درمان عرق کف دست با طب سنتی و مدرن

5

بیماری “عرق کف دست” در برخی مواقع به‌قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طور کامل خیس می‌شود؛ این بیماری باید جدی گرفت.

عریق زیاد کف دست که در اصطلاح علمی به آن هیپرهیدروزیس می‌گویند به علل مختلف بروز می‌کند، گاهی این عارضه به حدی شدید است که فعالیت عادی فرد را مختل کرده و در افرادی که با وسایل برقی سر و کار دارند، خطرآفرین نیز می‌تواند باشد.

از نظر طب مدرن اگر علل پاتولوژیک مانند اختلال هورمونی و پرکاری تیروئید وجود نداشته باشد، نوع ارثی تعریق کف دست مطرح می‌شود؛ نوع توارثی تعریق کف دست از کودکی شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس‌های این دوران به اوج خود می‌رسد.

این بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طور کامل خیس می‌شود؛ توصیه مهم طب مدرن این است که شما اول باید استرس خود را درمان کنید تا بتوانید عرق دستتان را درمان کنید چرا که استرس خود عامل همه بیماری‌ها است.

موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است اما موارد شدید به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهد و باید جراحی شود.

اما از منظر طب ایرانی، تعریق زیاد کف دست به علت غلبه بلغم و از نشانه‌های اختلال در عملکرد کبد است؛ یکی از راهکارهای ساده برای درمان این بیماری، ترک سردی‌هایی مانند ماست و دوغ و مصرف گرمی‌هایی مانند عسل است.

به‌صورت موثرتر می‌توان با مصرف روزانه مغذی‌هایی مانند مویز، عسل، بلعیدن چند عدد تخم اسفند و بادام، بر این بیماری چیره شد؛ نکته مهمی که باید توجه داشت این است که اگر شخص به‌صورت همزمان دچار غلبه خلط صفرا نیز باشد، مصرف گرمی‌ها و ترک سردی‌ها باعث تشدید صفرا شده و هر چند تعریق زیاد کف دست کاهش می‌یابد اما می‌تواند منجر به بیماری دیگری شود؛ با این توصیف حتی در درمان‌های خانگی نیز نظر طبیب را در نظر بگیرید.

از سوی دیگر با توجه به منشأ کبدی بیماری هیپرهیدروزیس، اصلاح کبد باید در دستور کار قرار گیرد که اساساً بدون مراجعه به طبیب حاذق، کار عاقلانه‌ای نیست؛ در عین حال یکی از ساده‌ترین و کم‌خطرترین روش‌های کاهش اختلالات کبدی، نوشیدن شربت سرکنگبین و خاکشیر به‌صورت روزانه است.

مجله سلامت متخصص طب سنتی ضد عرق گیاهی ضد عرق قوی درمان قطعی عرق کف دست درمان عرق کردن درمان خانگی عرق کف دست

جوش شیرین
یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

دست و پای خود را با آب گوجه شستشو دهید
چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

از پودر بچه استفاده کنید
اگر شدت عرق کردن دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

غوطه ور کردن دست و پا در آب سرد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می تواند تعریق بیش از حد را برای چند ساعت تسکین دهد

چای را امتحان کنید
چای سرشار از تانین است که یک ضدعرق طبیعی است. ۵ چای کیسه ای را در یک لیوان آب جوش بریزید. بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. این کار پس از چند روز تعریق را کاهش می دهد.

آرد ذرت
آرد ذرت به دلیل جذب رطوبت و خنثی کردن بوی نامطبوع به درمان عرق کردن کف دست و پا می تواند کمک کند.
به علاوه نشاسته ذرت برای آنهایی که زیاد سفر می کنند زیرا حمل آن بسیار راحت است.
مخلوط مقدار مساوی از آرد ذرت و جوش شیرین و نگه داری آن در یک بطری سر بسته
هرگاه مناطقی بیش از حد عرق کند ابتدا با دستمال منطقه را خشک کنید و از این پودر روی مناطقی که عرق میکنند بریزید.

سرکه سیب
یکی از موثرترین راهکارهای خانگی برای تخفیف عرق دست و پا، سرکه سیب است. سرکه سیب، قابض بوده که با تنگ کردن منافذ پوست، تعریق زیاد را کنترل می‌کند. همچنین اگر سرکه‌ سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید، برای تعدیل pH بدن مفید است. سرکه سیب، متابلویسم بدن را تقویت کرده و با چاقی مبارزه می‌کند، چاقی هم یکی از دلایل پنهان هایپر هیدروسیس است.

قسمتی از بدن را که زیاد عرق می‌کند با آب ولرم بشویید و سپس با استفاده از یک پنبه توپی، سرکه سیب تصفیه نشده و خام را به این قسمت بمالید. اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و سپس صبح، دوش بگیرید و بعد از دوش گرفتن، کمی پودر بزنید.

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. همچنین می‌توانید با ترکیب مقادیر مساوی سرکه سیب و گلاب، محلولی درست کنید و آن را روزی ۲ تا ۳ بار به قسمت مورد نظر بمالید. می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با کمی عسل به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و روزی دو بار بنوشید

نکات اضافی برای درمان عرق کف دست
غوطه ور کردن دست و پا در آب سرد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می تواند تعریق بیش از حد را برای چند ساعت تسکین دهد.استحمام منظم با آب ولرم نقش موثری در کاهش تعریق دارد. به یاد داشته باشید که در زمان استحمام باید کف و پا و دست را مالش دهید و تنها به ریختن آب بر روی آن ها بسنده نکنید.از محصولات ضد عرق در مناطقی که بیشتر تعریق دارند، بیشتر استفاده کنید.پس از استحمام، پاها، علی الخصوص بین انگشتانتان را خوب خشک کنید.کفش و جوراب تهیه شده از الیاف و مواد طبیعی در درمان شما موثرند.

در هر زمان که ممکن است کفش و جوراب خود را درآورید تا پاها در مجاورت هوای آزاد قرار بگیرند.جوراب خود را هر روز تعویض کنید.همیشه دستمال کاغذی همراه داشته باشید تا در شرایط لزوم کف دستتان را پاک کنید.از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.در طول روز آب به میزان کافی بنوشید. از مورادی مانند دستکش که دست ها را پوشش می دهد استفاده نکنید.از لوسیون ها

یکی از موثرترین راهکارهای خانگی برای تخفیف عرق دست و پا، سرکه سیب است. سرکه سیب، قابض بوده که با تنگ کردن منافذ پوست، تعریق زیاد را کنترل می‌کند

و محصولات مراقبت از پوست حاوی چربی استفاده نکنید.در اغلب موارد عرق کردن کف دست و پا مربوط به استرس و اضطراب است. پس خونسردی خود را حفظ کنید.غذاهای تند موجب تعریق بیشتر می شوند. از خوردن این غذاها اجتناب کنید.

روش گیاهی درمان تعریق دست

مواد لازم

·  زاج سفید                ۲۵گرم

·   حنا                       ۱۵گرم

·  برگ مورد               ۱۰گرم

·  جفت                     ۱۰گرم

·  برزک                     ۱۰گرم

·  گل سرخ                 ۱۵گرم

·  آویشن                    ۱۰گرم

·   مازو                       ۱۵گرم

·   مردارسنگ طلایی     ۵۰گرم

·   خواص درمانی
·   بهترین درمان تعریق زیاد

·   بهترین از بین برنده بوی عرق

·   ضخیم کننده پوست

·   مفید در درمان حساسیت دست و پا

روش مصرف
مواد لازم یاد شده را پس از تهیه و پاکسازی با هم مخلوط و آسیاب کرده در ظرفی برای نگهداری بریزید، برای هر بار مصرف یک قاشق غذاخوری از مخلوط را با مقداری آب مخلوط به صورت خمیر بر روی محل های مورد نظر ماساژ داده و حدود ۲۰ دقیقه بعد با آب ولرم شستشو کنید . این عمل را تا مشاهده نتایج رضایت بخش هر روز یک بار انجام دهید.

جراحی، آخرین راه حل در موارد حاد
از روش های جراحی در موارد بسیار شدید استفاده می شود. در این روش اعصابی که مسئول تحریک غدد عرق است قطع می شود. البته از این روش ها به دلیل مشکلاتی که در پی دارد، کمتر استفاده می شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. Hossein می گوید

    من عمل کردم و خوب شدم هرکی سوالی داشت در خدمتم

    1. مریم می گوید

      سلام چه جوری عمل کردید ؟ سرپایی ؟؟

  2. کیان می گوید

    ممنون از سایت عالی شما تشکر شرکت کیان پارس

  3. سعید می گوید

    سلام،پسرم۱۱ساله ست،کف دست وپاهاش به شدت عرق می کنه تمایل به جراحی ندارم،می خوام ببینم از طریق طب سنتی میشه به درمان قطعی رسید.ممنون از راهنمایی شما.

  4. ضد تعریق می گوید

    سلام سایت بسیار زیبا و قشنگی دارین لطف می فرمایید اگراز سایت ما هم دیدن فرمایید و نظری جهت بهتر شدن سایت دهید
    ضد تعریق