تخمه ژاپنی از چه گیاهی است؟ +خواص و مضرات و عکس

3

عکس گیاه تخمه ژاپنی ، تخمه ژاپنی چاق کننده است ، هندوانه تخمه ژاپنی ، نحوه کاشت تخمه ژاپنی ،تخمه ژاپنی از چه بدست می آید

تخمه‌ژاپنی نوعی آجیل و دانهٔ خوراکی است که در میان‌وعده‌ها خورده می‌شود. تخمه‌ژاپنی همان تخمهٔ هندوانه است، نوعی هندوانه که قابل خوردن نیست و تخمه‌های زیادی دارد و به «هندوانهٔ آجیلی» مشهور است.

هندوانه تخمه ژاپنی گیاهان دارویی و خواص آنها عکس گیاه تخمه ژاپنی دانستنی های جالب خواص و مضرات تخمه ژاپنی خشکبار و آجیل

علت نامگذاری تخمه ژاپنی

این محصول را در شهر ژابان (دماوند) (جابُن یا جابون) پرورش می‌دهند. «جابانی» نام محلی است که در آنجا شاه اسماعیل با فرخ یسار جنگ کرده‌است.

باید دانست که این نوع تخمه در یکی از روستاهای اطراف دماوند جابان (jâbân) که همسایه غربی سربندان بوده و ساکنان آن نیز از نژاد کرمانج هستند کشت می‌شود و در واقع نام اصلی آن تخمه جابانی است.

هندوانه تخمه ژاپنی گیاهان دارویی و خواص آنها عکس گیاه تخمه ژاپنی دانستنی های جالب خواص و مضرات تخمه ژاپنی خشکبار و آجیل

خواص تخمه ژاپنی

ترکیب‌های موجود در این تخمه مانند انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می‌تواند از کم خونی، بی اشتهایی، سوءجذب و التهاب جلوگیری کند. کلسیم آن برای زنان یائسه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید به نظر می‌رسد. یکی از منابع پروتئین، دانه هندوانه است. این دانه حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. اسیدهای آمینه برای حفظ سلامت ماهیچه‌ها، تنظیم ترشح آنزیم‌ها و کمک به انتقال ریزمغذی‌ها به داخل سلول‌ها ضروری هستند.

یکی از منابع مهم دریافت چربی غیر اشباع، تخمه هندوانه است. این دانه سرشار از چربی غیر اشباع و مفید است. این چربی برای همه بافت‌های بدن و غشای سلول‌ها مفید بوده و مصرف آن باعث کاهش میزان چربی بد خون می‌شود.

بهترین شیوه مصرف این دانه‌ها به صورت خام است. به همین دلیل بو دادن این تخمه‌ها می‌تواند باعث افزایش میزان چربی آن شود؛ پس اگر دچار چربی خون هستید، باز هم در مصرف تخمه ژاپنی محتاط باشید.

هندوانه تخمه ژاپنی گیاهان دارویی و خواص آنها عکس گیاه تخمه ژاپنی دانستنی های جالب خواص و مضرات تخمه ژاپنی خشکبار و آجیل

روش تهیه تخمه جابانی

این هندوانه پس از کاشت به دو صورت مورد استفادهٔ خشکبار قرار می‌گیرد:

  1. در این حالت آنها را برش داده و تخمه‌ها را از خود میوه جدا می‌کنند که کاری دشوار است.
  2. با میله یا چوب دستی که برای همین کار فراهم شده در هر کدام از هندوانه‌ها سوراخی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود پس از چند روز حالت گندیده بودن بگیرد که راحت تر عمل جداسازی تخمه‌ها انجام می‌شود.

از میوهٔ آن به دلیل طعم و مزه اش استفادهٔ خوراکی انسانی نمی‌شود اما در خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خشک شده و در کارهایی نظیر کود صنعتی استفاده می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. آرمین می گوید

    در ایران سرزمین من حروف الف بای پارسی ما، پ، چ، ژ، گ دارد، ژاپن برای ما ژاپن است نه زابن، همه جای دنیا به ژاپن میگویند ژاپن، به پپسی میگویند پپسی، نه ببسی، ما عرب نیستیم، عرب ها خیلی سعی کردند گرگان را جرجان کنند ولی نتوانستند و به لطف سردار یعقوب لیث زبان پارسی حفظ شد، هرکسی هم مشکل دارد نمی‌تواند زبان ایران را تغییر دهد، البته عرب ملخ خور و بول شتر خور هم همین حروف الف با را از ما گرفتند

    1. مهدی می گوید

      به لطف فردوسی زبان پارسی حفظ شد که البته در خود شاهنامه از کلمات عربی استفاده شده است در ضمن دوست عزیز بخشی از مردم ایران عزیزمان عرب هستند که توهین به ایشان زشت و ناپسند است و در آخر، تعصب دشمن عقل است حتی اگر تعصب بیش از حد به میهن یا فرزند و هر چیز دیگر باشد

    2. آرمین بی سواد می گوید

      آخه تو ک بیسوادی چرا میایی اینجا اظهار گوهی میکنی
      اولا کل دنیا به ژاپن میگن جاپن ن ژاپن دوما خود تو تو زبونت کدوم یک از نام های کشورها رو درست میگی ک بخوایی به بقیه زبونا ایراد بگیری جرمن میگی آلمان به اینگلند میگی انگلیس به مالیزیا میگی مالزی به راشا میگی روسیه به جورجیا میگی گرجستان به هنگ ی میگی مجارستان به چاینا میگی چین و الی آخر حالا اومدی گیری دادی به ژاپن
      یکم برو دبی اونجا روغنتو عوض کنن فک کنم آب روغن قاطی کردی بسپار بعد تعویض روغن درپوش عقبتو خوب صفت کنن