تعرفه واردات لاستیک خودرو در سال ۹۷ چقدر افزایش یافت؟

1

پس از آغاز سال جدید، انجمن صنفی تایر به دنبال ممنوعیت واردات تایر در اندازه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به بهانه حمایت از کالای ایرانی است. سوالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که اگر بنا بر حمایت از تایرهای ایرانی با ابزار ممنوعیت واردات است، چرا تعرفه تمام تایرهای وارداتی افزایش یافته است، درحالی که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها تولید داخلی ندارند؟

از سوی دیگر تولیدکنندگان تایر در ایران همواره ادعا می‌کنند که تایرهایی با کیفیت مناسب و رقابت‌پذیر با محصولات خارجی روانه بازار مصرف می‌کنند. این درحالی است که در سال گذشته و پیش از نوسان شدید ارزی، قیمت متوسط تایرهای ایرانی و کره‌ای در صورت حذف تعرفه واردات، تقریباً در یک سطح قرار می‌گرفت، درحالی که هیچ شاخص مناسبی برای ارزیابی کیفی تایر در ایران پیاده نمی‌شود.

کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و ژاپن طی استانداردهای مشخص، اقدام به نصب برچسب‌های مصرف انرژی و ایمنی بر روی تایرهای خود می‌نمایند.

پیشنهاد می‌شود تایرسازان ایرانی که همواره به دنبال افزایش تعرفه یا ممنوعیت واردات جهت حمایت از تولیدات خود هستند، به سایر ابعاد نام‌گذاری سال جدید در راستای تولید کالاهای با کیفیت بالا نیز احترام بگذارند و با اجرای طرح نصب برچسب بر روی تایر، کیفیت قابل رقابت محصولات خود را به مصرف‌کنندگان نشان دهند.

با توجه به مقیاس نامناسب ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای تایرساز کشور، شیوه‌های منسوخ وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت توسعه تایرسازی در ایران و حمایت‌های تعرفه‌ای مقطعی بدون داشتن برنامه بلندمدت، آینده مناسبی برای این صنعت در کشور پیش‌بینی نمی‌شود و این حمایت‌های تعرفه‌ای همانند صنعت خودرو تا سال‌ها دوام خواهند داشت، بدون آنکه کیفیت محصولات بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

تعرفه واردات تایرهای سواری در سال جدید از ۳۲% به ۴۰% و تایرهای باری از ۲۰% به ۲۶% افزایش یافت. این درحالی است که با توجه به واردات رسمی ۱۰۰ هزار تنی تایر به کشور و حجم بالای قاچاق تایر بر اساس آمار صادرات سایر کشورها به ایران، در بخشی از تایرهای سواری شامل سایزهای ۱۶ به بالا و در بخشی از تایرهای باری، اتوبوسی و کامیونی، تولیدات کشور به هیچ وجه کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و بنابراین افزایش تعرفه، هزینه‌های مصرفی خانواری که مجبور به استفاده از تایرهای وارداتی است را افزایش داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. بهلول می گوید

    خوب این خبر به چه درد من مصرف کننده خورد.کی به فکره .مسئولین بالیاقت که این چیزا رو میدونن مگه اورزه ندارن یا نمیتونن این اوضاع نابسامان و خر تو خرو مدیریت کنند .اخه درد یکی دوتا که نیس بهشت ایرانو کردن جهنم .خوب بیلیاقت تو که با پول مدرک گرفتی و اندازه گاو نمیفهمی بکش کنار مردم لعنتت دارن میکنن.استقفرا…