لیله الرغائب چیست (نماز لیله الرغائب را چگونه بخوانیم)

0

لیله الرغائب سال ۱۴۰۱ ، شب لیله چیست ، نماز لیله الرغائب ، لیله الرغائب چه روزی است ، تاریخ شب آرزوها ۱۴۰۰ ، اعمال شب لیله الرغائب ، دعای شب ارزوها ، شب آرزوها چه شبی است ، شب آرزوها کی هست؟ ، تاریخ شب آرزوها ۱۴۰۲ ، روز آرزوها چه روزی است

لَیلَهُ الرَّغائِب به معنای شب بخشش‌های فراوان یا شبی که مورد رغبت است، نام نخستین شب جمعه ماه رجب است.

بر اساس روایتی از پیامبر (ص)، در این شب فرشتگان به کعبه می‌آیند و از خداوند درخواست می‌کنند شخص روزه‌دار در ماه رجب را ببخشد. خداوند هم درخواست آنها را اجابت می کند.

نماز لیله الرغائب ماه رجب چه ماهی است لیله الرغائب چه روزی است تقویم قمری تاریخ شب آرزوها بهترین آرزو اعمال ماه رجب

معنای لیله الرغائب

لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است؛ بنابراین «لیله الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است.

اعمال لیله الرغائب

در روایت لیله الرغائب آمده است، اولین پنج‌شنبه ماه رجب روزه گرفته شود و در شب جمعه، بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود.

پیامبراکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می‌فرماید:
«کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی».

***

رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

یکی از شب های پرفضیلت رجب، شب آرزوهاست. اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب گویند که بسیار با فضیلت است. برای این شب اعمالی ذکر شده که مهمترین آن روزه (در اولین پنجشنبه ماه رجب) و خواندن نمازی است که کیفیت آن چنین است؛

در اولین روز پنج شنبه ماه رجب روزه می داری و چون شب جمعه داخل شد، ما بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گزاری. هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه «حمد» و سه مرتبه سوره «قدر»  و دوازده مرتبه سوره «توحید» را میخوانی. چون از نماز فارغ شدی؛

هفتاد مرتبه می‏‌گویى:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] .

خدایا!بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

 

سپس به سجده می روى و هفتاد مرتبه می گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

 

آنگاه سر از سجده بر می دارى و هفتاد مرتبه مى‌‏گویى:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

پروردگارا!مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‏ دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى

 

دوباره به سجده می‏ روى و هفتاد مرتبه مى‌‏گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس سر از سجده بر می داری و حاجات خود طلب می کنی؛ ان شاء الله که بر آورده می شود.

نماز لیله الرغائب ماه رجب چه ماهی است لیله الرغائب چه روزی است تقویم قمری تاریخ شب آرزوها بهترین آرزو اعمال ماه رجب

کیفیت اعمال لیله الرغائب

سید در “اقبال” و علامه در “اجازه بنی زهره” درباره اعمال لیله الرغائب نقل کرده اند:از جمله اعمال این شب نمازی است که گناهان بسیار به سبب او آمرزده شود و هر که این نماز را بگذارد، چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را بسوی او به نیکوترین صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح.

پس با وی گوید: ای حبیب من بشارت باد ترا که نجات یافتی از هر شدت و سختی.گوید تو کیستی، به خدا سوگند که من روئی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بوئی بهتر از بوی تو نبوئیدم.

گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجای آوردی. آمدم امشب به نزد تو تا حق ترا ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم. وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قیامت. پس خوشحال باش که خیر از تو هرگز معدوم نخواهد شد.

نماز لیله الرغائب ماه رجب چه ماهی است لیله الرغائب چه روزی است تقویم قمری تاریخ شب آرزوها بهترین آرزو اعمال ماه رجب

شب جمعه اوّل ماه رجب را لیله الرَّغائب مى ‏گویند و از براى آن عملى از حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله وارد شده با فضیلت بسیار که سیّد در اقبال و علّامه در اجازه بنى زهره نقل کرده‏اند از جمله فضیلت او آنکه گناهان بسیار بسبب او آمرزیده شود و آنکه هر که این نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود حقّ تعالى بفرستد ثواب این نماز را بسوى او به نیکوتر صورتى با روى گشاده و درخشان و زبان فصیح.

پس با وى گوید اى حبیب من بشارت باد تو را که نجات یافتى از هر شدّت و سختى گوید تو کیستى بخدا سوگند که من روئى بهتر از روى تو ندیدم و کلامى شیرینتر از کلام تو نشنیده‏ام و بوئى بهتر از بوى تو نبوئیدم گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردى آمدم امشب بنزد تو تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائى تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ