قدرتمندترین فرد جهان کیست؟

0

دیوید بروکس، ستون نویس نشریه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با این مقدمه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را قدرتمندترین فرد حال حاضر جهان خوانده و می‌نویسد:

«ولادیمیر پوتین در بحث بزرگ جهانی دوران فعلی یعنی بحث میان دموکراسی و استبداد توانسته خودش را به عنوان یکی از قطب‌های مطرح جا بیندازد. او راهبردی منسجم برای ترویج طرف حامی استبداد در این بحث دارد. پوتین قادر است که دشمنان دموکراسی خواه خود را تحقیر کرده و در کار آنها اخلال ایجاد کند و همزمان از زیر تقصیر آن شانه خالی کند. او تبدیل به قهرمان فرهنگی محافظه‌کاران پوپولیست در هرجایی از جهان از فرانسه و ایتالیا گرفته تا فیلیپین و دفتر رئیس‌جمهور آمریکا شده است. مردم معمولا می‌گویند که پوتین صرفاً مهارتش این است که با دسته ضعیف بازی کند همه توقع دارند که او نهایتاً لغزش پیدا کند چون اقتصاد روسیه به شدت آسیب دیده است اما آنطور که به نظر می‌رسد دست او آنقدرها هم ضعیف نیست زیرا پایگاه قدرت او صرفا اقتصادی نیست بلکه فرهنگی و ایدئولوژیک است.

آنگونه که نویسنده‌ای به نام کریستفر کالدول در Imprimis نوشته، پرستیژ بین‌المللی پوتین با داستانی که می‌گوید شروع می‌شود. او با گفته‌هایش به قدرت رسید و این اتفاق بعد از آن افتاد که اصلاح طلبان غربی تقریبا کشور او را نابود کردند. تیم‌های اقتصاددان‌های آمریکایی فکر کردند که اگر شما به درستی اموال را خصوصی سازی کنید قانون و نظم و انسجام اجتماعی خودش درست خواهد شد.

یک فاجعه اجتماعی به راه افتاد و امید به زندگی در روسیه به زیر میانگین بنگلادش رفت. دولت ورشکسته شد،‌ اعضای حزب کمونیست سابق منابع کشور را غارت کردند و دولت‌های متوالی آمریکا، روسیه را در صحنه جهانی تحقیر کردند.

پوتین جلو آمده و ثبات را بازیابی کرد. اکنون امید به زندگی در روسیه ۷۱ سال است که به شکلی تاریخی بالاست، اقتصاد دوباره به جریان افتاده و روسیه دوباره یک قدرت جهانی است و چند روز پیش توانست حمله دیپلماتیک مشترک مجموعه‌ای از کشورهای غربی را پاسخ دهد. بعد از ۱۷ سال حضور در قدرت محبوبیت داخلی پوتین بالای ۸۰ درصد است. به عبارت دیگر در سال‌های پیش‌رو مستبدان پوتینیست در جنگ افکار، یکسری برتری‌های کلیدی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ