تایید مرگ یک رفسنجانی بر اثر هاری

0

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان مرگ یک مرد ۵۸ ساله در رفسنجان بر اثر هاری در سال جدید را تایید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد جمالی‌زاده عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: بخشی از ارتقای سلامت جامعه به عهده وزارت بهداشت است اما در ارتقای سطح سلامت جامعه همه افراد جامعه، ادارات و دستگاه‌ها و رسانه ها نقش داشته و مسئول هستند.

وی بیان کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میرها بیماری‌های قلبی عروقی است که تغذیه، کم‌تحرکمی، آلودگی زیست‌محیطی استرس‌ها و عوامل روحی روانی و بیماری‌های دیابت و افزایش وزن و چاقی در این بیماریها موثر است و باید اطلاع رسانی و آموزش داده شود.

بیماریهای قلبی عروقی عامل ۴۰ درصد مرگ و میرها در رفسنجان

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان اظهار کرد: سال گذشته یک‌هزار و ۱۶۹ مورد مرگ داشتیم که عامل بالغ بر ۴۰ درصد آنها عوامل قلبی عروقی، ۲۰ درصد سرطان‌ها و تصادفات در مرحله سوم قرار دارند.

جمالی زاده ادامه داد: سرطان‌ها دومین علت مرگ و میرها در رفسنجان به شمار می روند که تغذیه، رفتار و سبک زندگی در سرطان‌ها اثرگذار است و تصادفات و حوادث هم به نوعی به رفتار مردم و دستگاههایی که باید کمک کنند برمی‌گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در رفسنجان میزان چاقی بالای ۱۸ سال از متوسط کشوری فوق‌العاده بالاتر است در الگوی تغذیه‌ای وضعیت خوبی نداریم و از متوسط کشوری وضعیت‌ ما بدتر است.

جمالی زاده تصریح کرد: دستگاه‌های متولی تولید غذا، واردات برخی موادغذایی، دستگاه‌های متولی آلودگی هوا و سایر دستگاه‌ها باید نقش خود را در حوزه سلامت ایفا کنند و اگر صرفاً یک دستگاه بخواهد این کار را انجام دهد امکان آن نه تنها در کشور بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

تایید مرگ مرد رفسنجانی بر اثر هاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه به مرگ مرد ۵۸ ساله در رفسنجان بر اثر هاری در سال جدید اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته یک قلاده سگ به چند نفر در یکی از کوچه های رفسنجان حمله کرده بود که یکی از آنها مردی ۵۸ ساله بود که متاسفانه از ناحیه سر و صورت کاملاٌ توسط سگ زخمی شده بود.

جمالی زاده افزود: علیرغم اینکه این فرد مراجعه کرده بود و شستشو شده بود و واکسنیاسیون کامل شده بود اما متاسفانه قبل از دریافت دوره پنجم واکسن به بیماری هاری مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد که مرگ این فرد بر اثر هاری تایید شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته بر اثر حیوان گزیدگی بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به مرکز بهداشت برای دریافت واکسن هاری مراجعه کردند و ۲۴ ساعته نیرو در شهرها و بخش‌های شهرستان گذاشتیم که برای واکسن افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شدند خدمات دهند تا یک مورد بیماری هم نداشته باشیم.

جمالی زاده با بیان اینکه تاکنون درمانی برای بیماری هاری پیدا نشده است، ادامه داد: اگر در برابر هاری اقدامات اولیه انجام شد، می‌توان از هاری پیشگیری کرد اما اگر فرد از ناحیه صورت، سر یا نزدیک مغز دچار زخم بر اثر گازگرفتگی حیوان هار شود علیرغم انجام اقدامات اولیه به هاری مبتلا می‌شود.

وی توضیح داد: سال گذشته وزارت بهداشت بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای واکسن هاری هزینه کرده که یک مرگ هاری در کشور اتفاق نیفتد و کل مرگ‌هایی که سال گذشته بر اثر هاری اتفاق افتاده به اندازه انگشتان یک دست است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه آمار حیوان گزیدگی در رفسنجان به نسبت کشور و دنیا رقم بالایی است، تصریح کرد: در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰۰ نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند ولی در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ نفر و در رفسنجان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵۰  نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند.

جمالی زاده یادآور شد: رسالت دستگاه‌های دیگر هم باید انجام شود تا کی باید سگ‌ها در شهر رها باشند و برای مردم مشکلات به وجود آورند اگر دستگاه‌ها به خوبی وسط نیایند هر چه وزارت بهداشت هزینه کند باز هم تا هدفی که می‌خواهیم فاصله داریم.

هاری سگ مضرات سگ خانگی قیمت سگ علت مرگ و میر در ایران سگ های ولگرد سگ بازی حوادث رفسنجان حمله سگ به انسان بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان اخبار کرمان اخبار رفسنجان آمار مرگ و میر در ایران

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ابراز داشت: در دو سال گذشته مرگ بر اثر بیماری هاری نداشتیم و از ابتدای امسال در کشور دو مورد مرگ بر اثر هاری داشتیم که یک مورد در رفسنجان بوده است و از سال ۹۱ تاکنون، چهار یا پنج مورد مرگ ناشی از هاری در شهرستان رفسنجان داشته ایم.

وی ادامه داد: هاری در بسیاری از کشورها تقریبا به صفر رسیده و کنترل شده و در کشور ما طبق تعهدی که به سازمان بهداشت جهانی دادیم باید میزان هاری در چند سال آینده به صفر برسد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ