چه تحریم هایی بعد از لغو برجام اعمال می‌شوند؟

0

شب گذشته و پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران توسط دونالد ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل خروج از برجام را منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه علیه ایران باز می‌گردد.

متن کامل بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به شرح زیر می‌باشد:

صادر شده در ۸ می، ۲۰۱۸

این سند فقط جنبه توضیحی داشته و الزام قانونی ندارد. لطفا به طور ویژه تدارکات الزام قانونی بیان شده در زیر قوانین تحریم را ملاحظه کنید. این سند مقامات قانونی، دستورات اجرایی یا آئین نامه‌ها را تکمیل یا تغییر نمی دهد.

سوالات مکرر پرسیده شده در ارتباط با اعمال مجدد تحریم‌ها بر اساس یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری در ۸ می ۲۰۱۸ در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

  1. سوالات کلی

    1. قابل اجرا در ۸ می ۲۰۱۸، چه تحریم‌هایی مجدد اعمال می‌شوند؟

در ۸ می ۲۰۱۸ رئیس جمهور تصمیم خود مبنی بر توقف مشارکت آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (خروج آمریکا از برجام)، شروع اعمال مجدد تحریم‌ها بعد از یک دوره محدود ساختن فعالیت‌ها، و تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای که به منظور تحقق تحریم‌های رفع شده در چارچوب برجام، متوقف شده بود، را اعلام نمود. براساس این اعلام، رئیس جمهور “دستور امنیت ملی ریاست جمهوری” را صادر کرد که وزارت خارجه و وزارت خزانه داری امریکا را ملزم می ساخت برای اعمال مجدد تمامی تحریم‌های آمریکا که در برجام رفع یا تعلیق شده بود آماده شوند، در اسرع وقت اجرایی گردد و تحت هیچ شرایطی بیش از ۱۸۰ روز از تاریخ صدور دستور امنیت ملی ریاست جمهوری به درازا کشیده نشود.

برای اجرای دستور رئیس جمهور، وزارت های خارجه و خزانه داری آمریکا اقدامات لازم برای تعیین یک دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه محدود ساختن فعالیت ها برای فعالیت های مرتبط با ایران که تحت برنامه جامع اقدام مشترک رفع یا تعلیق شده بود، را انجام  دهد. سوالات مکرر پرسیده شده ۱.۲ و ۱.۳ در زیر جزئیات اینکه چه تحریم هایی و در چه چارچوب زمانی مجدد اعمال می شوند را نشان می دهد.

بر اساس دستور امنیت ملی ریاست جمهوری، وزارت خارجه امریکا می بایست اقدامات قانونی که برای تطبیق رفع یا تعلیق تحریم های ناشی از برجام صادر شده بود را لغو کند، اقدامات قانونی لازم برای شروع دوره محدود سازی فعالیت ها را روی دست بگیرد و  برای تطبیق موارد فسخ شده در طول دوره محدود سازی مربوطه تلاش های مناسب را انجام دهد. بعد از ۴ نوامبر ۲۰۱۸، اداره کنترل دارایی های خارجی امریکا انتظار دارد تمام تحریم های مرتبط با برنامه های هسته‌ای که در برجام رفع شده بود مجدد با تاثرات کامل اعمال شود.

اشخاصی که بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام وارد فعالیت شده بودند می بایست اقدامات لازم برای کاهش فعالیت هایشان تا ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ را انجام دهند تا بر اساس قانون آمریکا در معرض تحریم یا اقدامامات قانونی قرار نگیرند. (۵/۸/۲۰۱۸).

    1. بعد از اتمام دوره ۹۰ روزه محدود ساختن فعالیت‌ها که در ۶ آگوست ۲۰۱۸ به پایان می رسد، چه تحریم‌هایی مجدد اعمال می‌شوند؟

بعد از اتمام دوره ۹۰ روزه محدود سازی فعالیت ها که در ۶ آگوست ۲۰۱۸ به پایان می رسد، دولت آمریکا تحریم های زیر شامل تحریم های مرتبط با خدمات در زمینه‌های زیر که بر در برجام متوقف شده بود را مجدد اعمال می کند:

  1. تحریم های مربوط به خرید و تهیه دلار آمریکایی توسط دولت ایران;
  2. تحریم های مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها
  3. تحریم های مرتبط با خرید، ذخیره یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت، مواد  خامٰ یا فلزات نیمه تمام شامل آلومینیوم و آهن، زغال و نرم افزار برای یکپارچه سازی پروسه های صنعتی.
  4. تحریم های مرتبط با انتقال عمده خرید یا فروش ریال ایرانی، نگهداری کمک های مالی عمده یا حساب های بانکی بیرون از خاک ایران که تحت نفوذ ریال ایرانی است.
  5. تحریم های مرتبط با خرید، اشتراک یا تسهیلات بدهی های دولتی ایران.
  6. تحریم های مرتبط با صنعت ماشین ایران.

به علاوه بعد از دوره ۹۰ روزه محدود سازی فعالیت های که در ۶ آگوست ۲۰۱۸ به پایان می رسد، آمریکا توافقات قانونی زیر در برجام در چارچوب تحریم های عمده آمریکا را لغو می کند:

  1. واردات قالی اصیل ایرانی و اقلام غذایی و معاملات پولی خاص بر اساس مدارک عمومی در چارچوب معاملات ایرانی و قوانین تحریم ها، ۳۱ C.F.R بخش ۵۶۰ (ITSR)
  2. فعالیت های انجام شده بر اساس “مدرک عمومی I مرتبط با قرار دادهای مشروط برای فعالیت های واجد شرایط مجوز در چارچوب برجام

اشخاصی که در فعالیت های لیست شده در بالا و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا ۶ آگوست ۲۰۱۸ اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. (سوالات مکرر پرسیده شده ۲.۱ در زیر را برای آگاهی از فعالیت های مجاز یا فعالیت هایی که در طول دوره محدود سازی شامل تحریم نمی شوند، ملاحظه کنید). {۵/۸/۲۰۱۸}

    1. چه تحریم هایی بعد از دوره محدود سازی ۱۸۰ روزه فعالیت ها که در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ به پایان می رسد مجدد اعمال می شوند؟

بعد از اتمام دوره ۱۸۰ روزه محدود سازی فعالیت های که در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ به پایان می رسد، آمریکا تحریم های زیر شامل تحریم های مرتبط با خدمات در زمینه فعالیت های زیر که در برجام رفع شده بود را مجدد اِعمال می کند:

  1. تحریم های مرتبط با اپراتورهای بندری، ناوگان دریایی و بخش های کشتی سازی شامل خطوط ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران و خط ناوگان جنوبی ایران و وابسته های آنها
  2. تحریم های مرتبط با معاملات نفتی با شرکت ملی نفت ایران (NIOC)، شرکت بین المللی نفت ایران (NICO) و شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) شامل خرید نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران
  3. تحریم های مرتبط با معاملات اقتصادی موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مشخص مالی ایرانی تحت ماده ۱۲۴۵ لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲ (NDAA).
  4. تحریم های مرتبط با خدمات تهیه پیامهای مالی خاص برای بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی لیس شده در ماده ۱۰۴ (c)(2)(E)(ii) تحریم جامع ایران و اقدام محروم سازی ۲۰۱۰ (CISADA)
  5. تحریم های  مرتبط با تهیه خدمات بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی
  6. تحریم های مرتبط با بخش انرژی ایران

به علاوه، قابل اجرا در ۵ نوامبر ۲۰۱۸، آمریکا اختیارات نهاد های وابسته یا تحت کنترل امریکا را لغو می کند تا فعالیت های خاص با دولت ایران یا اشخاص مورد صلاحیت قضایی دولت ایران را محدود کند که قبلا بر اساس مدرک عمومی H مجاز شمرده می شد. (سوالات مکرر پرسیده شده ۴.۴ در زیر را ملاحظه کنید).

همچنین قبل از ۵ نوامبر ۲۰۱۸، دولت آمریکا طوریکه مناسب باشد تحریم های مربوط به افرادی که از لیست “اشخاص بلاک شده و ملیت های تعیین شده خاص” (لیست SDN) یا دیگر لیست هایی که توسط دولت آمریکا در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ نگهداری می شد را مجدد اِعمال می کند.

اشخاصی که در فعالیت های لیست شده در بالا و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا ۶ آگوست ۲۰۱۸ اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. (سوالات مکرر پرسیده شده ۲.۱ در زیر را برای آگاهی از فعالیت های مجاز یا فعالیت هایی که در طول دوره محدود سازی شامل تحریم نمی شوند ملاحظه کنید). {۵/۸/۲۰۱۸}

۱.۴. آیا تحریم‌هایی که از طریق دستور اجرایی ۱۳۷۱۶ رفع شده بود در ۸ می ۲۰۱۸ مجدد اعمال می‌شود؟

اداره کنترل دارایی های خارجی انتظار دارد دولت آمریکا برای اِعمال مجدد مقررات دستورات اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۶۲۲ و ۱۳۶۴۵ تا پایان دوره محدود سازی فعالیت ها مثلا ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ بسته به فعالیت های لازم، اقدام کند.( سوالات مکرر پرسیده شده ۱.۲ و ۱.۳ را ببینید). مقررات دستورات اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، ۱۳۶۲۸ و ۱۳۶۴۵ که توسط دستور اجرایی ۱۳۷۱۶ لغو شده بود هنوز در ۸ می ۲۰۱۸ مجدد اِعمال نشده است.

اشخاصی که در فعالیت‌های لیست شده فوق و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا ۶ آگوست ۲۰۱۸  یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. {۵/۸/۲۰۱۸}

    1. آیا سوالات مکرر پرسیده شده و راهنمای قرار گرفته در وب سایت اداره کنترل دارایی‌های خارجی مرتبط با رفع تحریم‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موثر باقی می مانند؟

همان طور که در بالا ذکر شده، رئیس جمهور به وزارت های خارجه و خزانه داری دستور داده تا تحریم هایی که در برجام و با هدف تطبیق مفاد برجام تعیین شده در بخش های II، III، IV وV سند راهنما در پایان دوره قابل اجرای محدود سازی فعالیت ها رفع یا تعلیق شده بود را مجدد اِعمال کند. علاوه بر این اگرچه مقررات تحریم ها ذکر شده در بخش VI سند راهنما دیگر اجرا نمی شود اما قوانینی جایگزین شده اند که همان طور که در بالا توضیح داده شد، اجازه دارند فعالیت ها را مطابق دستور محدود سازند. اشخاصی دخیل در فعالیت های انجام شده بر اساس رفع تحریم های آمریکا در برجام می بایست بین ۸ می ۲۰۱۸ و ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا بین ۸ می ۲۰۱۸ و ۴ نوامبر ۲۰۱۸ همان طور که قابل تطبیق می باشد، اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهد تا از تحریم های و اقدامات قانونی دیگر در قانون امریکا در امان بمانند. راهنمای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و سوالات مکرر پرسیده شده برجام، صادر شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ به صورت اصلاح شده در وب سایت اداره کنترل دارایی های خارجی باقی می مانند تا به اشخاص در تشخیص فعالیت های تحریم یا منع نشده بین ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ و ۸ می ۲۰۱۸ کمک کند و اشخاص به بهترین نحو چنین فعالیت ها را محدود سازند. بین سوالات مکرر پرسیده شده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از جمله راهنمای محدود سازی و دیگر راهنمایی های داده شده توسط وزارت خارجه یا وزارت خزانه داری در ۸ می ۱۰۱۸ تناقض هایی وجود دارد، راهنمایی هایی که بعدا منتشر شده می بایست اجرا شوند.

  1. محدود سازی

    1. دوره محدود سازی چه مدت طول می کشد و به چه نوع فعالیت هایی اجازه داده شده است؟

دولت آمریکا تجربه گذشته کار با شرکت های آمریکایی با کشور سوم برای کاهش تاثیر تحریم ها بر فعالیت های مجاز کسانیکه قبل از اِعمال تحریم ها اقدام کرده اند، را دارد. برای تطبیق دستور ۸ می ۲۰۱۸ امنیت ملی ریاست جمهوری، وزارت های خارجه و خزانه داری یک دوره محدود سازی ۹۰ و ۱۸۰ روزه قابل اجرا را برای فعالیت های مربوط به ایران که در برجام رفع شده بود را تعیین می کنند. ( سوالات مکرر پرسیده شده ۱.۲ و ۱.۳ بالا را برای لیست فعالیت های مد نظر دوره محدود سازی ۹۰ و ۱۸۰ روزه ملاحظه کنید.)

مطابق این دستور رئیس جمهور، وزارت خارجه قوانین خاصی که برای رفع تحریم ها در برجام صادر شده بود را لغو و قوانین تحریم های لازم برای دوره محدود سازی مناسب را صادر و برای حفظ این قوانین در طول دوره محدود سازی اقدامات مناسب را انجام داده است مثلا تا ۶ آگوست ۲۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ بسته به فعالیت. اشخاص غیر ایرانی می بایست برای محدود سازی فعالیت هایشان با ایران که در پایان دوره محدود سازی تحریم می شود، از این دوره های زمانی استفاده کنند.

در صورتیکه اشخاص غیر آمریکایی غیر ایرانی بعد از اتمام دوره محدود سازی در ۶ ٱگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ بابت کالاها یا خدماتی که به طور کامل تهیه یا قبل از ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ تحویل شریک ایرانی شده، پرداختی معوقه دارد، بر اساس قرار داد امضا شده یا توافق نوشته شده قبل از ۸ می ۲۰۱۸  ودر صورتیکه چنین فعالیت هایی مطابق با تحریم های آمریکا مجاز باشند، بنابر اعلام دولت آمریکا شخص غیر آمریکایی و غیر ایرانی اجازه دارد پول آن کالاها یا خدمات را بر اساس مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده دریافت کنند. به همین ترتیب اگر شخص غیر آمریکایی غیر ایرانی بعد از ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ وام یا اعتباری به شریک ایرانی قبل از اتمام دوره محدود سازی ۹۰ یا ۱۸۰ روزه بدهی دارد، چنین وام یا اعتباری را براساس قرار داد یا توافق نوشته شده می تواند قبل از ۸ می ۲۰۱۸ پرداخت کند و اگر چنین فعالیت هایی حین دریافت وام یا اعتبار مطابق با تحریم های آمریکا باشد، دولت آمریکا به شخص غیر آمریکایی غیر ایرانی اجازه می دهد بر اساس مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده پول قرض مربوطه را دریافت کند. این اجازه به طرف های غیر آمریکایی و غیر ایرانی امکان پرداخت بدهکاری یا انجام تعهد برای کالاها یا خدماتی که به طور کامل تهیه یا تحویل داده شده یا وام ها و اعتباری که به طرف ایرانی تا پایان دوره ۹۰ یا ۱۸۰ روزه پرداخت شده را فراهم می کند. هرگونه پرداختی می بایست مطابق با تحریم های آمریکا صورت گیرد، از جمله پرداختی نباید اشخاص آمریکایی یا سیستم مالی آمریکا را دربر گیرد مگر اینکه معاملات از قوانین و صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی معاف شده باشد.

بر اساس شرایط توضیح داده شده فوق، اداره کنترل دارایی های خارجی گام های لازم را بر می دارد تا به اشخاص آمریکایی و نهاد های تحت مالکیت یا کنترل آمریکا اجازه دهد تا ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ اقدامات یا تجارت با ایران همان طور که توسط صلاحیت های ادراه کنترل دارایی های خارجی اجازه داده شده را محدود کند و بر اساس مفاد قرارداد یا توافق نوشته شده قبل از ۸ می ۲۰۱۸ در مورد کالاها یا خدمات کامل تهیه یا تحویل داده شده بر اساس صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی پرداختی را دریافت کند. اداره کنترل دارایی های خارجی در کمترین وقت اداری ممکن از طریق انتشارات فدرال برای جایگزینی مدرک عمومی H، مدرک عمومیI  و مدارک عمومی مشخص شده در ۳۱ C.F.R. .$$560.535( مرتبط با تجارت قالین اصیل ایرانی و اقلام غذایی) با صلاحیت های محدود اقدام می کند تا به اشخاص آمریکایی و نهادهای خارجی تحت کنترل یا مالکیت  آمریکا اجازه دهد در تمام معاملات رایج حضور یابد و در فعالیت هایی که قبلا بر اساس مدرک عمومی H، مدرک عمومی I یا مدارک عمومی تعیین شده در ۳۱ C.F.R $$560.534 تایید شده اند، شرکت کنند و مطابق با مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده قبل از ۸ می ۲۰۱۸ برای کالاها یا خدماتی که بر اساس صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی تهیه یا تحویل داده شده، پرداختی خود ر دریفت کنند.

تهیه یا تحویل کالاها یا خدمات اضافی یا اعطای وام ها یا اعتبار اضافی به طرف ایرانی بعد از ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ مطابق قرار داد یا توافق انجام شده قبل از ۸ می ۲۰۱۸ تحریم های آمریکا را در پی خواهد داشت مگر اینکه فعالیت ها از اختیارات قانونی اداره کنترل دارایی های خارجی معاف باشد و شامل تحریم ها نگردد.

دولت آمریکا موضوعات خارج از پارامترهای فوق را مورد به مورد ارزیابی می کند.

سوالات مکرر پرسیده شده ۱.۲ و ۱.۳ فوق را برای لیست فعالیت های مطرح شده در دوره محدودیت سازی ۹۰ یا ۱۸۰ روزه ملاحظه کنید.

    1. می توانم وارد فعالیتی جدید با ایران شوم اگر آن فعالیت از پایان دوره محدود سازی مربوطه عدول نکند؟

در پایان دوره های محدود سازی، وزارت خارجه انتظار صدور قوانین گسترده بیشتر در مورد مقامات قانونی مربوطه را ندارد و اداره کنترل دارایی های خارجی مدارک خاص و عمومی صادر شده در مورد رفع تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که ممکن است در آن زمان موثر باقی بماند را لغو می کند. (برای جزئیات در مورد دیدگاه محدود سازی در مورد مدارک خاص و عمومی سوالات مکرر پرسیده شده ۴.۱ و ۴.۵ را ملاحظه کنید). قبل از ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ اشخاص دخیل در فعالیت های مبتنی بر رفع تحریم های آمریکا که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ذکر شده می بایست اقدامات لازم برای محدود ساختن اقدامات خود در تاریخ معیین را انجام دهند تا از تحریم ها و اقدامات قانونی دیگر هنگام اتمام دوره های محدود سازی در امان بمانند.

حین ارزیابی اقدام قانونی یا تحریم های بالقوه با توجه به فعالیت هایی که بعد از ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ صورت گرفته، اداره کنترل دارایی های خارجی برای محدود ساختن فعالیت ها تلاش ها و گام های برداشته را می سنجد و تعیین می کند آیا در طول دوره محدود سازی قابل اجرا هیچ فعالیت تازه ای با ایران صورت گرفته است یا خیر. {۵/۸/۲۰۱۸}

  1. لیست تحریم‌ها

۳.۱. آیا اشخاصی که در روز تطبیق برنامه جامع اقدام مشترک (۱۶ ژانویه ۲۰۱۶) بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ در لیست بلاک مطلق بوده اند مجدد در لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده قرار می گیرند؟

قبل از ۵ نوامبر ۲۰۱۸، اداره کنترل دارایی های خارجی انتظار جابه جایی افرادی که در تعریف اصطلاحات ” دولت ایران” یا “موسسات مالی ایرانی” قرار می گرفت مطابق با دستور اجرایی ۱۳۵۹۹( لیست دستور اجرایی ۱۳۵۹۹) از لیست اشخاص مطلقا بلاک شده به لیست ملیت های به طور خاص بلاک شده را داشت. اداره کنترل دارایی های خارجی در ۸ می ۲۰۱۸ این اشخاص را به لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده اضافه نمی کند تا امکان محدود سازی مطابق دستور فعالیت ها بوسیله اشخاص غیر آمریکایی غیر ایرانی که قبل از ۸ می ۲۰۱۸ صورت گرفته وجود داشته باشد، براساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک برای اشخاص شامل در لیست دستور اجرایی ۱۳۵۹۹. دولت ایران و موسسات مالی ایرانی اشخاصی هستند که دارایی ها و منافع مالی آنها بر اساس دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ و ماده ۵۶۰.۲۱۱ بلوکه و اشخاص آمریکایی به طور گسترده از معامله با همکاری با دولت ایران و موسسات مالی ایرانی منع می شد. در ابتدای ۵ نوامبر ۲۰۱۸ فعالیت افرادی که از لیست دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ به لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده جابه جا شدند در تحریم مجدد قرار می گیرند. چنین اشخاصی با پسوند “اطلاعات تحریم اضافی” مشخص می شوند- موضوع تحریم های دوباره در لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده.

ایالات متحده قوانین متعددی را تطبیق می کند که مجموعه ای از فعالیت های تخریبی ایران سوای از برنامه هسته این کشور شامل حمایت ایران از تروریزم، برنامه های موشک بالستیک، سوء استفاده های حقوق بشری و ایجاد ناامنی در منطقه را هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری به طور خشونت باری هر کسی که در چنین فعالیت های قابل تحریم وارد شود را هدف قرار می دهد جدای از اینکه آیا فرد در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده، خارج گشته یا خیر. {۵/۸/۲۰۱۸}.

۳.۲. در ۸ می ۲۰۱۸، آیا اشخاصی که در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده یا لیست تحریم های اداره کترل دارایی های خارجی خارج شده اند، شامل تحریم های دوباره می شوند؟

نه. اما از ۵ نوامبر ۲۰۱۸، اداره کنترل دارایی های خارجی تحریم های دوباره ای را در مورد اشخاصی که از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده یا دیگر لیست هایی که توسط اداره در ۱۶ ژانویه نگهداری می شد، خارج شده اند، تطبیق می کند. بسته به نوع صلاحیت یا صلاحیت ها که بر اساس آن این اقدامات دوباره لیست بندی می شوند، ممکن است طرف‌هایی که در فعالیت های خاص با این این اشخاص بعد از لیست بندی دوباره شان وارد می شوند، مشمول تحریم های مجدد شوند. اشخاصی که در تحریم های دوباره قرار می گیرند با پسوند ” اطلاعات تحریم های اضافی” مشخص می شوند- موضوع تحریم های دوباره در فهرست لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده.

معاملاتی که در طول دوره های محدود سازی انجام می شود اشخاصی که از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده در ژانویه ۲۰۱۶ خارج شده را در بر می گیرد و می تواند دوباره تحریم شوند تا جایی که خارج از محدوده قوانین محدود سازی وضع شده توسط وزارت خارجه یا اشخاص وارد شده در لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده که در سوالات مکرر پرسیده شده A.3.ii-iii برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توضیح داده شده، قرار گیرند. اداره کنترل دارایی های خارجی توصیه می کند افرادی که در طول دوره های محدود سازی با ایران و موسسات مالی ایرانی وارد فعالیت می شوند، ابتدا مطمئن شوند با افرادی که در لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده قرار دارند معامله نمی کنند یا به اقدامات تحریم بر انگیز در چارچوب قوانین دفع فعالیت های تخریبی ایران دست نمی زنند.

ایالات متحده قوانین متعددی را تطبیق می کند که مجموعه ای از فعالیت های تخریبی ایران سوای از برنامه هسته این کشور شامل حمایت ایران از تروریزم، برنامه های موشک بالستیک، سوء استفاده های حقوق بشری و ایجاد ناامنی در منطقه را هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری به طور خشونت باری هر کسی که در چنین فعالیت های قابل تحریم وارد شود را هدف قرار می دهد جدای از اینکه آیا فرد در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده، خارج گشته یا خیر. {۵/۸/۲۰۱۸}.

  1. مجوزها   

۴.۱. آیا اداره کنترل دارایی های خارجی، درخواست مجوز در چارچوب اعلامیه پالسی مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات یا صادرات دوباره به ایران توسط هواپیماهای مسافربری تجاری و خدمات و بخش های مربوطه را ادامه خواهد داد؟

نه. براساس اعلام ۸ می ۲۰۱۸ دستور امنیت ملی ریاست جمهوری، اداره کنترل دارایی های خارجی برنامه جامع اقدام مشترک را لغو کرده و دیگر درخواست ها را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ارزیابی نمی کند. اما این اداره هنوز درخواست ها را بر اساس اعلامیه پالسی مجوز امنیت پرواز اتخاذ شده در ۳۱ C.F.R $560.528 ارزیابی می کند. {۵/۸/۲۰۱۸}

۴.۲ آیا اداره کنترل دارایی های خارجی لغو مجوز های خاص که در در چارچوب برنامه جامع عمل مشترک صادر شده را در دستور کار دارد؟

بله. تا جایی که این مجوز ها باطل نشده باشند، اداره انتظار دارد مجوز های خاصی که بر اساس برنامه جامع عمل مشترک صادر شده اند را باطل کند و قوانینی وضع کند تا دوره محدود سازی که در پایان ۶ آگوست ختم می شود را فراهم کند. درخواست های مجوز که براساس برنامه جامع عمل مشترک به اداره کنترل دارایی های خارجی تحویل داده شده اند اما هنوز مجوزی برای آنها صادر نشده بدون کار روی آنها بازگردانده می شوند. متقاضیان می بایست در قالب پالسی مجوز اعلامیه امنیت پرواز اتخاذ شده در ۳۱ C.F.R$560.528 درخواست های خود را مجددا تحویل دهند.

۴.۳. آیا مجوز عمومی I(GLI) هنوز معتبر است؟

بر اساس اعلام ۸ می ۲۰۱۸ امنیت ملی ریاست جمهوری، اداره کنترل دارایی های خارجی درخواست ها را از وب سایت خود حذف کرده و دیگر تحت برنامه جامع عمل مشترک درخواست ها را بررسی نمی کند. به این ترتیب، این اداره در سریع ترین زمان ممکن  اداری، جواز عمومی I که به اتباع آمریکا اجازه می دهد در معاملاتی که به طور عادی برای مذاکره خطرناک هستند وارد شوند و قرار دادهای مشروط برای فعالیت های قانونی در چارچوب برنامه جامع عمل مشترک را امضا کنند را لغو کند. این اداره همچنین درصدد است یک قانون اصلاح شده برای محدود کردن فعالیت هایی که بر اساس مجوز عمومی I مجاز بودند را وضع کند.

محدود ساختن این فعالیت ها که بر اساس مجوز عمومی I مجاز شمرده می شدند باید تا ۶ آگوست ۲۰۱۸ تکمیل شود. اعلام اصلاح مجوز عمومی I و صدور قانون محدود سازی در انتشارات فدرال چاپ می شود. {۵/۸/۲۰۱۸}.

۴.۴. آیا مجوز عمومی H(GLH) در طول دوره محدود سازی معتبر خواهد بود؟

اداره کنترل دارایی های خارجی تصمیم دارد مجوز عمومی H که به نهادهای خارجی کنترل شده توسط آمریکا یا تحت مالکیت آمریکا اجازه می دهد در فعالیت های خاص با ایران وارد شود را در سریع ترین زمان اداری لغو کند. این اداره در صدد است یک دستور اصلاح شده تازه برای محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران که بر اساس مجوز عمومی H مجاز شمرده می شدند، وضع کند. هرگونه فعالیت توسط نهاد های تحت کنترل یا مالکیت آمریکا که بعد از اتمام دوره محدود سازی در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه یابد در تعارض با قانون قرار گرفته و از سوی اداره مستحق اقدامات قانونی شناخته می شود. در تعیین اقدامات قانونی یا تحریم ها برای فعالیت هایی که بعد از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ صورت می گیرد، اداره کنترل دارایی های خارجی تلاشهای صورت گرفته در زمینه محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران قبل از آن تاریخ را در نظر می گیرد.

۴.۵. بعد ۸ می ۲۰۱۸ می توانم واردات قالین های اصیل ایرانی و اقلام غذایی را ادامه دهم؟

اداره کنترل دارایی های خارجی قصد دارد مجوز های عمومی در ۳۱ C.F.R$$ 560.534(که واردات قالین های اصیل ایرانی و اقلام غذایی را مجاز می دانست) و ۵۶۰.۵۳۵(که برگه های اعتبار مربوطه خاص و خدمات واسطه را مجاز می دانست) را در سریع ترین زمان اداری لغو کند تا دامنه آن مجوز های عمومی را محدود و محدود سازی فعالیت ها را در ۶ آگوست ۲۰۱۸ توسعه دهد، فعالیت هایی که بر اساس برنامه جامع عمل مشترک صورت می گرفتند. اعلام مجوز های عمومی که در۳۱ C.F.R$$ 560.534 تعیین شدند و صلاحیت های محدود سازی در انتشارات فدرال چاپ می شود. هرگونه فعالیت توسط نهاد های تحت کنترل یا مالکیت آمریکا که بعد از اتمام دوره محدود سازی در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه یابد در تعارض با قانون قرار گرفته و از سوی اداره مستحق اقدامات قانونی شناخته می شود. در تعیین اقدامات قانونی یا تحریم ها برای فعالیت هایی که بعد از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ صورت می گیرد، اداره کنترل دارایی های خارجی تلاشهای صورت گرفته در زمینه محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران قبل از آن تاریخ را در نظر می گیرد.

  1. دیگر

۵.۱. آیا ایالات متحده برای کاهش فروش نفت خام ایران تلاش خواهد کرد؟

بله. تحریم های که در چارچوب ماده ۱۲۴۵(d) اقدام قانون دفاع ملی رفع شده بودند در چارچوب دوره محدود سازی ۱۸۰ روزه مجددا اِعمال می شوند و ایالات متحده دوباره تلاش خواهد کرد در قالب اقدام قانون دفاع ملی در طول این دوره و بعد از آن فروش نفت خام ایران را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تحریم های لایحه اختیارات دفاع ملی، موضوع لایحه اختیارات دفاع ملی (بخش ۱۲۴۵ از بودجه سالانه اقدام قانون دفاع ملی را ملاحظه کنید).

۵.۲. چگونه و چه زمانی کاهش عمده مشاهده خواهد شد؟

در ارتباط با کاهش عمده که در بخش ۱۲۴۵(d)(4)(D) لایحه اختیارات دفاع ملی در پایان دوره ۱۸۰ روزه محدود سازی فعالیت های ذکر شده، وزارت خارجه ارزیابی و اقدامات لازم را انجام می دهد. کشور هایی که به دنبال این کاهش عمده هستند می بایست خرید نفت خام خود از ایران در طول این دوره را کاهش دهند. بر اساس اقدامات گذشته، وزارت خارجه در مشورت با وزارت خزانه داری، وزارت انرژزی و ریاست استخبارات ملی سخت به دنبال اینگونه اقدامات می باشد.

به عنوان گام های اول از چنین اقداماتی، وزارت خارجه تصمیم دارد شواهد مرتبط با ارزیابی تلاش های هر کشور برای کاهش حجم خرید نفت خام از ایران را در طول دوره ۱۸۰ روزه محدود سازی شامل کمیت و درصد کاهش در خرید نفت خام ایران، فسخ قرار داد برای تحویل نفت خام ایران در آینده و دیگر اقدامات که تعهد کشورها به کاهش عمده چنین خریدهایی را نشان می دهد را ارزیابی می کند. وزارت خارجه انتظار دارد در طول دوره ۱۸۰ روزه محدود سازی فعالیت ها با کشورهایی که در حال حاضر از ایران نفت خام می خرند وارد مذاکره شود.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ