

۲) کاخ توپاکپی: ۴۰ لیر برای بلیت موزه (حدود ۳۵ هزار تومان) + ۴۵ لیر برای بازدید از باقی بخش ها (حدود ۴۵ هزار تومان)

۳) مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی: رایگان

۴) باسیلیکا سیترن: ۲۰ لیر (حدود ۲۰ هزار تومان)

۵) کاخ دولمه باغچه: ۴۰ لیر برای بازدید از همه قسمت ها (حدود ۴۰ هزار تومان)

۶) پارک آبی آکوامارین: ۳۰ تا ۴۵ لیر (۳۰ تا ۴۵ هزار تومان)

۷) پارک آبی دلفین: ۳۰ تا ۴۰ لیر (۳۰ تا ۴۰ هزار تومان)

۸) دلفیناریوم استانبول: ۶۰ تا ۴۵ لیر (۶۰-۴۵ هزار تومان

۹) آکواریوم استانبول: ۵۳ تا ۳۵ لیر (۵۳ تا ۳۵ هزار تومان)

۱۰) آکواریوم تورکوآ زو: ۱۳۰ لیر (حدود ۱۳۰ هزار تومان)

۱۱) حمام ترکی: حدود ۲۵ تا ۱۷۰ لیر (۲۵ تا ۱۷۰ هزار تومان)

هزینه های تفریح در آنتالیا

آنتالیا به سبب مراکز خرید، تفریحات آبی و ساحل هایش شهرت دارد، بنابراین یکی از عمده مواردی که برای آن ها هزینه خواهید کرد این سه مورد خواهند بود. در این جا طیف هزینه تفریح و خوش گذرانی در شهر آنتالیا به علاوه  ورودی ۵ مکان دیدنی مهم شهر را برای شما آورده ایم.

هزینه تفریحات جذاب شهر آنتالیا:

۱) آفرود آنتالیا: حدود ۱۹۰ لیر ( حدود ۱۹۰ هزار تومان )

۲) رفتینگ آنتالیا: حدود ۱۸۰ لیر (حدود ۱۸۰ هزار تومان)

۳) غواصی در دریای مدیترانه: حدود ۱۷۰ لیر ( معادل ۱۷۰ هزار تومان )

۴) کشتی سواری: حدود ۷۰-۳۷۰ لیر ( حدودا ۷۰-۳۷۰ هزار تومان )

هزینه های ورودی جاذبه های آنتالیا :

۱) پارک آبی آکوا: حدود ۳۰ تا ۵۰ لیر (حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان)

۲) دلفین لند: ۱۰۰ لیر (حدود ۱۰۰ هزار تومان)

۳) پارک آبی ریکسوس پرمیوم تروی: حدود ۸۰ لیر (حدود ۸۰ هزار تومان)

۴) مرکز اسکی هیپ ناتیک: ۱۰۰ لیر (۱۰۰ هزار تومان)

۵) موزه باستان شناسی آنتالیا: ۲۰ لیر (حدود ۲۰ هزار تومان)

هزینه خورد و خوراک در ترکیه

در سفر به هر شهر و یا کشوری هزینه‌های خورد و خوراک از جمله هزینه‌هایی هستند که بایستی حتما به آن توجه شود. هزینه‌هایی که در ادامه آماده کرده‌ایم، هزینه‌های تقریبی در شهر استانبول هستند. در حالت کلی، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک در شهر استانبول ۵ درصد گران‌تر از تهران است؛ در لیست زیر می‌توانید اطلاعاتی را درباره غذاها و خوراکی‌های معمول در استانبول را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که این هزینه‌ها در سایر شهرهای توریستی ترکیه ممکن است که اندکی تفاوت داشته باشند.

  • ناهار معمولی همراه با نوشیدنی: ۲۹ لیره ترکیه (حدود ۲۷ هزار تومان)
  • فست فود (مانند Big Mac): حدود ۱۷ لیره ترکیه (حدود ۱۶ هزار تومان)
  • ۵۰۰ گرم گوشت مرغ: ۸ لیره ترکیه (حدود ۸ هزار تومان)
  • یک لیتر شیر پرچرب: ۳ لیره ترکیه (حدود ۳ هزار تومان)
  • ۱۲ عدد تخم مرغ: ۱۰ لیره ترکیه (حدود ۹ هزار تومان)
  • یک کیلوگرم گوجه فرنگی: ۴ لیره ترکیه (حدود ۴ هزار تومان)
  • یک کیلوگرم سیب زمینی: ۲ لیره ترکیه (حدود ۲ هزار تومان)
  • نوشابه ۲ لیتری کوکا کولا: ۳ لیره ترکیه (حدود ۳ هزار تومان)
  • نان برای دو نفر و برای یک روز: ۱.۵ لیره ترکیه (حدود ۱۴۰۰ تومان)

همان طور که اشاره کردیم، این قیمت‌ها برای شهر استانبول هستند؛ ولی قیمت‌ها در شهرهای دیگر نیز نزدیک به همین ارقام هستند. البته توجه داشته باشید که این قیمت‌ها ممکن است با توجه به مکان و با گذر زمان تغییر کرده و اندکی متفاوت باشند. جالب است بدانید که هزینه‌های کلی در شهر استانبول ۱۴ درصد گران‌تر از تهران می‌باشند.

هزینه خدمات موبایل و اینترنت در ترکیه

در کل در کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که با نام های ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و آوِا (avea) خدمات ارائه می دهند. سیمکارت ترکسل از میان باقی شهرت و کیفیت بهتری دارد.

هزینه تماس در کشور ترکیه در مقایسه با ایران بسیار بیش تر است و به طور مثال هر دقیقه مکالمه با سیمکارت ترکسل در حدود ۵۰۰ تومان هزینه دارد، اما از آن جا که هزینه های رومینگ نیز بالا هستند، در صورتی که مکالمات زیادی خواهید داشت و یا استفاده بالایی از اینترنت داشته باشید، تهیه سیمکارت های ترکی از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند.

در جدول زیر لیست هزینه های رومینگ دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در کشور ترکیه آمده است.

هزینه ها برای هر یک دقیقه و به تومان می باشند.

نوع ارتباط همراه اول با وودافون، ترکسل و آوا ایرانسل با اپراتور وودافون، آوا ایرانسل با اپراتور ترکسل رایتل با وودافون و ترکسل رایتل با آوا
مکالمه داخلی ۱,۶۰۰ ۱۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۹۰۰ ۳,۹۵۰
مکالمه با ایران ۱,۶۰۰ ۱۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۹۰۰ ۱۲,۱۲۰
دریافت مکالمه ۱,۰۰۰ ۴,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۹۰۰ ۱,۸۱۰
ارسال پیامک ۴۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۰۰۰ ۵۰۰ ۱,۴۸۰
اینترنت (هر مگابایت) ۲۰۰ ۴۴,۰۳۲ ۵۰۰ ۴۸۸ ۳۷,۰۰۰

همچنین خوب است بدانید به هنگام تهیه سیمکارت تورکسل ایتدا اعتبار اندکی داشته و برای اعتبار بیش تر می توانید شارژهای ۱۵، ۲۰، ۲۵ لیری و … را تهیه کنید. اگر به هنگام اقامت در کشور ترکیه و شهر استانبول نمی‌خواهید از خدمات رومینگ سیمکارت های ایرانی استفاده کنید، می‌توانید سیم کارت های ترکی را از باجه های مخصوص در فرودگاه امام خمینی و یا از فروشگاه های سیمکارت و گوشی در استانبول تهیه کنید.

هزینه سیمکارت ها بسته به حجم دیتا، و بسته های پیامک و تماس بین ۹۰ تا ۱۸۰ هزار تومان متفاوت خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ