دریاچه ارومیه احیا نشد

0

مدیر کل حوضه های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه می گوید: با انتقال آب از دریاچه خزر و وان ترکیه نمی‌توانیم مشکل دریاچه ارومیه را به صورت پایدار حل کنیم. این روش‌ها تنها یک مسکن کوتاه مدت است و تنها راه حیات پایدار بزرگترین دریاچه شور کشور کاهش مصرف از درون خود حوضه است.

میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است . در حالی میزان بارش ها از ۲۰۶ میلی متر در سال آبی پارسال به ۲۶۰ میلی متر تا پایان ۱۴ فروردین امسال رسیده که مدیر کل حوضه های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه معتقد است وضعیت دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است و بزرگترین دریاچه شور ایران هنوز احیا نشد. از طرفی بررسی های صورت گرفته هم نشان می‌دهد که تراز آب دریاچه ارومیه با رسیدن به ۱۲۷۰.۷۴ متر نسبت به سطح آبهای آزاد، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهشی ۲ سانتیمتری داشته است.

سید مرتضی موسوی مدیر کل حوضه های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه که مشکل دریاچه ارومیه را نه در میزان بارش‌ها بلکه در دخالت‌های انسان می داند، به پول نیوز می گوید: اگر دخالت‌های انسان نبود این حوضه می توانست خود را در تعادل نگه دارد. اما در ۴ دهه گذشته ۲۰۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزوده شد و محصول‌های کشاورزی تولید شده در این منطقه از محصولات کم آب‌برهمچون انگور به سمت محصولات پر آب‌بر همچون سیب و چغنر قند رفته است.

انتقال آب از دریاچه خزر و وان ترکیه مشکل ارومیه را حل نمی کند

مدیر کل حوضه های آب ریز دریاچه خزر و ارومیه تاکید می‌کند که با انتقال آب از دریاچه خزر و وان ترکیه نمی‌توانیم کمبود آب دریاچه ارومیه را به صورت پایدار حل کنیم. این روش‌ها تنها یک مسکن است که که می تواند در کوتاه مدت مشکل این حوضه را حل کند و تنها راه حیات پایدار بزرگترین دریاچه کشور کاهش مصرف از درون خود حوضه است.

اما در حالی مسئولان وزارت نیرو چندان امیدی به اثر بخشی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه ندارند که برخی رسانه های خبری از انتخاب مشاور خارجی برای انجام مطالعات آغاز واردات آب می دهند. آنگونه که در رسانه ها آمده است در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات و تصویب آن در کارگروه احیا، شاهد آغاز واردات آب به کشور خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ