وقتی لیدرها در تالار پنهان می‌شوند

0

معاملات بورس که در اواسط دی‌ماه به دلایلی که به طور خلاصه می‌توان عمده آن را در تصمیمات دولتی، به خصوص بودجه سال آتی دسته بندی کرد، روند نزولی گرفت که از جمله مهم‌ترین آنها رشد شدید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود البته بحث حق انتفاع معادن نیز در ابتدا باعث نگرانی بازار شد اما در نهایت خروجی مجلس توانست انتظارات بازار سرمایه را برآورده سازد؛

به گزارش ساتین : اتفاقی که در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رخ نداد‌ اما بجز این دو مورد سایر تحولات کشور به نفع بورس بود که از آن جمله می‌توان به اجرایی شدن عملی توافقنامه ژنو، تداوم رکود در بازارهای رقیب مانند طلا و مسکن و گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها که بعضا از انتظارات هم فراتر بود، اشاره کرد ولی در نهایت با وجود تاکید مسوولان بر حمایت از بازار سرمایه شاهد آن بودیم که شاخص بورس که در ۱۵روز منتهی به اول بهمن‌ماه از ۹۰ هزار واحد به ۸۳ هزار واحد افت کرده بود در ادامه با آغاز بهمن ماه روند نزولی شدید‌تری به خود گرفت و تا ۷۹ هزار واحد نیز کاهش یافت اما با بهبود فضای بازار سرمایه شاخص اندکی بهبود یافت و تا ۸۱ هزار واحد افزایش پیدا کرد‌ اما در نهایت شاخص در این ماه ۲۲۶۶ واحد افت کرد.

در بهمن‌ماه سال‌جاری آمار معاملات بازار نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و کانه‌های فلزی یا همان معدنی‌ها بیشترین میزان افت ارزش را تجربه کرده و بعد از آنها بانکی‌ها و خودرویی‌ها نیز بیشترین افت ارزش‌ها را از آن خود کردند. در طول بهمن ماه سال‌جاری میانگین بازدهی یا بهتر است بگوییم افت بازار به منفی هفت درصد رسید که در این بین نمادهای کف، چرخشگر و آهنگری تراکتور به ترتیب با ۱۶۹، ۱۵۷ و ۱۲۲ درصد بازدهی بیشترین بازدهی بازار را به دست آوردند و در مقابل شرکت‌های تکادو و مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان به همراه فرآوردهای نسوز پارس بیشترین میزان کاهش را تجربه کردند.

همچنین نقد‌شونده‌‌ترین نماد در این ماه نماد «‌تیپیکو» بود که با توجه به عرضه اولیه بودن این سهم توانست بازدهی ۱۵درصدی را به دست آورد. اما نمادهای ایران خودرو و گروه بهمن بهترین رتبه‌ها را از حیث نقد‌شوندگی به دست آوردند اما این دو نماد هر دو با بازدهی منفی به کار خود در بهمن‌ماه پایان دادند. نکته جالب توجه اینکه در بین ۲۰ نماد برتر به لحاظ رتبه نقد‌شوندگی تنها چهار نماد با بازدهی مثبت روبه‌رو شدند و در مجموع از ۴۰۲ نمادی که در این ماه مورد معامله قرار گرفتند ۳۱۲ نماد با بازدهی منفی مواجه شدند که همین موضوع بیانگر وضعیت نابسامان بازار است.

بر‌اساس این گزارش، در بهمن ۹۲ بیش از ۵/۱۴ میلیارد سهم با احتساب معاملات عمده در بازار سرمایه مورد معامله قرار گرفت که نماد‌های بانک صادرات‌، فولاد‌مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند که البته نماد بانک صادرات مانند چند ماه گذشته همچنان با اختلاف بیشتری در صدر رتبه‌بندی نماد‌های بورسی از لحاظ حجم معاملاتی قرار گرفته است. نماد‌های گروه بهمن، مخابرات ایران و پالایش نفت لاوان نیز نمادهایی بودند که بیشترین تعداد خریداران را داشتند و بیشترین ارزش معاملات بورس در این ماه به نماد پالایش نفت اصفهان تعلق گرفت (یادآوری می‌شود در این نماد معامله بلوکی انجام شد) بعد از پالایش نفت اصفهان نماد‌های پالایش نفت بندر‌عباس و تیپیکو بالاترین ارزش معاملاتی را در بهمن‌ماه کسب کردند.

 با نگاهی به ترکیب معاملات از لحاظ معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به نکته جالب و قابل توجهی برخورد می‌‌کنیم. در این ماه تقریبا در جایگاه خریدار و در جایگاه فروشنده، سهم حقیقی‌ها و حقوقی‌ها هم‌شانه هم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ