بدهی خارجی آمریکا چقدر است؟

0

به گزارش واشنگتن اِگزمینر، بدهی ملی آمریکا برای اولین بار از مرز ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد و به یک رکورد جدید رسید. در همین حال بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی مقامات آمریکایی مجموع بدهی ملی این کشور به ۲۱.۰۳۱ تریلیون دلار رسیده است. همچنین بدهی فدرال آمریکا از ماه فوریه به بعد یعنی همزمان با تصویب قانون تعلیق سقف بدهی بار دیگر با سیر صعودی روبرو شده است.

این قانون به دولت ایالات متحده اجازه می دهد به اندازه ای که برای تامین منابع مالی امور تصویب شده از سوی کنگره نیاز دارد، قرض کند. بر همین اساس پیش بینی می شود تا یکم مارس سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به سرعت فعلی در قرض کردن دولت آمریکا، حداقل یک تریلیون دلار به بدهی ملی این کشور افزوده شود. برای مثال از نهم فوریه ماه گذشته میلادی به بعد با برداشته شدن سقف بدهی، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار به بدهی آمریکا فقط ظرف مدت ۶ هفته گذشته اضافه شده است.

میزان قابل توجه بدهی ملی آمریکا نشان دهنده کسری بودجه فدرال یا هزینه کرد بیشتری دولت نسبت به درآمد خود است. اما در حال حاضر به میزان بدهی آمریکا سریع تر از کسری بودجه این افزوده می شود که این حاکی از تامین منابع مالی از سوی فدرال برای وام های دانشجویی و برنامه وام های مسکن است. بر پایه این گزارش، طی ۶ ماه گذشته یک تریلیون دلار به بدهی ملی آمریکا افزوده شده است.

سیمور دورست سرمایه گذاری نیویورکی در سال ۱۹۸۹ درحدود ۱۲۰ هزار دلار را صرف بنای ساعت بدهی ملی در میدان تایمز کرد تا با کمک آن بتوان میزان دقیق پولی که آمریکا برای پرداخت هزینه هایش از دیگران قرض کرده را تحت نظر داشت.

براساس گزارش هاواستافورکز، درسال ۲۰۰۸ این ساعت برای نمایش دادن بدهی ۱۰ تریلیون دلاری آمریکا دیگر عددی نداشت. در سال ۲۰۱۳، این ساعت که اکنون برای نمایش دادن بیش از یک کوادریلیون دلار ارتقا یافته است، ۱۶.۴۳ تریلیون دلار بدهی را برای ایالات متحده نمایش می داد.

تا پایان سال ۲۰۱۲ میزان بدهی عمومی آمریکا ۷۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد، یعنی آمریکا تقریبا سه چهارم درآمد سال ۲۰۱۲ خود را قرض گرفته بود.

شاید این میزان بدهی چندان ایده آل به نظر نیاید، اما قطعا از میزان بدهکاری ژاپنی ها، موقعیت ایده آل تری به نظر می آید. ژاپنی ها ۲۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را بدهکارند. با وجود چنین بدهی بزرگی، اقتصاد ژاپن ناپایدار نیست زیرا این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود و میزان بیکاری در این کشور زیر پنج درصد است. تفاوت آمریکا و ژاپن در زمینه بدهی این است که ۹۵ درصد از بدهی ژاپنی ها در دست شهروندان بوده و تنها پنج درصد از آن باید به خارجی ها بازگردانده شود. شرایطی که برای آمریکا وارونه است. همچنین ژاپن در زمینه اوراق قرضه آمریکا به شدت سرمایه گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۳ میزان بدهی آمریکا به ژاپن ۱.۱۲ تریلیون دلار بوده است.

چین: میزان بدهی آمریکا ۱.۴۶ تریلیارد دلار

آمریکا بیشترین بدهی خارجی اش به کشور چین است، تا سال ۲۰۱۳ بدهی آمریکا به چین ۱.۲۶ تریلیون دلار تخمین زده شده است. چنین بدهی عظیمی می تواند برای آمریکا خطرساز باشد، زیرا اگر چین اوراق قرضه آمریکا را به فروش برساند آسیب زیادی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ منابع خبری چین اعلام کردند که آمریکا به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب و چالش هایی پیش رو، با بیش از یک تریلیون و ۱۴۶ میلیارد دلار بدهی به چین، بزرگترین کشور بدهکار به این کشور آسیایی است.

۱,۱۴۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار بدهی آمریکا به چین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ