کوشکی: مگر می‌شود در ترجمه «پالرمو» اشتباه تایپی رخ داده باشد؟

0

محمّدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نامه معاون حقوقی رئیس جمهور به رئیس‌مجلس مبنی بر اینکه مغایرت ترجمه لایحه پالرمو با متن اصلی آن، ناشی از اشتباه تایپی بوده، اظهار داشت:  دوستان دولت با این توجیه خود، در واقع سطح مخاطب خود را در حد یک کودک ۵ ساله تقلیل داده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع، همان قدر عجیب است که مثلاً رئیس‌جمهور در یک مسئله بسیار مهمّ سخنی را مطرح کند و بعد بگوید نادانسته کلمات را جابه‌جا کرده‌ است.

کوشکی با بیان اینکه دوستان دولت هیچ وقت بنای صداقت و شفافیت نداشته‌اند، به توافق هسته‌ای ژنو اشاره کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که گفته شد فکت‌شیت وجود دارد، دولت اعلام کرد که فکت‌شیتی در کار نیست. بعد که مشخص شد چنین چیزی وجود دارد، گفتند فکت شیت ما با فکت‌شیت آمریکایی‌ها فرق دارد و زمانی که از دولت پرسیدند که متن شما کدام است، متنی را نشان ندادند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: گفتند آقای کری برجام را امضاء کرده و سند بین‌المللی است. امّا وقتی به متن برجام مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که اصلاً امضائی وجود ندارد و برجام ارزش حقوقی ندارد. این در حالی بود که برخی روزنامه‌ها در کمال وقاحت تیتر می‌زدند امضای کری سند است.

وی با بیان اینکه دولت کارشناسان و مردم را کودک‌هایی فرض می‌کند که می‌توان به راحتی سر آن‌ها را کلاه گذاشت تصریح کرد: تدبیری که آقای روحانی بارها بر آن تأکید داشت این بود که هر تصمیمی که خواستند بگیرند و هر تعهدی با هر میزان هزینه‌ای که برای کشور به دنبال دارد داده شود و در نهایت با دست کم گرفتن فهم افکار عمومی، از کنار ماجرا عبور شود.

کوشکی با بیان اینکه بایستی ترمز این نوع اهانت به مخاطب را در جایی کشید، تصریح کرد: دوستان دولت متوجه باشند که منتقدین آنها و مردم، بسیار بیشتر از دولتی‌ها می‌فهمند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: مگر می‌شود از دولتی با این همین ادعا پذیرفت که در ترجمه پالرمو اشتباه تایپی رخ داده است؟!

وی درباره لزوم تجدیدنظر مجلس در مصوبه خود با روشن شدن مغایرت در ترجمه لایحه و متن ارائه شده به مجلس اظهار داشت: این موضوع به نمایندگان مجلس بستگی دارد و احترامی که برای رأی خود و شخصیت حقوقی‌شان قائل هستند.

کوشکی با بیان اینکه مکانیسم حقوقی این موضوع، بحث دیگری است، تصریح کرد: باید از لحاظ حقوقی بررسی شود که آیا زمانی که یک متن به نماینده‌ها ارائه می‌شود و متن اصلی چیز دیگری است، این تدلیس و جعل نیست و جرمی رخ نداده است؟

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که این اتفاق، نوعی جرم و تدلیس است تصریح کرد: بنده در جریان جزییات حقوقی این موضوع نیستم و کارشناسان حقوقی باید در این مورد اظهارنظر کنند.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ