سهام “بمپنا” چقدر می ارزد ؟

0
با توجه به بند ۱۹ قانون بودجه مبنی بر توافقنامه وزارت نفت و شرکت توانیر برای تحویل سوخت گازوییل یا نفت خام به منظور پوشش سرمایه گذاری اولیه حاصل از سیکل نمودن نیروگاه، این شرکت عایدی مناسبی از محل این طرح خواهد داشت.
تاریخچه شرکت

شرکت تولید برق عسلویه مپنا با نماد “بمپنا” در روز چهارشنبه ۵ درصد از سهام ۷۲۸ میلیونی خود را در بازار عرضه خواهد نمود.نیروگاه گازی عسلویه به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات اسمی (شامل ۶ واحد مستقل گازسوز ۱۵۹ مگا واتی) با تبادل قرارداد تبدیل انرژی (ECA) با شرکت توانیر از سال ۱۳۸۷ به مدت پنج سال به صورت تضمینی اقدام به فروش نموده که این قرار داد در سال ۱۳۹۱ به مدت پنج سال دیگر تمدید گردیده است.

گروه مپنا علاوه بر پیمانکار به عنوان سرمایه گذار در ۷ نیروگاه IPP اقدام به سرمایه گذاری نموده است. از آن جمله پروژه عسلویه تحت روش BOO می باشد که متولی سرمایه گذاری، ساخت و بهره برداری از این پروژه به عهده شرکت تولید برق عسلویه مپنا می باشد.

ترکیب صاحبان سهام:

سهامداران شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل بنیادی شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)

در ادامه به بررسی صورت های مالی خواهیم پرداخت.

ترازنامه:

سهامداران شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل بنیادی شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)

در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۲، دارایی های جاری شرکت ۶۸۸۱ میلیارد ریال و بدهی جاری آن ۲۳۲۴ میلیارد ریال می باشد. تسهیلات مالی دریافتی بلند مدت با عاملیت بانک ملت و از محل حساب ذخیره ارزی دریافت گردیده است.

* نکته قابل توجه در ترازنامه منفی بودن حقوق صاحبان سهام بوده که به واسطه زیان تسعیر بدهی ارزی حاصل گردیده است. به واسطه تغییرات نرخ ارز در سال مالی ۹۱ و اثرات آن بر نرخ فروش برق و متعاقبا میزان درآمد حاصل از فروش برق، با توجه به پیش بینی های لازم که در زمان انعقاد قرارداد فروش برق در خصوص شرایط اقتصادی انجام گرفته است، شرکت اثرات تغییرات نرخ ارز را در خصوص بدهی های ارزی بدین سان مصون سازی نموده است.

همانگونه که ملاحظه میگردد این شرکت بر اساس ماده ۱۳۲ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم ۱۰۰ درصد درآمد شرکت به مدت ده سال از مالیات معاف می باشد.

صورت سود و زیان:

سهامداران شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تحلیل بنیادی شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)

مقایسه دو پیش بینی درآمد در سال های ۹۳ و ۹۲ حاکی از افزایش EPS در پیش بینی سال ۹۳ نسبت به سال مشابه قبل به میزان ۱۵ درصد می باشد. سود ناخالص رشد ۲۱ درصد و سود خالص شرکت رشد ۱۵ درصد را نشان می دهد.

تحلیل کارشناسی:

تحلیل کارشناسی به منظور برآورد پیش بینی EPS سال ۹۳ با تغییراتی در صورت سود و زیان شرکت صورت گرفته که اهم تغییرات به شرح زیر می باشد.

نرخ فروش برق در پیش بینی ارائه شده توسط شرکت بر اساس یورو ۳۳۸۵۲ ریال و نرخ CPI 193.16 (پیش بینی شاخص خرده فروشی در ابتدای سال پرداخت) صورت گرفته که حالت شرایط بدبینانه به نظر می رسد. خروجی این مفروضات نرخ ۵۰۶ ریال بوده که در تحلیل کارشناسی با لحاظ نرخ یورو ۳۵۰۰۰ ریالی (بر مبنای نرخ دلار تعیین شده در بودجه سال ۹۳ کشور) و لحاظ CPI 205 ( باتوجه به سوابق تاریخی CPI ارائه شده توسط بانک مرکزی) نرخ فروش برق ۵۳۱ ریال حاصل میگردد.

همچنین با لحاظ اورهال انجام شده در سال گذشته و تاثیر آن در افزایش حدود ۱۰ مگاوات ظرفیت واحدها، و به فرض ثابت بودن مقدار بار گرفته شده توسط دیسپاچینگ (۴۲۷۱ هزار مگاوات ساعت مطابق با اطلاعات آمار تفضیلی صنعت برق ایران در سال های گذشته) عدد EPS کارشناسی ۲۰۶ تومان حاصل می گردد. در صورت لحاظ P/E حدود ۷ برای این صنعت (با توجه به نرخ بهره ۲۵ درصد حال حاضر کشور P/E منطقی برای صنایع تولیدی ۴ می باشد لیکن در خصوص شرکت های پیمانی ۳ واحد به P/E منطقی و معمول می افزائیم. لذا قیمت هر سهم حدود ۱۴۴۲ تومان برآورد می گردد. با لحاظ این مطلب که قرارداد این نیروگاه به صورت BOO می باشد. ارزش جایگزینی این نیروگاه با لحاظ قیمت ۵۰۰ هزار یورو به ازای هر مگاوات نیروگاههای گازی و نرخ یورو ۳۵۰۰۰ ریال، ۲۳۰۰ تومان به ازای هر سهم می باشد.

تاثیر عرضه ۳۶.۴ میلیون سهم نیروگاه عسلویه، با توجه به مالکیت ۱۰۰ درصد مپنا و لحاظ قیمت عرضه ۱۱۵۰ تومان (۸۰ درصد از ارزش ذاتی سهم) در حدود ۴۱ ریال به ازاء هر سهم مپنا خواهد بود.

در ادامه لازم به ذکر است این شرکت سیکل شدن نیروگاه های گازی خود را در سه سال آتی در برنامه خود قرار داده است. با توجه به بند ۱۹ قانون بودجه مبنی بر توافقنامه وزارت نفت و شرکت توانیر برای تحویل سوخت گازوییل یا نفت خام به منظور پوشش سرمایه گذاری اولیه حاصل از سیکل نمودن نیروگاه، این شرکت عایدی مناسبی از محل این طرح خواهد داشت.

الناز خیرابی شبستری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ