عوامل مهم در سقوط بازار / روز شمار بورس در هفته ای که گذشت

0
بازار این هفته را در حالی آغاز کردیم که سود سال ۹۳ شرکت ها که تمام تار و پود بازار را د ر هم گرفته بود. حتی توقف و بازگشایی ها نیز بسیار جذاب و حساس شده است و موج بازو بسته شدن نماد ها با شدت بیشتری در حال پیگیری است.

به گزارش ساتین : بستن دست و بال فروشندگان در فروش سهام شاید باعث فروکش کردن بحران شد اما در دل ان یک بحران کوچک دیگر به وجود اورده است به نام عدم خرید که حقوقی ها دست به خرید نمی زنند این ان طوری است که نباید میشد و البته تا حدودی برای بازار نیز گران تمام شده و کسی خریدار نیست . این می شود که جو های منفی خیلی دیر و با فرسایش زیاد به پایان میرسد در صورتی که اگر دست برخی باز باشد این اتفاق ها رخ نمی دهد . البته به بورس و دوستان بورسی هم باید حق داد . بارها پیش گفتیم انها در حال خرید زمان و دادن زمین هستند تا اسفند ماه به پایان برسد .

عامل بعدی همین ماهیت اسفند است . در اسفند ماه معمولاً فشار فروش زیاد است چه در حقیقی و چه حقوقی ها . این روند بسیار طبیعی است که در ۲ سال گذشته نیز تکرار شده پس جای تعجب نیست . هر چه از ۱۵ اسفند به بعد سپری شود این فشار کمتر و کمتر می شود به طوری که تقریباً از ۲۱ اسفند دیگر فشار فروش انقدر نخواهد بود .

عامل سوم در سود بودن چند روز اخیر بود که برخی را به شناسایی سود کوتاه مدت ترغیب کرد که این موضوع به زودی و احتمالاً با منفی فردای اول وقت تمام می شود .

و اما گزارش ها . دیگر چیزی از گزارش سود شرکت ها نمانده و شاید چند پالایشی و سنگ آهنی و بانک مانده اند و البته پتروشیمی ها . بازار در این مورد نیز کمی ابهام دارد . بورس در ان مقطع ابتدای کار گزارش های خوب را راهی بازار کرد اما حالا اکثر گزارشات وضعیت جالبی ندارند . در این وضعیت بازار قطع به یقین محافظه کار می شود و این ماهیت وضعیت فعلی است .

در مجموع این ۴ عامل دست در ست هم بازار را منفی کرده بودند که البته موج عدم خرید هم در این شرایط باعث میشود منفی شدت بخشیده شود .

قانون جدید به چالشی برای بازار تبدیل شده که اگر بردارند بحران ایجاد می کند و بودن ان نیز یعنی بحرانی کوچکتر !!

بی شک فضای بازار طی این روز ها و تا اخر این هفته تحت تاثیر این گزارشات است و پس از ان گزینه های دیگری برای بازار باید روز میز بیاید که با توجه به ته کشیدن خبرهای منفی فضای بازار بهتر احساس می شود . اما در گزارش سود سال ۹۳دو موضوع احساس می شود . ۱- مهندسی نرم در گرفتن انتشار، توقف و بازگشایی برخی نماد ها به طوری که همیشه خبرهای خوب در دل این رویدا ها باشدو اگر هم خبر بدی مانند گزارش بد روی می رسد با خبرخوب دیگر خنثی شود تا برایند ان همیشه مثبت باشد .

اما ایتم دوم ۲- ایتم دوم به این اشاره دارد که گزارش شرکت ها جز در چند سهم خاص که زهر ان هم همین روزها گرفته شد خیلی منفی نیست . شرکت ها می ایند و می روند و سود انها منتشر می شود و نشان می دهند که خیلی هم انطور که فکر را می کردیم وضع بد نیست .

مهم این است که بورس با استفاده از قوانین مختلف و اتفاقات و خبرها و اطلاعیه ها بحران را کنترل کرده است . این خود یک اتفاق مثبت و رویداد مهم است که هر طور شده باید این ۱۰ ۱۵ روز جهنمی را پشت سر بگذاریم تا از دل این اتش ققنوس سال ۹۳ که می تواند زیبایی های بهتری داشته باشد متولد شود .

در مورد استراتژی شما عزیزان در بازار چه حقیقی و چه حقوقی توصیه ما این است که بود جه های سال ۹۳ به طور دقیق و با دقت کافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سراغ سهمی بروند که ۱- گزارش ۱۲ ماهه خوبی داشته باشد ۲- مجمع موفقی را بتواند در پیش داشته باشد و ۳- در گزارش پیش رو تعدیل بزند منظور گزارش های میاندوره ای است . اگر با این استراتژی در بازار پیش بروید شک نکنید سود خواهید کرد . نکته دیگر این که سعی نکنید فعلاً از بازار نوسان بگیرید . بازار از نوسان فاصله گرفته و فضای نوسان نیست و بهتر است میان مدت و با دید باز سرمایه گذاری کنید

و اما در گروه ها چه خبر بود…

انتشار مجوز افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی پالایش نفت اصفهان باعث شد تا گروه پالایشی مجددا رونق گرفته و بازار به سهام این گروه امیدوار شود پالایشی هایی که همچنان جز گزینه های کم ریسک و پرپتانسیل بازار قرار میگیرند

پالایش نفت اصفهان با صف خرید و رشد قیمتی در سطوح بالای ۲۶۰۰ تومان تثبیت شده تا در گام بعدی مهمان قیمتهای ۲۸۰۰ تومانی باشد مجوز افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از محل سود انباشته خبر خوبی برای این شرکت پالایشی بود هر چند توصیه ما این است که میان مد به این سهم نگاه کنید .

پالایش نفت بندرعباس هم امروز با نوسانات مثبت همراه شد شبندری که همچنان فشار فروش بر روی سهمش بالا میباشد شبندری که بازار به گزارش فعلی اهمیت کمتری می دهد با کوچکترین پتانسیلی باز میتواند به قیمتهای ۱۵۵۰ تومانی برسد. شبندر با تقسیم سود ۱۸۰۰ ریالی در مجمع و سود فعلی در واقع با پی به ای زیر ۶ در حال معامله است که نشان می دهد در قیمت های ۱۴۰۰۰ ریال ریسکی ندارد . امید قیمت تمام شده اش بالای ۱۵۸۰ است .

انتشار مجوز افزایش سرمایه برای شپنا امیدها را برای افزایش سرمایه شتران هم زنده کرده و این سهم پالایشی با صف خرید به سطوح قیمتی بالای ۸۲ هزار تومانی رسید

در بازار این هفته شاهد رونق نمادهای بانکی بودیم بانکهایی که پتانسیلهای بنیادی به خصوص با توجه به گزارشات مثبت خود پیدا کرده اند همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم چشم انداز بانکها برای سال ۹۳ روشن میباشد. گزارش ونوین جالب نبوده و وکار بهترین گزارش را داشته است

بانک تجارت در انتظار گزارش بودجه سال ۹۳ و گزارش ۹ ماهه خود میباشد گزارشی که در صورت مثبت بودن میتواند این سهم رابه سطوح قیمتی ۳۸۰-۴۰۰ تومانی برساند همچنین افزایش سرمایه شرکت هم طبق وعده مسئولان این بانک باید در اسفند ماه اجرایی شود.

انصار در پیش بینی سود کمی ولخرجی کرده است . سرمایه بانک افزایش خواهد یافت و به ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد اما سود فعلی انصار با سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومان پیش از این ۴۳۳ ریال بود که حالا با رشد ۲۵% به ۵۴۳ ریال افزایش یافته است . به نظر گزارش بسیار خوبی برای انصار است اما سهم کمی بالا بازشد .

اما بانک صادرات این روزها نوسانات خوبی را در سطوح قیمتی ۱۱۰-۱۰۰ تومان نصیب سهامداران خود میکند وبصادری که میتواند با ارائه بودجه مثبت برای سال ۹۳ رشد قیمتی خوبی ا تجربه نماید و حتی قیمتهای ۱۱۰ تومان را هم بشکند. مزایده نیروگاه قائم باردیگر در حال برگزاری است و گفته می شود ۱۸ اسفند به پایان رسیده و چند روز بعد نتیجه ان اعلام می شود . غدیر یک بار اعلام امادگی کرده بود اما برای بار دوم برود یا خیر مشخص نیست . اما با این حال می تواند خبرخوبی برای بازار و سهم باشد .

گزارشات بسیار عالی سود سال ۹۳ داروییها از یک طرف و شایعات مثبت از تعدیل مثبت قابل توجه این شرکتها در گزارشات ۱۲ ماهه باعث شده تا بازار به نمادهای دارویی روی خوش نشان داده و شاهد رونق معاملاتی خوبی در نمادهای دارویی باشیم.

در گروه دارو توفان بازدهی برپاست و به نظر بهترین گزارش ها در گروه دارو بود . بی شک بهترین گزارش ها به گروه دارو باز می گردد . جایی که داروپخش نیز شاهکار کرد و یک گزارش مثبت را به بازار فرستاد که می تواند زمینه ساز رشد قیمت سهم و رشد ارزش ذاتی شود و البته تیپیکو را نیز با خود بالا بکشد . جایی که به نظر می رسد حداقل سود سال ۹۳ را بتواند با محدوده ۹۰۰ ریال آغاز کند . در این سهم به نظر شرایط خوبی را داریم و در بد بازار هم ایستادگی خوبی داشت .

خبر عرضه سهام کی بی سی از شرکتهای دارویی زیر مجموعه گروه دارویی سبحان باعث شد تا این سهم با صف خرید خوبی همراه شود به نظر میرسد به زودی شاهد قیمتهای ۹۸۰-۱۰۰۰ تومان در سبحان باشیم سهمی که پتانسیل رشد سوداوری خوبی را برای سال ۹۲ و ۹۳ خواهد داشت . والبر هم از همین رو می تواند رشد کند و گفته می شود عرضه این شرکت ها هم برای والبر و هم سبحان خبربسیار خوبی است .

در نماد انتی بیوتیک ساز داروسازی جابر شاهد پابرجا بودن صف خرید و میلیونی این سهم بودیم چشم انداز مثبتی که از بابت دجابر ایجاد شده است به نظر میرسد بتواند سهم را به گره معاملاتی بذده و بازدهی حتی ۱۵-۲۰ درصدی را برای سهامداران این شرکت دارویی رقم بزند

در دکیمی که مجموعه بانک ملی سهامدار است سود سال ۹۲ مبلغ ۱۰۹۰ ریال بود که به ۱۲۲۰ ریال رشد کرده و سود سال ۹۳ نیز ۱۵۰۱ ریال اعلام شده است .امروز سهم صف خرید شد و به نظر دکیمی حداقل در ۹۰۰۰ ریال ارام گیرد .

به زودی اعتلای البرز در بازار عرضه می شود . گفته می شود این شرکت نه ماهه بیش از ۱۳۲۰ ریال از سود خود را محقق کرده در حالی که پیش بینی سود شرکت ۱۳۷۴ ریال است . والبر قصد عرضه ۱۰% از سهام این شرکت در فرابورس را دارد . برفرض اگر در سال ۹۳ این عرضه انجام شود حداقل قیمت ۷۵۰۰ و ۸۰۰۰ ریال است که به نظر میرسد عرضه ۱۰% از سهام ۱۲ میلیارد تومان به سود شرکت اضافه می کند و در واقع امسال سود والبر حداقل در ۳ ماه اول سال به ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ ریال می تواند به راحتی برسد . به نظر هدف والبر طی ماه های اتی ۷۰۰۰ ریال است

علی رغم اعلام عدم تاثیرپذیری شازند از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی های گازی اما به دلیل ارائه بودجه ضعیف سود سال ۹۳ و کاهش ۲۰ درصدی سودش شاهد بازگشایی سهم با افت قیمتی بودیم . سود سال ۹۳ شازند به عنوان یکی از پتروشیمی های متوقف شده با کاهش ۲۰% همراه شد که البته بیشتر به دلیل اور هال در نظر گرفته شده است . شرکت برای سال ۹۲ بر همان سود ۴۶۵۲ ریالی تاکید کرده است اما سود سال ۹۳ را با ۲۰% کاهش ۳۷۱۱ ریال اعلام کرده است .

امروز این سهم در محدوده ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ باز شد و در نوسان بود اما ایکاش برای جذاب تر شدن یک برگشت به ۲۴۰۰ بزند و بعد اوج بگیرد . امروز مارون هم با کاهش سود ۲۰% ناشی از رشد قیمت اتان به بازار امد که به نظر افت محدوده و چند درصدی را در سهم داشته باشیم.

از کگل شنیده می شود سود شرکت در محدوده ۱۰۳ تومان پیش بینی خواهد شد . در نماد کچاد نیز سود در محدوده ۱۰۳۵ ریال بود که در سال ۹۳ نرخ فروش کنستانتره ۱۴% محصولات فخوز در نظر گرفته شده است . تکلیف بهره مالکانه دقیق مشخص نیست اما گویا در بودجه لحاظ شده و ۶۰% ان به فولادی ها منتقل شده است . گزارش فروش شرکت نرمال است و به نظر رفته رفته کچاد سود خود را به ۱۴۰۰ ریال می رساند اما سرعت رشد خیلی بالا نیست مگر این که تغییر و تحولاتی را در مجمع شاهد باشیم . اما در نماد ملی مس گزارش خاص شرکت باعث افزای شعرضه ها در این نماد شده است البته ملی مس برای سال ۹۳ جای رشد سوداوری خوبی به خصوص با توجه به انتقال بخشی از ظرفیت فروشش از سال ۹۲ به ۹۳ را دارد فملی گزینه کم ریسکی با دید ۶ ماهه محسوب میشود

بودجه خاص کالسیمین برای سال ۹۳ به دلیل احتساب نرخ دلار ۲۶۵۰ تومانی برای سال ۹۳ باعث شد تا این سهم امروز مهمان افت قیمتی ۸ درصدی در روز بازگشایی باشد کالسیمین که به زودی به استقبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها رفته و ۱۷ اسفند ان را برگزار می کند و به نظر میرسد با دید میان مدت با توجه به قیمتهای فعلی جهانی گزینه خوبی باشد.

تعدیل مثبت خوب مخابرات ایران باعث تشکیل صف خرید و روند صعودی در این سهم بزرگ بازار شده است . مخابرات زیر ۲۰% تعدیل سود و با سود ۵۳ تومانی محدود باز شد و البته با صف و در نهایت با لطف خود به شاخص به اندازه ای معامله شد که هم عطش ان بماند و هم رشد قیمتی را داشته باشد . هنوز هم تاکید ما بیشتر روی همراه اول است چرا که تقسیمی مخابرات با توجه به قیمت کمتر است در ثانی در همراه و در بازوی سرمایه گذاری ان یعنی نوردنا در ۳ ماهه اخیر ۶۵ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است و این خبرخوبی برای همراه است . از همراه زمزمه هایی از افزایش سرمایه نیز به گوش میرسد .

داده پردازی ایران هم با کاهش سود مواجه شده است . این شرکت مدام در حال تغییر سود است اما سود سال ۹۲ شرکت ۲۳۵ ریال بود که با کاهش به ۱۷۲ ریال رسید . البته نگران قیمت نباید بود چرا که کمیته امداد مدام در حال خرید در این سهم است و امروز هم دیدیم که این مجموعه سهم نمی خرید می بلعید !! هر چه در سیستم بود را جارو می کرد و عطش زیادی برای خرید داشت . البته برخی نوسان گیران هم با سهم همراه شده اند .

در حوزه سرمایه گذاری ها واتی برای رشد مردد است . خبر میرسد افزایش سرمایه ۳۰۰% از محل انباشته و اورده جدی شده است و به نظر با توجه به حضو ر ترکیب شیران قیمت های فعلی برای حضور در سهم منطقی باشد .

بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان پس از شفاف سازی باعث شد تا دوباره جمع این گروه جمع شده و شاهد افزایش حجم معاملات در بازار باشیم باید افرین گفت به سهامدار عمده پارسان که صف فروش این سهم را با حمایت جانانه ای جمع اوری کرد پارسانی که تنها سودش با کاهش ۸ درصدی به سطوح ۱۴۰ تومان از بابت کاهش سود پتروشیمی پردیس رسیده است . سهم امروز برای مجمکع متوقف شد و امید و غدیر خریداران امروز بودند . کسانی که امروز سهم را خریدند حدود ۱۱ میلیون غدیر خریده بود می داند که در مجمع پیش رو که شنبه است چه خبرهایی را اماده دارند .

امروز هلدینگ تاپیکو به بازار بازگشته و با حمایتهای خوبی همراه شد به طوری که ظرف چند دقیقه شاهد جمع اوری صف فروش این هلدینگ بودیم حجم معامله سنگین بالای ۴۱ میلیون سهمی در تاپیکو نشان از حمایت خوبی سهامداران حقوقی این سهم دارد تاپیکویی که به نظر نمیرسد از قیمتهای ۴۸۰ تومان افت بیشتر را تجربه نماید

امروز هلدینگ خلیج فارس با نوسانات نسبتا مثبتی همراه شد انتشار گزارش عرضه اولیه سهام پتروشیمی برزویه در بازار فرابورس توسط این شرکت و اعلام برنامه عرضه سهام سایر شرکتهای زیر مجموعه میتواند زمینه ساز تحرکات مثبت در فارس شود . البته گزارش پارس نیز مزید بر علت بود . به نظر پس از بلوک کم کم بازی فارس آغاز می شود . این سهم را از دست ندهید و برای بلند مدت در پرتفوی خود داشته باشید .

در گروه سیمان خزر پس از تعدیل جالب توجه با رشد قیمتی باز شد اما ازاین پس برای رشد کمی مشکل خواهد داشت . به نظر در این گروه بحث افزایش نرخ پس از هدفمندی جدی شده است اما از بین شرکت ها شاید سفانو و سغرب با این گزارش ها شرایط بهتری را داشته باشد . امروز سرود نیز متوقف شد که طبق روال قبل معمولاً کاهشی اعلام می کند .

در مورد گروه ساختمان و از لاغر و قد بلند بودن انها گفتیم . کمی مراقب این گروه باشید بازی های نوسان گیری در این گروه زیاد است و افرادی در این گروه ها از وضعیت بنیادی حرف می زنند که دیدگاه سهامداری انها بلند مدت و نگهداری سهم نیست .

ولیز گزارش بدی نداد و سود سال ۹۳ را با رشد ۱۲% مواجه کرد به نظر این سهم در قیمت های ۱۹۰۰ ریال بی دردسر بازدهی خواهد داد .

خکاوه نیز باز شد . در خکاوه حتی سود عملیاتی نیز شناسایی شده است و فروش ۴ برابر شده ! قیمت محصولات خاورو خکاوه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است و این یعنی کار فروش سخت است . شرکت اعلام کرده تولید و فروش محصولات ولوو به دلیل برداشتن تحریم ها عامل اصلی این رشد است اما قابل اتکا نیست .

در مجموع زیان شرکت از ۱۶۷۳ ریال به ۴۳۶ ریال رسیده است ۷۴% کاهش داشته ولی قیمت در بازگشایی تغییر نکرد که هوش فعالان بازار را می رساند . به نظر نباید خیلی به گزارش خاور و خکاوه دل بست .

شاهد عرضه موفقیت امیز سهام شرکت تولید برق عسلویه با قیمتهای۱۱۱۰ تومانی بودیم این نیروگاه در بین حقوقی ها محبوبیت خوبی داشته و با توچه به طرح های توسعه ای احداث سیکل ترکیبی در این نیروگاه و افزایش راندمان تولید و کاهش بهای تمام شده میتواند جز سهام پرتوجه با دید سال ۹۳ باشد. سهم به نظر در قیمت مناسبی سهم به بازار امد . این سهم کاری با قیمت و شرایط خاص ندارد برای بازکردن مپنا به این نیاز است که سهم رشد کند و به نظر ازشنبه این موضوع عملی خواهد شد و شنبه رویدادهای بهتری رااز این سهم خواهیم شنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ