داریوش شایگان کیست؟ علت فوت او چیست؟ +عکس خانواده

0

داریوش شایگان Dariush Shayegan در سال ۱۳۱۳ و در خانواده‌ای مرفه متولد شد. پدرش بازرگان ایرانی اما مادرش بانویی سنی مذهب از اهالی گرجستان روسیه بود.

شایگان تحصیلات مقدماتی خو را در مرکز آموزشی «سن‌لویی» گذراند و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.

فعالیت‌های وی پیش از انقلاب معطوف به ورود به مجامع و محافل سلطنتی بود لذا همکاری خود را با بنیاد «فرح پهلوی» به همراه «احسان نراقی» و «جمشید بهنام»  شروع کرد و بعد از مدتی به سمت مدیرعاملی بنیاد فرح پهلوی انتخاب شد. شایگان پس از پیروزی انقلاب به فرانسه رفت و در دفتر «رضا پهلوی» به فعالیت علیه انقلاب اسلامی پرداخت و کتابی نیز با عنوان «انقلاب دینی چیست؟» منتشر کرد.

بعد از صدور فرمان حضرت امام (ره) و فتوای تاریخی ایشان مبنی بر قتل (سلمان رشدی مرتد) شایگان در مصاحبه‌ای با روزنامه «فیگارو» (سال ۱۳۶۷) گستاخانه صدور این فتوا را با تروریسم مطابقت داد و بعد از آن نظام ایران را قرون وسطایی معرفی کرد.

از دیگر فعالیت‌های شایگان،‌ فعالیت در بنیاد مطالعات ایران استکه به منظور مخالفت با انقلاب اسلامی تأسیس شده است و با عنوان یکی از انجمن‌های سلطنت‌طلب در خارج از کشور به شمار می‌رود که از سوی صهیونیست‌ها مورد حمایت قرار گرفته است. شایگان علاوه بر فعالیت‌های برون مرزی خود با نشریات مختلفی مانند «کلک»،‌«آدینه» و …. مرتبط بود.

سوابق تحصیلی و پژوهشی شایگاه را می‌توان بدینگونه اعلام کرد:

تحصیل در رشته فلسفه، اخذ دکترای هندشناسی، تدریس در دانشگاه تهران، ریاست مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ‌ها، سردبیر فصلنامه «ایران‌نامه» همکاری با بنیاد مطالعات «ایرن»، همکاری با نشر «فرزان روز»، همکاری با مرکز مطالعات تمدن‌ها، مدیرعامل بنیاد فرح پهلوی، همکاری با دفتر رضا پهلوی، رئیس مرکز مطالعات اسماعیلیه، همکاری عمیق باعناصر ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج از کشور و…

افکار شایگان را نیز شاید بتوان بدین شرح تقسیم‌بندی کرد:

مرحله اول: دوره‌ای که وی به عنوان متفکری طرفداری معنویت و آموزه‌های شرقیاستو تا حدی منتقد به غرب (تا حدود سال‌های ۱۳۴۵) که به تعبیر خودش دوره ریاضت‌کشی و اشتغال معنوی مطرح شده است و در این دوره کتاب «آسیا در برابر غرب» را نیز تألیف کرده است تا حدی متأثر از فلسفه هایدگر می‌باشد. او می‌گوید این کتاب را به عنوان نقدی بر غرب‌زدگی «جلال آل احمد» نوشته است.

اما مرحله دوم سیر تفکری شایگان مربوط به دوره طولانی اقامت او در خارج از کشور می شود که از او یک لیبرالیست ساخته استوتفکرات لیبرالی این فرد در کتاب «زیر آسمان‌های جهان» تدوین می‌شود. وی در این کتاب به مدح و ستایش آمریکا و تمدن آمریکایی پرداخته است.

علت بیماری و درگذشت داریوش شایگان

داریوش شایگان، ساعت ۴ عصر پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ دچار سکتهٔ مغزی شدید شد. او صبح پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ در بخش مراقبت‌های ویژهٔ بیمارستان فیروزگر تهران در ۸۳ سالگی درگذشت.

غرب زدگی در ایران غرب زدگان علی دهباشی روشنفکرنما کیست بیوگرافی داریوش شایگان اندیشه غربزدگی Dariush Shayegan

داریوش شایگان با مادر و خواهرش یگانه شایگان

غرب زدگی در ایران غرب زدگان علی دهباشی روشنفکرنما کیست بیوگرافی داریوش شایگان اندیشه غربزدگی Dariush Shayegan

داریوش شایگان در دوران تحصیل در انگلستان

غرب زدگی در ایران غرب زدگان علی دهباشی روشنفکرنما کیست بیوگرافی داریوش شایگان اندیشه غربزدگی Dariush Shayegan

 محمدرضا باطنی و همسرش ( شهین نفر)، داریوش شایگان و علی دهباشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ