پایتخت مراکش کجاست +نقشه جغرافیایی کشور مراکش

0

مراکش کجاست ، پایتخت مراکش کجاست ، کشور مراکش در کدام قاره است ، مراکش در نقشه جهان ، مراکش کجا قرار دارد ، نقشه مراکش

کشور مراکش کجاست

مَراکِش (به موراکوش: Murakuc، به عربی: المغرب، به انگلیسی : Morocco) با نام رسمی پادشاهی مراکش کشوری در شمال غربی آفریقا است. مراکش از شرق با الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با قلمروی مورد مناقشه‌ی صحرای غربی و از شمال با اسپانیا هم‌مرز است، جمعیت آن با احتساب صحرای غربی بیش از ۳۶٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر است.

مراکش ادعای مالکیت صحرای غربی را دارد و آن را از سال ۱۹۷۵ اداره می‌کند که با احتساب آن، مساحت مراکش به بیش از ۷۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع هم می‌رسد. وضعیت صحرای غربی هنوز مورد اختلاف و مناقشه است.

پایتخت مراکش شهر رباط است. از آن‌جا که مراکش در زمان هارون الرشید از سلطه بغداد خارج شده و تحت تسلط ترکان عثمانی نیز درنیامده بود، از جمله کشورهای عربی بود که توانست بر فرهنگ منطقه‌ای خود تأکید ورزد، اما بعدها تحت سیطره استعمار فرانسه و اسپانیا واقع شد و به تدریج تلاش‌ها برای استقلال کشور آغاز شد.

واحد پول این کشور درهم نام دارد. هر درهم مراکش معادل ۰٫۱۰۱ دلار آمریکاست و هر دلار آمریکا معادل ۹٫۸۴ درهم می‌باشد. (آوریل ۲۰۲۲).

نام مراکش از از کجا آمده؟

نام مراکش از نام پایتخت کهن یعنی شهر مراکش برگرفته شده‌است، که واژه‌ای بربر به معنای «سرزمین خدا» است. نام Maroc در فرانسوی هم تغییر یافته واژه مراکش است. تا همین چند دهه اخیر هم این سرزمین در زبان عربی مراکش خوانده می‌شد.

نام «مراکش» در فارسی امروز معمولتر از «مغرب» است و نیز نام بین‌المللی پادشاهی مغرب ماروک است که برگرفته از نام مراکش است. دولت آن کشور هم نام رسمی بین‌المللی ماروکو را به رسمیت می‌شناسد و نه نام عربی المغرب. ترکیه تنها کشور دنیا است که از پادشاهی مراکش با نام کشور فاس نام می‌برد.

جغرافیای مراکش

مراکش کشوری در گوشهٔ شمال غربی آفریقا است که در حاشیه جنوبی قاره اروپا واقع شده‌است. تنگه جبل‌الطارق، مراکش را با یک آبراههٔ ۱۳ کیلومتری از اسپانیا جدا می‌کند. مراکش از غرب با اقیانوس اطلس شمالی و از سمت شمال با غرب دریای مدیترانه همسایه است. این کشور با الجزایر و منطقه مورد مناقشه صحرای غربی هم هم‌مرز است. مراکش تنها کشور آفریقایی است که هم با اقیانوس اطلس و هم در کنار دریای مدیترانه ساحل دارد. خط ساحلی مراکش در امتداد اقیانوس اطلس شمالی و دریای مدیترانه ۱۸۳۵ کیلومتر است.

مراکش ۴۴۶۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. صحرای غربی مورد ادعای مراکش نیز حدود ۲۶۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. مساحت مراکش، بدون احتساب قلمرو صحرای غربی که تحت کنترل مراکش قرار گرفته، کمی بزرگتر از ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده است. مرزهای زمینی مراکش ۲۰۱۷٫۹ کیلومتر است که شامل ۱۵۵۹ کیلومتر مرز با الجزایر و ۴۴۳ کیلومتر مرز با صحرای غربی است.

دو منطقه کوچک سئوتا و ملیلیه که متعلق به اسپانیا هستند، در سواحل شمالی مراکش واقع شده‌اند. مراکش با در سئوتا ۶٫۳ کیلومتر و با ملیلیه ۹٫۶ کیلومتر مرز مشترک دارد. مراکش مالکیت اسپانیا بر چندین منطقه تحت کنترل اسپانیا در سواحل مدیترانه‌ای آفریقا، به ویژه سئوتا و ملیلیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

مراکش مدعی صحرای غربی نیز هست و از سال ۱۹۷۹ این سرزمین را به عنوان قلمرو خود اداره می‌کند، اگرچه دادگاه بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۷۵ حکم داد که مراکش هیچ ادعای مشروعی نسبت به صحرای غربی ندارد. آتش‌بس بین مراکش و جنبش استقلال‌طلب جبهه پولیساریو تحت حمایت الجزایر در صحرای غربی از سپتامبر ۱۹۹۱ اجرایی شده‌است، اما همه‌پرسی تعیین سرنوشت تحت حمایت سازمان ملل هرگز برگزار نشده‌است و مذاکرات دوره‌ای برای حل و فصل این وضعیت ادامه دارد.

نقشه مراکش مراکش کازابلانکا مراکش جبهه پولیساریو جاهای دیدنی مراکش اخبار مغرب

آب و هوای مراکش

مناطق آب و هوایی مراکش را می‌توان به دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی تقسیم کرد. در جنوب شرقی، آب و هوا خشک و منطقه، کم‌جمعیت است. شمال غرب آب و هوای معتدلی دارد و ۹۵ درصد جمعیت مراکش در این حدود زندگی می‌کنند. مناطق عمدتاً پرجمعیت شمال غربی کشور عمدتاً دارای آب و هوای مدیترانه‌ای هستند، اما از آنجایی که این کشور به شدت کوهستانی است، تأثیر قاره‌ای و کوهستانی و همچنین تأثیر اقیانوسی در امتداد خط ساحلی اقیانوس اطلس مشهود است. محدوده آخر، سرزمین‌های نیمه‌خشکی هستند که مناطق کمی را در شمال شرقی، مرکزی-جنوب و جنوب غربی پوشش می‌دهد. در امتداد سواحل مدیترانه، آب و هوا به‌طور معمول مدیترانه‌ای است و از انواع پوشش گیاهی معمولی مدیترانه پشتیبانی می‌کند.

تابستان‌ها نسبتاً گرم و زمستان‌ها معتدل است. دورتر از ساحل، در رشته کوه ریف، آب و هوا شروع به قاره‌ای شدن می‌کند، با زمستان‌های سردتر و تابستان‌های گرم‌تر. در ارتفاعات بالای ۱۰۰۰ متر، آب و هوای کوهستانی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد برقرار است. میزان بارندگی در کناره غربی بسیار بیشتر از پهلوی شرقی است. میانگین بارندگی سالانه به ترتیب بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر و ۳۰۰ و ۷۰۰ میلی‌متر است. در ارتفاعات برف فراوان است.

  • شهرهای با آب و هوای مدیترانه‌ای: طنجه، تطوان، حسیمه، ناظور.
  • هرهای با آب و هوای قاره‌ای: شفشاون، ایساگوئن، تارگویست، تازه.
  • شهرهای با آب و هوای کوهستانی: باب برد.

در امتداد سواحل اقیانوس اطلس، آب و هوا مدیترانه‌ای با نفوذ اقیانوسی است. نقش آب و هوای اقیانوسی در طول خط ساحلی از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است اما به‌طور کلی از اصیله تا صویره ادامه دارد. تابستان‌ها گرم تا نسبتاً گرم و زمستان‌ها خنک‌تر از سواحل مدیترانه است. دورتر از سرزمین‌های ساحلی، در رشته کوه اطلس، آب و هوا شروع به قاره‌ای‌تر شدن می‌کند، با زمستان‌های سردتر و تابستان‌های گرم‌تر.

میانگین بارندگی سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر در شمال است، اما با حرکت به سمت جنوب، میانگین آن حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد.

در ارتفاعات برف فراوان است. دو ایستگاه اسکی وجود دارد، یکی در میشلیفن واقع در کوه‌های اطلس میانی و دیگری در اوکایمدن در اطلس بزرگ.

  • شهرهای تحت تأثیر هوای اقیانوسی: رَباط، کازابلانکا، صویره، عرائش
  • شهرهای تحت تأثیر هوای قاره‌ای (بَرّی): فاس، مکناس، خنیفره، بنی‌ملال
  • شهرهای تحت تأثیر کوهستان: افران، ازرو، میدلت، ایموزار کندر

مناطق جنوبی شمال غرب نیمه‌خشک است. میزان بارندگی کمتر است و سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلی‌متر قرار دارد. محدوده دما در این منطقه به‌طور کلی در مقایسه با استان‌های بالا تغییر زیادی نشان نمی‌دهد.

از شهرهای اصلی دارای چنین آب و هوایی می‌توان آگادیر و مراکش را نام برد. منطقه مورد مناقشه صحرای غربی دارای آب و هوای گرم بیابانی است، اما دما در طول ساحل معتدل‌تر است.

شهرهای بزرگ مراکش

رتبه شهر استان جمعیت
۱ کازابلانکا کازابلانکای بزرگ ۳٬۶۱۵٬۹۰۳
۲ رباط رباط سلا زمور زعیر ۱٬۶۷۰٬۱۹۲
۳ فاس فاس بولمان ۹۷۵٬۵۰۷
۴ مراکش مراکش تانسیفت الحوز ۸۱۴٬۷۷۶
۵ اگادیر سوس ماسه درعه ۷۶۵٬۳۷۵
۶ طنجه طنجه تطوان ۶۸۲٬۸۷۱
۷ مکناس مکناس تافیلالت ۵۴۴٬۸۰۴
۸ وجده جهت شرقیه ۴۷۳٬۹۲۲
۹ تطوان طنجه تطوان ۳۹۴٬۳۰۵
۱۰ قنیطره الغرب شرارده بنی حسین ۳۸۸٬۲۹۵

روابط ایران و مراکش

مراکش با متهم کردن ایران به حمایت از «جبهه پولیساریو» Polisario Front در مناقشه صحرای غربی روابطش با ایران را قطع کرد. این کشور همچنین اعلام کرد سفارتش در تهران را تعطیل خواهد کرد. مراکش سفیر ایران را هم اخراج کرده است.

«ناصر بوریطه»، وزیر خارجه مراکش در جمع خبرنگاران اعلام کرد این کشور سفارتش در تهران را تعطیل کرده و سفیر ایران در رباط را اخراج خواهد کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که «جبهه پولیسارو» و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

نقشه مراکش مراکش کازابلانکا مراکش جبهه پولیساریو جاهای دیدنی مراکش اخبار مغرب

ساکنان منطقه عموما مردمانی عرب تبار هستند. هنگامی که اسپانیا از صحرای غربی خارج شد، این سرزمین ۷۵۰ هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخش عمده‌ای از جمعیت در سال‌های جنگ پلیسارو به کشورهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

جبهه پولیسارو ازسال۱۹۷۶ کشوری به نام جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرده است. هم اکنون جمهوری صحرا تنها کنترل ۲۰ تا ۲۵درصد از سرزمین‌های مورد ادعایش را در دست دارد. بخشی از سرزمین‌های مورد ادعای این دولت، مورد ادعا و کنترل مغرب است و این دولت آن را استان جنوبی می‌خواند.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ مامور شده تا همه پرسی در این منطقه برگزار کند تا خواسته اصلی مردمان این منطقه بابت استقلال یا باقی‌ماندن تحت حکومت مغرب مشخص شود اما برگزاری این همه پرسی تاکنون به خاطر کارشکنی‌های گوناگون انجام نگرفته است.

مغرب اعتقاد دارد همه پرسی اگر برگزار شود، باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد.

جبهه پولیسارو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیسارو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیسارو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده است.

اتحادیه آفریقا، صحرای غربی را به عنوان یک کشور به عضویت خود پذیرفته و این سبب خروج مغرب از اتحادیه آفریقا شد.

نقشه مراکش مراکش کازابلانکا مراکش جبهه پولیساریو جاهای دیدنی مراکش اخبار مغرب

روابط ایران و مراکش (مغرب) با فراز و نشیب همراه بوده‌است. دولت مراکش در اواخر سال ۸۷ به دلیل دخالت ایران در امور بحرین روابط با تهران را قطع کرده بود. در تماس تلفنی محمدجواد ظریف و صلاح‌الدین مزوار، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشور پادشاهی مغرب، طرفین ضمن تأکید بر همکاریهای دیرینه دو ملت و دو کشور، بر ضرورت و بازگشت روابط دیپلماتیک توافق نمودند و قرار شد سفارتخانه‌های دو کشور به زودی بازگشایی شود.

در ۱۱ اردیبهشت ۹۷ مراکش روابط دیپلماتیک خود را به تهران به علت آنچه حمایت ایران از گروه‌های مخالف دولت مراکش اعلام شده بود روابط خود را با تهران قطع کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ