مایک پومپئو کیست؟ نظر وزیر خارجه جدید آمریکا درباره ایران

0

دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد «مایک پومپئو» Mike Pompeo رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از این پس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت می‌کند.

او عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان آمریکا است و در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا است. مایک پامپیو با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف است.

وزیر خارجه آمریکا مایک پومپئو و ایران بیوگرافی مایک پومپئو بیوگرافی دونالد ترامپ اخبار آمریکا Mike Pompeo

پامپیو متولد ۱۹۶۳ در اورنج، کالیفرنیا است. او ایتالیایی تبار است. مادربزرگ پدری او متولد کارامانیچو ترمه بود. او در دبیرستانی در فانتین ولی، کالیفرنیا تحصیل کرد و در مجاورت آن در سنتا انا زندگی کرد. او در تیم بسکتبال این مدرسه در پست فوروارد بازی می‌کرد و در سال ۱۹۸۲ فارغ‌التحصیل شد.  او سپس وارد آکادمی نظامی ایالات متحده شد و در سال ۱۹۸۶ با رتبه اول با مدرک مهندسی مکانیک، فارغ‌التحصیل شد و سپس به عنوان افسر سواره نظام در شاخه زرهی نیروی زمینی از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ فعالیت کرد.  او جی دی خود را از مدرسه حقوق هاروارد، دریافت کرد و در آنجا از دبیران نشریه نقد حقوق هاروارد بود. او سپس به عنوان وکیل در شرکت حقوقی ویلیام اند کانلی کار کرد.

مایک پومپئو یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته ای با ایران است و اتفاقا چهره ای است که در کنار افرادی نظیر جام بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می کنند؛ هر چند به اندازه جام بولتون در خصوص ابراز عقاید افراطی خود صریح و بی پرده نیست.

نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا، که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارق التحصیل شده است، را به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی در میان حزب جمهوری خواه تلقی می کنند. طی دو سال گذشته، وی بیش از همه به دلیل انتقادات سخت و تند خود از هیلاری کلینتون به خاطر حمله ایالات متحده به بنغازی لیبی و البته تلاش هایش برای بسته شدن زندان گوانتانامو در کوبا شناخته شده است.

وی به محض آنکه نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توییتر خود درباره توافق هسته ای با ایران نوشت: منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه بار با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا هستم.

مایک پومپئو چنانچه ذکر شده، در ابتدا از کالج نظامی وست پوینت در امریکا فارق التحصیل شده و بعد از آن به تحصیل در رشته حقوق در هاروارد و مدرسه حقوق ویلیامز و کانولی در واشنگتن پرداخته است.

وی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به نمایندگی کنگره رسید و در کمیته اطلاعات مشغول کار شد. طی رقابت های اولیه انتخاباتی در حزب جمهوری خواه برای تعیین کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات آمریکا، پومپئو از مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا حمایت کرد؛ اما بعد از آن که دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی حزب معرفی شد، شدیدا به حمایت از ترامپ پرداخت و صریحا بیان کرد که هیلاری کلینتون نمی تواند رئیس جمهور آمریکا باشد.

وزیر خارجه آمریکا مایک پومپئو و ایران بیوگرافی مایک پومپئو بیوگرافی دونالد ترامپ اخبار آمریکا Mike Pompeo

اما در مورد دیدگاه های وی در مورد ایران و توافق هسته ای باید گفت، پومپئو علاوه بر آن که یکی از منتقدان سر سخت توافق سال ۲۰۱۴ بین ایران و ۵ + ۱ است، از جمله سناتورهایی است که حامی چندین طرح ارائه شده برای اعمال تحریم های بیشتر بر ایران بوده است. وی به همراه دو تن دیگر از نمایندگان جمهوری خواه، در خواست ویزا برای سفر به ایران و بازدید از روند انتخابات مجلس شده بود.

پومپئو و سناتور تام کاتن از جمله کسانی هستند که دولت اوباما را متهم به آن کرده اند که در توافق هسته ای برخی امتیازات محرمانه را به ایران تقدیم نموده است. وی به همراه کاتن گزارشی نیز در همین خصوص آماده کرده و به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده بودند و تأکید کردند، در این توافق دولت اوباما با ایران بر سر ساز و کارهای سری برای بازدید از مراکز نظامی زد و بند کرده است.

وی همچنین همان گونه که ذکر شد، از حامیان سرسخت برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیتی ملی ایالات متحده است و این برنامه را برنامه ای مهم خطاب کرده است. وی همچنین ادوارد اسنودن را برای افشای این برنامه، یک خیانتکار خطاب کرده که باید از روسیه به آمریکا بازگردانده و به مرگ محکوم شود.

وی دیدگاه های ضد اسلامی قوی نیز دارد و بعد از حملات ترویستی به ماراتن بوستون با انتقاد شدید از رهبران گروه های اسلامی در آمریکا از آنها خواسته بود تا وظیفه خود برای تعیین موضع در برابر این حملات را انجام داده و یا به همکاری با تروریست ها متهم شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ