آنچه از عوارض و مضرات خرما نمی دانید

0

خرما از مواد غذایی است که دارای ارزش غذایی بالایی است و بسیار مصرف آن توصیه میشود اما باید بدانید این ماده مغذی نیز دارای مضراتی است که در این مطلب الو دکتر به آن پرداخته ایم

 مضرات خرما در ایجاد مشکلات شکمی

خود خرما ممکن است باعث مشکلات شکمی نشود – مگر آنکه به آن سولفیت اضافه شده باشد – که امروزه بسیار رایج است. سولفیت‌ها ترکیب‌های شیمیایی هستند که به میوه‌های خشک شده می‌افزایند تا از آن‌ها نگهداری کند و حتی باکتری‌های مضر آن‌ها را از بین ببرد. افراد حساس به سولفیت ممکن است از واکنش‌های خاصی مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرند.

خرما منبع بی‌نظیر فیبر است، که در کمال تعجب، می‌تواند در این مورد اثر معکوس داشته باشد. اگر قبلا فیبر کافی مصرف کرده باشید، مصرف خرمای بیش از حد به معنی مصرف فیبر بیش از اندازه نیز هست – و این هجوم ناگهانی می‌تواند به مشکلات شکمی مثل یبوست و نفخ منجر شود.

هرچند تحقیقات در این زمینه کم بوده است، اما طبق گزارش‌ها خرما در موارد خاصی اسهال را بدتر می‌کند.

مضرات خرما در بروز جوش‌های پوستی

میوه‌های خشک شده مانند خرما همچنین می‌توانند باعث جوش پوستی شوند، و مقصر، یک بار دیگر، سولفیت‌ها هستند. جوش زدن همچنین می‌تواند به علت کپک موجود در بسیاری از میوه‌های خشک شده باشد، که خرما هم یکی از آن‌ها است.

مضرات خرما در بروز حمله‌های آسمی

درباره‌ی این که مصرف خرما باعث بروز حملات آسمی می‌شود تحقیقات کافی انجام نشده است. اما چون خرما می‌تواند موجب آلرژی شود، و آلرژی‌ها نیز می‌توانند حملات آسمی را در پی داشته باشند، بهتر است افراد آسیب پذیر و مستعد از بیشتر مراقب باشند. در واقع، ۸۰٪ از افراد مبتلا به آسم به مواد انتقال یافته توسط هوا مانند کپک‌ها حساسیت دارند – کپک‌ها در میوه‌های خشک شده‌ای مانند خرما نیز یافت می‌شوند.

مضرات خرما برای افزایش وزن

هرچند خرما سرشار از فیبر است، کالری و تراکم انرژی نسبتا زیادی نیز دارد- و می‌تواند به افزایش وزن بی‌سابقه منجر شود. خرما حاوی ۲.۸ کالری در هر گرم است – که به معنی آن است که خوراکی دارای تراکم انرژی متوسط است و می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

احتمال بروز هایپرکالمی

هایپرکالمی یک نوع ناراحتی است که در آن پتاسیم خون فوق‌العاده زیاد می‌شود. خرما منبع غنی پتاسیم است، و مصرف تعداد زیادی از آن می‌تواند به این ناراحتی منجر شود. پس اگر پتاسیم خون‌تان بالا است، از مصرف خرما اجتناب کنید. و از خوردن بیش از حد آن پرهیز کنید.

سطح پتاسیم ایده‌آل خون چیزی بین ۳.۶ تا ۵.۲ میلی‌ در هر لیتر است. سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در هر لیتر می‌تواند خطرناک باشد و به دخالت پزشکی فوری نیاز دارد.

مضرات پوشش مومی

مانند سایر میوه‌ها (من جمله سیب) حتی خرما نیز اغلب پوشیده از موم است. میوه‌ها اغلب پوشیده از موم هستند تا ظاهرشان بهتر شود و   ظاهری درخشان داشته باشند – بنابراین مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند و ظاهر تازه‌ی خود را حفظ می‌کنند. درخشش خرما معمولا به خاطر افزودن موم روغنی یا اسپری شیمیایی به آن است، که هر دو آن‌ها در دراز مدت به مشکلات گوارشی شدید منجر می‌شوند.

ناسالم برای نوزادان

خرما برای نوزادان بیش از حد غلیظ و پرمایه است. جویدنش برای آن‌ها سخت است، و چون روده‌هایشان در حال تکامل است، ممکن است نتوانند خرما را به راحتی هضم کنند. این امر می‌تواند به دشواری‌ها و مشکلاتی منجر شود. در واقع، حتی ممکن است خرما نای نوزاد را مسدود کند و باعث خفگی او شود – پس لطفا خیلی مراقب باشید.

خرما را از دسترس اطفال دور نگه دارید حداقل تا زمانی که کمی بزرگتر شوند.

مضرات خرما مجله سلامت متخصص تغذیه فواید خرما روزانه چقدر خرما بخوریم رژیم غذایی بارداری خوردن خرما در بارداری خواص خرما تغذیه دوران بارداری

ایجاد عدم تحمل فروکتوز

شیرینی طبیعی خرما به خاطر فروکتوز موجود در آن است (حداقل تا حدودی). افراد بخصوصی از مشکل هضم فروکتوز رنج می‌برند، که این امر به ناراحتی به نام عدم تحمل فروکتوز منجر می‌شود. قند به درستی جذب نمی‌شود، که باعث می‌شود از سیستم گوارشی شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کند (چون بدن قادر به تجزیه‌ی آن نیست). این ممکن است نهایتا به تولید گاز در معده و درد شکمی منجر شود، چون قند شروع می‌کند به واکنش دادن با باکتری‌های طبیعی داخل روده.

این‌ها به عوارض جانبی مصرف خرما مربوط می‌شوند. با وجود این، یکی دو حوزه هست که در آن‌ها به شفافیت بیشتری نیاز داریم.

اثرات خرما بر سطح قند خون و سلامت دندان‌ها

ابتدا، سطح قند خون.

تصور می‌شود خرما، به خاطر مزه‌ی شیرینی که دارد، بر سطح قند خون تاثیر می‌گذارد. با وجود این، هیچ تحقیق منسجمی در تایید این موضوع انجام نشده است. مطالعات خاص انجام شده حاکی از آن هستند که برعکس خرما می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد و حتی به درمان دیابت کمک کند! این مورد احتمالا به خاطر آن است که هرچند خرما حاوی قندهای طبیعی است، شاخص گلیسمی پایینی دارد، و از این رو ممکن است خطری ایجاد نکند.

همچنین هیچ تحقیق قابل توجهی حاکی از آن که خرما بر سلامت دندان‌ها تاثیر بد می‌گذارد وجود ندارد.

و در مورد بارداری و شیردهی باید بگویم که، خرما انتخاب سالمی به حساب می‌آید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خوردن خرما در طول ۴ هفته‌ی آخر قبل از وضع حمل باعث داشتن زایمان مطلوب‌تری می‌شود. اما در آن صورت هم، مطمئن شوید که بیش از مقدار توصیه شده خرما مصرف نکنید – چون نمی‌دانیک که در چنین حالتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

نتیجه‌گیری

مطالب ذکر شده به معنی آن نیست که همین حالا باید دست از خوردن خرما بکشید. عوارض حانبی وقتی رخ می‌دهند که شما عاشق خرما باشید و بیش از حد از این میوه مصرف کنید (بیش از ۱۰ عدد خرما در روز). بنابراین، میزان مصرف آن را تحت کنترل داشته باشید. شاید بد نباشد به میوه‌های دیگر هم فرصتی بدهید!

منبع : الودکتر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ