تاثیر لالایی خواندن برای بچه‌ها

0

خاطره شیرین یک لالایی عاشقانه

یکی از عاشقانه‌ترین لحظات در دنیای زیبای مادرانه، لالایی خواندن مادر برای کودک دلبندش است.

لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است که باعث آرامش و به خواب رفتن بچه‌ها و به خصوص نوزادان می‌شود. در سراسر دنیا و در تمام فرهنگ‌ها انواع لالایی به صورت سنتی بین مردم رواج دارد.

اهمیت لالایی خواندن و تاثیر آن بر آرامش کوچولوها را از زبان کارشناسان پوشک پمپرز بشنوید:

لالایی چطور آرامش می بخشد؟!

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی و کلمات آرام و منظم، مانند لالایی، امواج دلتای مغز را تحریک می‌کند و به بچه‌ها آرامش می‌بخشد. به همین دلیل است که آنها با شنیدن لالایی‌راحت‌تر می‌خوابند. امواج دلتا با خواب عمیق و آرامش زمان خواب ارتباط دارد و با تحریک این امواج  کوچولوی شما می‌تواند خواب آرام، لذت‌بخش و عمیقی داشته باشد. به این ترتیب، روان‌شناسان به پدر و مادرهایی که از خواب نامنظم و بی‌قراری‌های نوزادشان رنج می‌برند، لالایی خواندن را پیشنهاد می‌کنند.

رپورتاژ آگهی ارزان

لالایی خواندن را از چه زمانی آغاز کنیم؟

خیلی‌ از مادرها تصور می‌کنند که حتما باید کوچولویشان را در آغوش بگیرند و برایش لالایی بخوانند تا تاثیر آن را روی آرامش و رفتار کودکشان ببینند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که لالایی گفتن و آواز خواندن برای کودکان بهتر است قبل از تولد، یعنی زمانی که آنها به صورت جنین در رحم مادر هستند، شروع شود و با رشد کودکان ادامه پیدا کند. این کار نه تنها از نظر جسمانی باعث تسریع رشد و بهبود عملکرد سیستم‌های بدن فرزندمان می‌شود، بلکه به رشد مهارت‌های کلامی و عاطفی او هم کمک می‌کند.

لالایی فقط مخصوص مامان ها نیست!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوزاد صدای مادرش را بهتر از صدای پدر تشخیص می‌دهد، چون مادرها با صدای آرام و آهنگین با فرزندشان صحبت می‌کنند و آواز می‌خوانند. اما معنی این جمله این نیست که لالایی خواندن فقط مخصوص مامان‌هاست!

همان‌طور که خواباندن، حمام کردن و عوض کردن پوشک بچه تنها مختص به مامان‌ها نیست، پدرها هم می‌توانند برای کوچولوها لالایی بخوانند و حتی بهتر است این ارتباط را از همان دوران جنینی با فرزندشان برقرار کنند و این کار را بعد از تولد نوزاد هم ادامه دهند. چرا که قطعا از نتایج یک لالایی خواندن ساده و عاشقانه در آینده و در ارتباط با کوچولوی خود لذت بیشتری می‌برند.

با لالایی خواندن امنیت را به کودک تان هدیه کنید

یکی از نیازهای اصلی همه بچه‌ها، نیاز به امنیت و آرامش است. یکی از کارهایی که می‌تواند این احساس را به شکلی خوشایند برای آنها رقم بزند، خواندن لالایی است. به طور طبیعی پدر و مادر برای خواباندن یا آرام کردن فرزندشان، با صدایی آرام، شروع به خواندن لالایی می‌کنند؛ در این زمان اگر او در آغوش گرم پدر یا مادر باشد، احساس امنیت کرده و می‌تواند با تکیه بر مهر و محبت والدینش، آرامش پیدا کند و به خوابی شیرین رود.

رشد عقلی با لالایی

کودک،اولین کلمات، صداها و واژه‌ها را در قالب «لالایی» از زبان پدر و مادرش می‌شنود. خواندن لالایی باعث می‌شود کوچولوی شما با کلمات جدید آشنا شود و چون این کلمات لحنی ملایم و آهنگین دارند به خوبی در ذهن او باقی می‌مانند. نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد کودکان مادرانی که برای فرزند خود لالایی می‌خوانند، شش ماه زودتر از دیگر کودکان حرف می‌زنند و به رشد عقلی بالاتری می‌رسند و عملکرد مغز آنها برای انجام پازل‌های هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از دیگران خواهد بود.

لالایی، راهی برای زبان آموزی

وقتی مادر برای کوچولوی خود لالایی می‌خواند به طور ناخودآگاه او را با ریتم و کلام آشنا می‌کند و در واقع زبان مادری را به او آموزش می‌دهد.همین کار ساده باعث می‌شود که گوش فرزندش با کلمات جدید آشنا شود و مغز عملکرد بهتری در یادگیری زبان داشته باشد.

رپورتاژ آگهی ارزان

تقویت قوه شنوایی

رشد شنوایی جنین تا هفته بیستم و رشد مغز او تا قبل از هفته بیست و چهارم کامل می‌شود. به این ترتیب، جنین می‌تواند صدای ما را شنیده و با آن آرام شود. و همین دلیل است که نوزادان به صداهایی که قبل از تولد خود تا یک سالگی می‌شنوند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند و یاد صداها همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند.

پس از هر فرصتی برای صحبت کردن، شعر و لالایی خواندن برای کوچولوها استفاده کنید. از زمان تعویض پوشک و حمام کردن گرفته تا زمان خواب بچه‌ها!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ