شایع ترین علت ریزش مو را بشناسید

0

هنوز بیست سالش نشده که با دیدن کف سر خود در آینه احساس ناخوشایندی پیدا می کند این قضیه در اعتماد به نفسش تاثیر گذاشته،

موهایش چون برگ خزان از  روی بالش گرفته تا کف حمام ریخته و تلخ ترین قسمت ماجرا این که با یک شانه  زدن بر روی سر، حجم زیادی  ازموهای ریخته شده بر روی برس نگران ترش می کند،دیگر خبری از موهای پرپشتش نیست کسی که تا دیروز به موقشنگ معروف بود این روزها باید پاسخگوی این سوال باشد، فلانی موهایت چه شد؟! تو که شانه لای موهات نمی رفت از بس پرپشت بود!

تو مو می بینی و من ریزش مو. داستان تلخی که مشکل شایع خیلی از افراد است،موهایی که چون برگ خزان می ریزند و در انتظار بهار و رویش مجدد هستند.

به سراغ مردم  رفتیم و علت  ریزش مو  را در بیان مردم کوچه و بازار جویا شدیم،آقایی ۲۷ ساله در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از دوستانم در دانشگاه ریزش موی شدید داشت جلوی موهاش کم شده بود اعتماد به نفسش از دست داده بود.من در داروخانه شاغل هستم،خیلی از افراد مراجعه می کنن هزینه های زیادی می پردازند و  انواع قرص و  ویتامین و شامپو  برای درمان ریزش موها می خرند.من فکر می کنم علت اصلی ریزش مو  به سبک زندگی و تغذیه بر می گردد.

آقایی  ۷۰ ساله گفت: من از سن بیست سالگی موهایم شروع به ریختن کرد، درمان نکردم، بنده  شغلم مکانیک، شاگردی داشتم می رفت  زیرماشین وقتی موهاش گریسی و روغنی می شد برای پاک کردن،سرشو می کرد تو تشت گازوئیل!! بعد موهاشو با تاید می شست!به خدا موهاش نمی ریخت،موهای ما ارثیه که ریخته.

خانمی ۸۰ ساله با لهجه ی شیرین ترکی گفت: قدیمی ها موهای پرپشتی داشتن، تغذیه خوب بود الان ساندویچ و پیتزا و غذاهای حاضری می خورند،قدیم موهایشان را با حنا رنگ می کردن اما الان  رنگ می ذارن،رنگ شیمیایی.

یک آرایشگر گفت: بیشتر علت ریزش مو مصرف بی رویه واکس مو ، ژل ، تافت و چسب مو است، مو زیر این مواد نمی تواند نفس بکشد.

دکتر اربابی، متخصص پوست و مو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اظهار کرد: ریزش مو مشکل بسیاری از آقایان و خانم ها است و در چند سال اخیر بیشتر شایع شده است،ما به عنوان پزشک باید تلاش کنیم مردم اطلاعات صحیح داشته باشند ولی متاسفانه فقدان اطلاعات مشکلات زیادی به وجود می آورد.

موهای زیبا داشته باشیم موهای بلند و زیبا متخصص پوست و مو سلامتی پوست و مو سلامت مو ریزش مو طب سنتی ریزش مو در زنان درمان ریزش مو درمان خانگی ریزش مو بهترین کلینیک پوست و زیبایی در تهران بهترین شامپو ضد ریزش مو برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

علت ریزش مو  چیست؟

این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: به طور کلی فاکتور مهم در ریزش مو این است که  تعداد ریزش بیش از  ۵۰ تا صد عدد در روز و نکته ی  مهم تر این که اگر تعداد ریزش در روز کم باشد اما  در بازه ی زمانی سه تا  ۶ ماه فرد متوجه بشود موهایش نسبت به گذشته کم شده،باید به دنبال درمان بود.

ریزش مو علت های زیادی دارد و به دو دسته ی ریزش های ارثی و ریزش های غیر ارثی،تقسیم بندی می شود.ریزش های غیر ارثی تنوع زیادی دارند ولی از لحاظ این که شیوع کمتری دارند از این لحاظ از اهمیت کمتری برخوردارند.

عواملی مثل کم خونی ناشی از فقر آهن ،بیماری های تیروئید، اختلالات هورمونی که به دنبال زایمان در خانم ها اتفاق می افتد، مصرف برخی داروها (شیمی درمانی) استرس های شدید و ناگهانی، در مورد استرس باید گفت: استرس های روزمره در ریزش مو چندان تاثیر ندارد ولی استرسی که دفعتی و ناگهانی باشد بسیار موثر است، مثلا اگر فرد خبر ناراحت کننده را یکباره بشنود ممکن روز بعد ریزش موی شدیدی را تجربه کند.ولی خبر خوب در مورد این نوع ریزش ها این است که معمولا موها برگشت پذیرند، اماریزش های ارثی که الگودار هستند یا ریزش های غیر ارثی الگودار که  با تغییرات در پوست همراه هستند ممکن برگشت پذیر نباشند.

شایع ترین علت ریزش مو در خانم ها و آقایان 

دکتر اربابی بیان کرد:بیشتر مراجعه کنندگان ما چه خانم ها چه آقایان وقتی که بررسی خوبی انجام می شود،متوجه می شویم که این نوع ریزش زمینه ی  ارثی دارد،اولین قضیه ی ریزش موی ارثی باید بگوییم تشخیص آن با پزشک است،و پزشک هم از روی شکل و الگوی ریختن آن را تشخیص می دهد.ریزش موی ارثی در خانم ها و آقایان از سنین بلوغ و معمولا در سن ۱۲ تا ۲۰ سالگی شروع می شود.

ریزش مو در خانم ها بیشتر است یا در آقایان؟

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: مردان زودتر و بیشتر از زنان به ریزش موی ارثی دچار می‌شوند. عموما عقب رفتن خط رویش مو در مردان می‌تواند در هر سنی بعد از بلوغ شروع شود. از آن جا که  بیشتر علت ریزش مو  داشتن زمینه ی ارثی است، باید گفت: این میزان در آقایان ۸۰ درصد و در خانم ها ۵۰ درصد است و به طور کلی این مسئله در آقایان شیوع بیشتری دارد.

آیا می توان از ریزش موی ارثی پیشگیری کرد؟

هیچ گونه درمان قطعی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد البته، معمولا پیشرفت این عارضه در زنان و مردان خیلی کند بوده و از چند دهه تا چندین سال طول می‌کشد.اما درمان ریزش موی ارثی طولانی است از آن جا که هنوز علم به پیشرفتی نرسیده که ریزش موی ارثی را درمان کند درمان ها همیشگی و طولانی است و فرد تا زمانی که دارو مصرف کند تاثیر دارد و با قطع دارو دچار ریزش می شود،نکته ی مهم این است که ریزش موی ارثی هیچ گونه پیشگیری ندارد و هنوز علم آن قدر پیشرفت نکرده که بتوان جلوی عامل وراثت را گرفت، در مورد این نوع ریزش  باید بگوییم خیلی از محصولاتی که  به عنوان داروی معجزه آسا تبلیغ می شود،واقعا واجد تاثیر نیست،و تنها  فرد دچار ضرر مالی می شود.

چندین باور غلط در مورد ریزش مو!

دکتر اربابی عنوان کرد:بسیار زیاد دیده می شود که مردم برای درمان ریزش مو،خودسرانه  ویتامین ها ، قرص های مختلف و محصول های تقویتی مصرف می کنند واقعا اغلب این ها موردی ندارد شاید مدت کوتاهی هر فردی نیاز داشته باشه بعضی از ترکیبات را استفاده کند ولی  استفاده بیش از حد این مواد تاثیری  ندارد و شاید سود اصلی آن بیشتر برای کسانی است که این محصولات را تولید می کنند،و برای افراد چه بسا زیاد استفاده کردن این ترکیبات عوارض مهمی هم داشته باشد.

برخلاف باور عموم ریزش مو ربطی به فصل خاص ندارد این که گفته می شود در فصل پاییز ریزش مو زیاد می شود،همین طور ماساژ دادن مو برای خونرسانی صحت علمی ندارد.

در زمینه ی شامپو باز مسئله هست شامپوهای زیادی تبلیغ می شود به عنوان شامپوهای ضد ریزش این شوینده ها  تاثیر خاصی در ریزش ندارد  و می توان گفت شامپو صرفا یک شوینده است.

چطور با مو برخورد شود؟ چطور شسته شود؟ چطور شامپو زده شود؟ چطور شانه زده شود؟  چطور سشوار بزنیم؟

حقیقت این هست این نوع کارها در ریزش مو تاثیر ندارد یعنی این که ما موی خود را روزی چندبار بشوییم یا کسی باشه موهایش را هفته ای یک بار بشویید ما از چه نوع شامپویی استفاده کنیم ؟ما روزی چند بار از سشوار یا اتوی مو استفاده کنیم؟ما ژل بزنیم یا نه؟  رنگ مو استفاده کنیم یا نه؟ این ها تاثیری در ریزش مو ندارد ممکن است باعث مشکل ساقه ی مو بشود و ساقه ی مو بخش غیر زنده است در حقیقت این رفتارهای فیزیکی با مو تنها ممکن است باعث خورد شدن و شکنندگی ساقه ی مو شود ولی در ریشه ی مو تاثیری نداردو باعث ریزش مو نمی شوند.

در خصوص تغذیه  علی رغم این  تصور  که تغذیه نقش زیادی در رشد و بهبود موها دارد،تغذیه نقش چندانی ندارد یعنی کسی که تغذیه معمولی داشته باشد در مو مشکلی نخواهد داشت، فقط یک جا تغذیه نقش مهمی دارد آن هم  در خانمی که دچار کمبود آهن و به دنبال آن دچار ریزش مو  شود که معمولا طبق دستور پزشک متخصص با دریافت ترکیبات و تغذیه ی مناسب  موهای از دست رفته برگشت پذیر می شوند.

ریزش مو دلایل مختلفی  دارد اما قبل از هر چیز باید علت آن بررسی شود تا با توجه به علت درمان موثر و نتیجه بخشی حاصل شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران / گزارش از زهره شعبانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ