ماجرای شهرستان شدن کوه چنار و اعتراضات در کازرون چیست؟

0

شهرستان کوه چنار شهرستانی است که پیشنهاد شده در استان فارس ایران با الحاق بخش‌های چنارشاهیجان، کوهمره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سیدحسین از شهرستان کازرون تشکیل شود.

تشکیل این شهرستان از وعده‌های انتخاباتی حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی بود و او پس از راهیابی به دورهٔ دهم مجلس برای تأسیس این شهرستان تلاش کرد. این طرح مورد پشتیبانی مردم چنارشاهیجان است ولی در کازرون مردم با آن مخالفت کرده اند. از جمله دلایل اعتراضات این بوده که بیشاپور٬ امامزاده سیدحسین و جنگل های دشت برم جزیی از هویت کازرون دانسته شده است. وزارت کشور می گوید بررسی های کارشناسی معمول مبنای این طرح بوده است.

نقشه کازرون و کوه چنار

کانال تلگرام آمد نیوز کازرون کجاست شهرستان کوه چنار شایعات تلگرام سایت بررسی شایعات حوادث شیراز حسین رضازاده نماینده کازرون اعتراضات کازرون اخبار کازرون اخبار شیراز اخبار بدون سانسور سیاسی

*** خبر ۳۰ فروردین ۹۷

طی روزهای گذشته و به دنبال طرح پیشنهاد ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار و جدا شدن بخش‌های کوهمره‌نودان و چنارشاهیجان از شهرستان کازرون، اعتراض‌ها و تحصن‌هایی با حضور مردم در شهر کازرون ایجاد شده است. مردم در این تحصن‌ها نسبت به جدایی بخش‌هایی از شهرستان کازرون اعتراض داشتند.

هادی پژوهش‌جهرمی قبل از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در خصوص وقایع اخیر شهرستان کازرون، با تصریح این‌که ارتقاء یک یا چند بخش به معنی جداسازی آن مناطق از کشور و ایجاد مرزهای جدید و غیرقابل دسترس نیست، گفت: در مسئله‌ی جداشدن ۲ بخش از شهرستان کازرون و ایجاد شهرستان کوه‌چنار هم این موضوع وجود دارد اما برخی افراد از عدم اطلاع مردم سوءاستفاه کرده و می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند.

گزیده اظهارات معاون استاندار فارس را در ادامه می خوانید:

  • ما را متهم می‌کنند که برای ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار کار کارشناسی انجام نشده؛ حال آن‌که ما حاضریم تمام مدارک را در اختیار یک تیم بی‌طرف قرار دهیم تا مطالعه شود.
  • حتی در پیشنهاد نهایی ارائه شده به وزارت کشور هم با اطلاع کامل از حساسیت‌ها، نکاتی را مدنظر قرار داده‌ایم. از ابتدا اعتقاد بر این بوده که تنگ چوگان، شهر بیشابور و امامزاده حسین(ع) جزو کازرون است.
  • در ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار، دهستان انارستان و دشت‌برم از کازرون جدا نخواهد شد و جزو بخش مرکزی این شهرستان باقی می‌ماند.
  • حتی موضوع ارتقاء فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه مطرح شد، با آن‌که به لحاظ آیتم‌های مد نظر شهرستان ویژه، کازرون واجد شرایط نبود، به لحاظ صبغه‌ی تاریخی، فرهنگی و جایگاه این شهرستان در ادوار مختلف تاریخی و حضور شخصیت‌های اثرگذار در این منطقه، موضوع ارتقاء پیشنهاد شده است.
  • هیچ یک از مسئولان استان فارس و کشور به‌دنبال نادیده گرفتن حق و حقوق مردم شهرستان کازرون نبوده و نیستند، ولی اینکه عده‌ای از احساسات پاک مردم سوءاستفاده کرده و ارتقاء را به معنی تجزیه قلمداد و مطرح کنند، درست نیست.
  • در تمام مسیر ایجاد شهرستان کوه‌چنار، شفافیت کامل وجود داشته، طوری که شخصا در زمان معرفی سرپرست فرمانداری کازرون و در جمع عده‌ای معترض همین مطالب را اعلام و تاکید کردم که نقاط مورد نظر مردم از کازرون جدا نمی‌شود.
  • در بند هفتم از طرح اولیه پیشنهادی موضوع ارتقاء فرمانداری کازرون، ماندن دشت‌برم و انارستان جزو کازرون لحاظ شده است.
  • امام جمعه‌ محترم کازرون در جریان روند موضوع قرار داشته و دارد و در آخرین جلسه‌ی شورای تامین استان نیز حضور داشته، ولی عده‌ای دور افتاده‌اند و با استفاده از فضای مجازی و بی‌اطلاعی مردم، مسائلی را دنبال می‌کنند.
  • ما در قضیه اعتراض‌های کازرون با افراد خاصی روبرو هستیم که نه‌تنها واقعیت و حقایق را به مردم نمی‌گویند بلکه دروغ هم می‌گویند.
  • استاندار فارس نیز در این خصوص با دبیر دولت، دکتر جهانگیری و وزیر کشور کاملا در ارتباط بوده و برای اعمال اصلاحات در طرح مد نظر،‌ رایزنی کرده است
  • ایجاد شهرستان کوه‌چنار هیچ خدشه‌ای به شهرستان کازرون وارد نمی‌کند و حتی ارتقاء و توسعه‌ این شهرستان را هم به دنبال دارد.
  • ما تمام اما و ولی‌ها را پذیرفتیم و در تمام مسائل اطلاع‌رسانی هم انجام داده‌ایم، اما اینکه هر روز عده‌ای مدارس و بازار را تعطیل کرده و مردم را به خیابان بکشانند، درست نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ