وزیری که در توالت حکم اخراجش را دریافت کرد!

0

رئیس دفتر کاخ سفید گفته زمانی که می‌خواسته به رکس تیلرسون خبر برکناری‌اش را بدهد او در دستشویی بوده است.

جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید این روایت را در یک سخنرانی با حضور خبرنگاران و مقام‌های ارشد دولت آمریکا که قرار نبوده محتوای آن از سوی خبرنگاران ضبط شود، مطرح کرده است.

منابع حاضر در این نشست می‌گویند، جان کلی به جمعیت حاضر در این اتاق تصریح کرده که تیلرسون در حین سفرش به آفریقا هنگامی که تماس تلفنی از سوی کلی را دریافت کرده تا خبر تصمیم ترامپ برای برکناری‌اش را بشنود از مشکلی در معده و دستگاه گوارش خود رنج می‌برده به همین خاطر در آن هنگام در دستشویی بوده است.

چند روز بعد از این اتفاق تیلرسون رسما در توئیتی که از سوی ترامپ منتشر شد از وزارت خارجه کنار گذاشته شد و قرار است به طور رسمی پایان ماه جاری میلادی وزارت خارجه را ترک کند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند ترامپ و تیلرسون هرگز با یکدیگر سازگاری پیدا نکرده بودند.

در همین حال منابع حاضر در نشست جان کلی گفتند که او یک جوک نیز درباره لری کودلاو، مشاور اقتصادی ارشد جدید ترامپ که قرار است جانشین گری کوهن در این سمت شود، گفته است.

روز چهارشنبه گذشته اعلام شد که لری کودلاو، تحلیلگر محافظه‌کار تلویزیون به عنوان جانشین گری کوهن در سمت مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید منصوب شده است.

کلی ظاهرا در این صحبت‌هایش اعتیاد کودلاو به کوکائین در گذشته را مورد تمسخر قرار داده است اما خود کودلاو کاملا علنی درباره این اعتیادش در گذشته صحبت کرده و تاکید داشته که بیش از دو دهه است که پاک پاک است.

صحبت‌های جان کلی برای نحوه تماسش با تیلرسون به هنگام حضور او در دستشویی یک اعتراف صادقانه غیرعادی برای رئیس دفتر کاخ سفید است چون پیش از این گزارش شده بود که او تلاش کرده تیلرسون در سمتش باقی بماند و زمانی که ترامپ تصمیم گرفته در یک توئیت تیلرسون را کنار بگذارد بسیار خشمگین شده و در عین حال انعکاس خبر برکناری تیلرسون در مطبوعات نیز چنان او را عصبانی کرده که در هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا در جلوی تلویزیون فریاد کشیده است.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که مردم و اکثر خبرنگاران آمریکایی زمانی که ترامپ توئیتش را فرستاده از برکناری تیلرسون باخبر شدند.

استیون گولدستاین، سخنگوی تیلرسون گفته که او در حالت بی‌خبری و به شکلی غیرمنتظره برکنار شده و هنوز شخصا خبر را از رئیس‌جمهور نشنیده است. این در حالی است که خود گولدستان بعدا اخراج شد.

پیشتر دستیاران کاخ سفید ادعا کرده بودند که کلی جمعه دو هفته پیش با تیلرسون در حالی تماس گرفته که او در حین سفرش به آفریقا در خواب شبانگاهی به سر می‌برده و او را نیمه شب از خواب بیدار کرده است تا خبر تصمیم ترامپ برای برکنار کردن او را به او بگوید که البته کلی اکنون گفته تیلرسون به هنگام آن تماس تلفنی در دستشویی بوده است.

برخی گزارش‌ها نیز گفته‌اند که کلی صرفا به تیلرسون هشدار داده که از نزدیک اکانت توئیتر ترامپ را دنبال کند و گزارش‌های دیگر نیز یک مکالمه رو راست‌تر را بیان کردند.

در یکسری روایت‌های جدیدتر تیلرسون از کلی خواسته تا رئیس‌جمهور را قانع کند تا او را تا هنگام برگشت به آمریکا در سمتش نگه دارد و درنهایت تیلرسون سفرش به آفریقا را نیمه کاره رها کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید به دنبال مطرح شدن گزارش‌هایی مبنی بر یک تصفیه قریب الوقوع در میان کارمندان بال غربی کاخ سفید به کارمندان اطمینان داده که این گزارش‌ها مبالغه آمیز بوده و اعتبار ندارند.

جان کلی که خودش موضوع یکی از این شایعات درباره احتمال کنار گذاشته شدنش بوده خطاب به یک گروه از کارمندان اطمینان داده که تا اطلاع ثانوی شغل آنها ایمن خواهد بود.

سارا هاکبی سندرز، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید گفت: جان کلی با تعدادی از کارمندان صبح روز جمعه صحبت کرده و به آنها اطمینان داده که قرار نیست تغییرات فوری در حال حاضر در میان کارمندان اعمال شود و نباید آنها نگران باشند.

با این حال چند روز بعد از کنار گذاشته شدن تیلرسون بسیاری معتقد هستند که تحولاتی بیشتر طی روزهای آینده حادث خواهند شد.

گفته شده که ترامپ در شرف برکنار کردن هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی خود است اما تاریخ دقیق یا جانشین برای او تعیین نکرده است.

معتمدان رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال گفته‌اند که فاصله میان جان کلی با رئیس‌جمهور آمریکا نیز بیشتر شده و یک مقام دیگر دولت یعنی دیوید شاکین، وزیر امور کهنه‌سربازان نیز به دلیل نقض قوانین اخلاقی تحت فشار قرار دارند.

سندرز همچنین گفت که ترامپ عنوان کرده که تغییری به زودی رخ نخواهد داد.

سندرز گفت: من با رئیس‌جمهور شب گذشته یک گفت‌وگوی تلفنی مستقیم داشتم و از من خواست تا این پیام را به ژنرال مک‌مستر منتقل کنم. من می‌دانم که آنها هر دویشان نشست‌هایی را طی روز جمعه داشته‌اند.

مک‌مستر نیز به نوبه خود گفت: سندرز قضیه را برای او روشن کرده است اما گفت: هرکسی بالاخره در مقطعی مجبور است کاخ سفید را ترک کند. من مشغول انجام دادن کارم هستم.

منبع: جماران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ