بلاک چین تلگرام چیست؟ پیام رسان ضد فیلتر، از خیال تا واقعیت!

0

تلگرام به عنوان محبوب ترین پیام رسان تاریخ ایران، مدتی است به دستور مقامات از دسترس خارج شده و کاربران بسیاری منتظر ارائه‌ی یک نسخه‌ی غیر قابل فیلتر از سوی کمپانی تلگرام هستند. از همین رو شایعات فراوانی در این باره در فضای مجازی منتشر می‌شود و جالب اینجاست که حتی کارشنانی نیز آنها را تایید می‌کنند!

بلاک چین یکی از جدیدترین فناوری‌های امروزی است و کمپانی های زیادی قصد استفاده از آن را دارند که تلگرام یکی از آنهاست. در این سیستم بجای اینکه پردازش اطلاعات توسط سرورهای ثابت انجام شود، از هزاران سرور استفاده می‌شود که همان کاربران هستند.

برای مثال اگر اپلیکیشن پیام رسانی از فناوری بلاک چین استفاده کند و شما اطلاعاتی از طریق آن برای کسی ارسال کنید، این اطلاعات توسط یک پروتکل اختصاصی به سمت چند کاربر که از همان اپلیکیشن استفاده می‌کنند ارسال می‌شود و پردازش آن توسط دستگاه آنها انجام خواهد شد. در حالی که همه از طریق یک سیستم رمزنگاری شده یه یک دیگر متصل هستند و در صورت متفاوت بودن یک حلقه، باقی دستگاه ها آن را شناسایی خواهند کرد.

بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای رمزنگاری شده از همین روش استفاده می کنند. این ارزها بر روی بستر بلاک چین قرار دارند و تعداد زیادی ماینر سیستم خود را برای پردازش اطلاعات به شبکه‌ی آنها اختصاص می‌دهند و در ازای آن پول مجازی دریافت می‌کنند! هرچه سیستم شما قوی‌تر باشد پول بیشتری در خواهید آورد و هرچه تعداد ماینرها بیشتر شود، نیاز به سیستم های قوی تر خواهد بود!

از همین رو، زمانی که تلگرام اعلام کرد قصد دارد از فناوری بلاک چین استفاده کند و ارز خود را تحت عنوان Gram به فروش برساند، بسیاری از کارشناسان حتی در برنامه های تلویزیون این موضوع را اعلام کردند که در این صورت تلگرام غیر قابل فیلتر خواهد شد و امکان مسدودسازی آن وجود نخواهد داشت! این موارد باعث شد شایعات به صورت قارچ گونه منتشر شود و همه منتظر عرضه نسخه‌ی ضد فیلتر تلگرام باشند.

وب سایت های تقلبی زیادی نیز بعد از عرضه‌ی اولیه ارز رمزنگاری شده گرم به وجود آمدند؛ بعضی از وب سایت‌ها فروش ارز گرم را آغاز گردند، بعضی برای انتشار نسخه بلاک چین تلگرام زمان و نقشه تعیین کردند و بعضی دیگر نیز حتی امکان ماین کردند ارز گرم را فراهم آوردند!

این در حالی است که موسس تلگرام، پاول دورف هیچگاه از ارائه یک نسخه غیر قابل فیلتر از تلگرام بر روی بستر بلاک چین سخن نگفته و در توییتر خود اعلام کرده که تمامی وب سایت‌هایی که ارز گرم را عرضه می‌کنند کلاه‌بردار هستند! همچنین عرضه‌ی عمومی ارز گرم فعلا متوقف شده و حتی پاول دورف ایرانی ها را در لیست تحریم خود قرار داده است، چرا که اعلام کرده شهرواندان ایران و چند کشور تحت تحریم‌های بین‌المللی، امکان استفاده و خرید و فروش گرم را نخواهند داشت.

شایان ذکر است که از نظر علمی هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که بتواند ثابت کند فناوری بلاک چین می‌تواند یک سیستم را غیر قابل فیلتر کند، درست است که در بلاک چین امنیت بسیار بالاست و نمی‌توان به راحتی سیستم را از کار انداخت و یا آی پی مسدود کرد، اما ISP های یک کشور می‌توانند با بستن پورت سرویسی که از بلاک چین استفاده می‌کند، به کلی آن را از کار بیاندازند.

بسیاری بر این باورند که پاول دورف یک نسخه از تلگرام با فناوری بلاک چین را در اختیار شهروندارن روسیه قرار داد، تا آنها توانستند به راحتی از فیلترینگ اعمال شده در این کشور عبور کنند. اما این یک اشتباست، تلگرامی که در روسیه عرضه شد تنها یک نسخه ویژه با قابلیت استفاده از پراکسی داخلی بود که روسی‌ها توانستند با استفاده از آن از فیلترینگ عبور کنند و به گفته رسانه‌های روسی، دولت روسیه حدود ۱۸ میلیون آی پی را مسدود کرد تا تلگرام را از کار بیاندازد اما موفق نشد.

اما حالا خبر می رسد که تلگرام دیگر در روسیه کار نمی‌کند و دلیل آن کاملا مشخص است، چرا که روسیه با فشار بر شرکت گوگل و آمازون، خواستار این شد که سرویس‌های Domain fronting خود را تعطیل کنند، چرا که تلگرامی که در روسیه منتشر شد، برای عبور از فیلترینگ از سرویس‌های ابری گوگل و آمازون استفاده می‌کرد. از همین رو گوگل و امازون برای جلوگیری از اختلال در سرویس‌های اصلی خود، به ترتیب و بدون گفتن دلیل اصلی اعلام کردند که دیگر این سرویس را ارائه نخواهند کرد و چیزی نگذشت که تلگرام در روسیه از کار افتاد و تلگرام ضد فیلتر نیز اثر نکرد.

فیلترشکن جدید فیلتر تلگرام صاحب تلگرام زمان عرضه بلاک چین تلگرام خرید ارز دیجیتال تلگرام تلگرام بدون فیلتر بیوگرافی پاول دورف بلاک چین و فیلترینگ بلاک چین تلگرام چیست بلاک چین تلگرام چگونه کار میکند بلاک چین به زبان ساده ارز دیجیتال تلگرام چیست اخبار تکنولوژی آموزش حرفه ای تلگرام

حال چند هفته است که پاول دورف سکوت کرده و هیچ خبری از آن وجود ندارد. وی که در گذشته بسیار فعال و خبرساز بود، نه توییتی می‌زند و نه عکسی از خود در صفحه اینستاگرام و یا VK قرار می‌دهد، دلیل این سکوت مشخص نیست اما انتظار کشیدن برای عرضه نسخه بلاک چین تلگرام که توانایی عبور از فیلترینگ را داشته باشند به نظر یک امید اشتباه می‌آید.

منبع : دیجی رو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ