دستخط دیده نشده رضا شاه (رضا خان) + عکس

2

محمدرضا کائینی از فعالان رسانه و تاریخ در صفحه شخصی خودش با انتشار عکسی نوشت: آنچه می بینید، از معدود دستخط های باقی مانده از رضاخان است.

نکته اش هم این است که قزاق سوادکوه در این چند خط، نوزده فقره غلط املایی دارد! از صدر کلام که با “مغرب الخاقان” (مقرب الخاقان) آغاز می شود تا کلماتی مثل “ترف” (طرف)، “حچ” (هیچ) ، “معموریت” (ماموریت) ،”به حچ وجح” ( به هیچ وجه) ، ” کاغذ” ( کاغذ) و…الخ که در متن آن رخ می نماید.

تصویر زیر نامه ای است از رضا خان ِ سوادکوهی که در زمان سرتیپی به صادق خان نایب نگاشته و گلایه های خود را از او مطرح ساخته است.

نامه قدیمی صادق زیباکلام رضا شاه سواد رضا شاه سوابق رضا خان سلبریتی بیسواد زندگینامه رضا شاه رضاخان قزاق رضا شاه دولت شاهنشاهی ایران دروغ سلبریتی ها دانستنی های تاریخی جالب خدمات رضا شاه بیوگرافی رضا شاه اصالت رضا شاه

متن نامه پر از غلط املایی رضا خان

«مغرب الخاقان صادق خان نایب انشاله احوال سلامتی شما خوبست مدتی است که از ترف شما حچ اطلاعی ندارم لازم بود که بجهه شما به نویسم و خودم را یادآوری میکنم که در وقت رفتن شما به این معموریت من به شما کاری رجوع کردم و تاکونون به حچ وجح از ترف شما اقدامی نشده است تعجب میکنم از شخس شما که این قدر بی اعناای در کارهای من بکنید اگر شما موفق نه شدید لازم بود به نوی سید از برای من که من نمی توانم به این کار برسم تا من یک. . . دیکر روانه دارم به این کار خاتمه دهد.

البته به محض رسیدن کاغز فوری جواب بدهید و اجاره نامچه را هم به توست همان کاغز با پست روانه دارید تا یک نفر دیگر روانه کنم به این کار رسیده کی نماید.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. روحت شاد می گوید

    با دیدن دست خط رضا شاه ، یاد درس وصای امام و دستخط اون افتادم.

  2. عمار می گوید

    کاری به غلط املایی ایشون ندارم که ناشی از فقر علمی و نبود مدرسه و دانشگاه دوره قاجار بوده در حالی که ممالک دیگه دانشجو می‌پذیرفتند از کشورهای دیگه.
    همینکه در ایران مدرسه و دانشگاه بنا کرد تا امروز شما بزرگوار در اون تحصیل کنید و به دستخطش بخندید به نظر کار بزرگی انجام داده.