بازیگران سریال ترش و شیرین +ساعت پخش و تکرار

0

ترش و شیرین نام یک مجموعه تلویزیونی است که در نوروز سال ۱۳۸۶ از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

خلاصه داستان ترش و شیرین

نصرت خانم (مریم امیرجلالی) زنی متکی به نفس است که پس از مرگ شوهرش کمر همت بسته فرزندان قد و نیم قدش را به سختی اما آبرومندانه از آب و گل در آورده است. داستان از جایی شروع می‌شود که مهلت خانه اجاره‌ای نصرت خانم به سر آمده و او مجبور است به خانه‌ای دیگر نقل مکان کند اما این جابجایی باعث بروز ماجراهایی می‌شود که مسیر زندگی نصرت خانم و خانواده‌اش را تغییر می‌دهد.

معرفی فیلم و سریال فیلم و سریال آی فیلم عباس محبوب کیست سیدرضا حسینی کیست سریال ترش و شیرین حسام صالحی کیست جدول پخش آی فیلم بیوگرافی نگین عبداللهی بیوگرافی پرستو مقدم بیوگرافی باقر صحرارودی بیوگرافی آناهیتا همتی بازیگران سریال ترش و شیرین اخبار فیلم و سریال

زمان پخش و تکرار

سریال طنز «ترش و شیرین»  هر شب ساعت ۲۱ از آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود.

سریال «ترش و شیرین» هر شب ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌رود و رأس ساعت ۵:۰۰ صبح و ۱۳:۰۰ روز بعد بازپخش می‌شود.

بازیگران سریال ترش و شیرین و نقش هایشان

بازیگر نقش
حمید لولایی جهان جهانگیری، خواستگار نصرت
مریم امیرجلالی نصرت
شهره سلطانی سهیلا، دختر نصرت
رضا عطاران ناصر، شوهر سهیلا
مجید صالحی مجید، پسر نصرت
آناهیتا همتی شیدا، دختر جهان
رضا شفیعی‌جم شهرام، پسر جهان
پرستو مقدم مرصده، همسر شهرام
احمد پورمخبر پدر چهان
نگین عبدالهی سیما، دختر نصرت
حسام صالحی نوید، پسر نصرت
سید جواد یحیوی اشکان، برادر مرصده
خشایار راد جعفر، برادرشوهر نصرت
باقر صحرارودی آقای کتابی، صاحبخانه نصرت
عباس محبوب ‌ آقای اسدی،‌مشاور املاک
سیدرضا حسینی بیژن، خواستگار سیما
مختار ثائقی سعادتی، طلبکار جهان
مجید شهریاری طلبکار جهان
سید جلال طباطبایی ‌ طلبکار جهان
حسین زمانی رئیس بانک
فرشاد ارج افسر نیروی انتظامی
بهشاد شریفیان افسر نیروی انتظامی
ابراهیم شجاعی آقا منصور، صاحب کله‌پزی
اصغر نیکورز پدر آقا منصور
حلیمه سعیدی مشتری نصرت
رضا کریمی نیما، خواستگار شیدا
فتح‌الله طاهری آقای مجد، پدر نیما
آزاده خورشیددوست مادر نیما
پروین ملکی
آناهیتا افشار منشی شرکت جهان
حسن بوستانی آبدارچی شرکت جهان
رضا نطری دزد بخاری نیروی انتظامی

جلسه‌ی نقد و بررسی سریال «ترش و شیرین» با حضور رضا عطاران( کارگردان و بازیگر)، ایرج محمدی( یکی از تهیه‌کنندگان)، سروش صحت (یکی از نویسندگان) و شهرام جعفری‌نژاد و چیستا یثربی (منتقدان) برگزار شد.

در این نشست، شهرام جعفری‌نژاد ساختار داستانی «ترش و شیرین» را به چهار بخش تقسیم و اظهار کرد: در بخش اول، خانواده‌ها معرفی و گره اصلی ایجاد شد، در ادامه جهان ( با بازی حمید لولایی) از نصرت (با ایفاگری مریم امیرجلالی) خواستگاری کرد و نصرت پس از ازدواج به خانه‌ی همسرش رفت. در بخش سوم خانواده‌ی جهان به منزل نصرت رفتند و بخش چهارم هم خط معمایی پیچیده شد و سرانجام داستان به پایان رسید.

وی افزود: شخصیت‌ها به کندی معرفی می‌شوند. این در حالیست که موفق‌ترین قسمت‌های سریال در بخش‌های دوم و سوم دیده می‌شود. چون جابه‌جایی فضاها و شوخی‌های خاص در آن شکل می‌گیرد. اما «ترش و شیرین» مانند بسیاری از سریال‌ها با شتاب به پایان می‌رسد.

این منتقد تاکید کرد: با وجود برخی ضعف‌ها «ترش و شیرین» یک سر و گردن بالاتر از دیگر سریال‌های نوروزی سال ۸۶ بود. اما نسبت به آثار قبلی آقایان عطاران و سروش صحت جای کار بیشتری داشت.

ایرج محمدی (تهیه کننده ) که طرح اولیه این سریال را نوشته است، درباره‌ی ایده‌ی اولیه «ترش و شیرین» گفت: برخورداری از مجال کافی برای پرداختن به داستان، مهمترین عامل موفقیت برای شروع یک اثر طنز است. اما متاسفانه فرصت کمی در بخش‌های مختلف «ترش و شیرین» در اختیار داشتیم و تقریبا پس از ماه رمضان قرار شد که ساخت این سریال را شروع کنیم.

وی اضافه کرد: من در حال کار روی طرحی بودم هنگامی که صحبت از ساخت سریالی برای نوروز ۸۶ به میان آمد. آن را ارایه دادم و تصویب شد. البته معتقدم این داستان ظرفیت بیش از ۱۵ قسمت را داشت و فشرده کردن کار مقداری موجب ایجاد شتابزدگی در پایان شد.

چیستا یثربی درباره‌ی داستان «ترش و شیرین» اظهار کرد: مهمترین امتیاز داستان ارتباط دادن خانواده‌های جهان و نصرت با یکدیگر بود که بستر را برای شکل‌گیری تعارضات مهیا می‌کرد این در حالیست که سریال با پیش فرضی شروع می‌شود، ولی کامل بر اساس آن پیش نمی‌رود. به عنوان نمونه نیاز به گنجاندن داستان قالی دزدی نبود. چرا که داستان دو خانواده به اندازه‌ی کافی جذابیت داشت.

وی بزرگترین حسن مجموعه را طرح و توطئه‌های آن دانست و گفت: در «ترش و شیرین» مادری مسوولیت پذیر را می‌بینیم که مردی از طبقه‌ی اجتماعی دیگر به او علاقه‌مند می‌شود. شرایط این دو فرد میانسال به گونه‌ای پیش می‌رود که باید از فرزندان خود حساب ببرند و همین امر ایجاد موقعیت‌های طنز را موجب می‌شود.

ایرج محمدی درباره‌ی طرح و توطئه داستان «ترش و شیرین» اظهار کرد: نبود اعتماد، عاملی بود که می‌توانست همدلی بین نصرت وجهان را به هم بزند و با توجه به شرایط مالی خانواده‌ی نصرت، اتمام مالی در این زمینه می‌توانست کارساز باشد. بنابراین از فردی در فیلمنامه‌ی «ترش و شیرین» استفاده کردیم.

سروش صحت نیز در این زمینه گفت: جلسات متعددی با آقایان محمدی، محمدرضا آریان – یکی از نویسندگان – سپس مهام و مجید موسویان – ناظر کیفی ـ داشتیم، در این جلسات دو نوع پرداخت به موضوع را مورد بحث قرار دادیم. در یک حالت می‌توانستیم قصه را با ازدواج نصرت و جهان تمام کنیم. در حالت دوم، این دو نفر در قسمت هشتم با هم ازدواج می‌کردند سپس تقابل خانواده‌های آنان به تصویر کشیده می‌شد. در نهایت گونه دوم را انتخاب کردیم البته می‌ترسیدم، داستان دو پاره شود.

رضا عطاران درباره‌ی دیدگاه‌های مردم نسبت به بدآموزی داشتن برخی از رفتارهای شخصیت‌های «ترش و شیرین» اظهار کرد: در شخصیت پردازی، دوست دارم همه چیز واقعی باشد. در اجرا نیز تلاش می‌کنم، این اتفاق رخ دهد. بنابراین خصوصیات منفی ناصر (با بازی رضا عطاران) را به تصویر کشیدم و آن را بدآموزی نمی‌دانم.

شهرام جعفری‌نژاد در ادامه تصریح کرد: تکیه کلام‌ها مدتی ورد زبان مردم می‌شوند و پس مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند البته سریال‌های ایرانی بسیار پاستوریزه است.

ایرج محمدی در ادامه گفت: مشخص کردن استخوان‌بندی شخصیت‌های طنز کار بسیار مشکلی است. در این سریال آقای عطاران علاوه بر کارگردانی ایفای نقش ناصر را نیز بر عهده داشتند و حتی به نویسندگان می‌گفتند که برای ناصر کمتر بنویسند تا بتوانند بیشتر روی کارگردانی تمرکز داشته باشند. معتقدم که تاثیر منفی گذاشتن حرکات این شخصیت بر مخاطبان، دور از ذهن است.

وی با اشاره به نوع طنز «ترش و شیرین» اظهار کرد: کشاندن سریع طنز کلامی به نوع تصویری آن سخت‌ترین مرحله‌ی کار بود. اما با آقای عطاران سعی کردیم که این امر را تحقق بخشیم.

جعفری‌نژاد با اشاره به شخصیت‌های این سریال گفت: ناصر و آقاجون با بازی (پورمخبر) دو شخصیت فوق‌العاده‌ی «ترش و شیرین» بودند. نصرت و جهان نیز از شخصیت‌های متوسط این اثر بودند که آقای لولایی به خوبی از کارهای قبلی خود فاصله گرفته بود. اما خانم امیرجلالی به نقش‌های قبلی خود وابسته‌تر بود. بازیگران نقش‌های فرعی چون اشکان (با بازی جواد یحیوی) و «بیژن» نیز بازی خوبی از خود ارایه دادن.

وی رضا شفیعی‌جم را نابغه‌ی مسلم آثار طنز دانست و اظهار کرد: او از ایفای نقش‌های قبلی خود به نامهای درک، بامشاد، کیوان برره، کامبیز باقی، گل‌مراد و حتی نقش خود در فیلم «ارتفاع پست» به خوبی برآمده بود. در «ترش و شیرین» نقش‌آفرینی او بد نبود.

چیستا یثربی در این زمینه گفت: خشایار راد (در نقش عمو) و بازیگر نقش سیما به خوبی نقش‌آفرینی کرده بودند ومشخص بود که گروه بازیگران به درستی هدایت شده بودند.

شهرام جعفری‌نژاد درباره‌ی شوخی‌های این سریال در پایان این برنامه نقد تلویزیونی اظهار کرد: در «ترش وشیرین» مجموعه‌ای از شوخی‌های کلاسیک و مدرن گنجانده شده بود. به عنوان نمونه به شوخی‌های شخصیت‌های ناصر و آقاجون و شوخی‌های کلامی ناصر پس از خروج از دستشویی می‌توان اشاره کرد.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ