تیغ زدن میلیاردی مردم توسط سلبریتی ها / مسدود شدن حساب یک فوتبالیست و ۳ بازیگر معروف

0

با گسترش فضای مجازی ارتباطات بین افراد توسعه زیادی پیدا کرده است.

فضای مجازی با وجود معایب زیاد، کارکردهای مثبتی نیز به همراه دارد و در بسیاری از مواقع گره از کار خیلی از افراد باز کرده است، به طور مثال در بسیاری از حوادث مانند وقوع زلزله کودکان بسیاری گم شدند که عکس آن‌ها در میان کاربران فضای مجازی دست به دست چرخید و  در نهایت این کودکان شناسایی و توسط پلیس ردیابی و پیدا شدند.

در موارد دیگر با انتشار نیاز افراد بیمار به گروه خونی خاص و یا هزینه درمان در فضای مجازی، افراد خیر از این طریق برای کمک به این افراد اقدام کردند.

پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه تعدادی از چهره‌های معروف از هنرمندان و ورزشکاران و غیره در فضای مجازی برای جمع آوری کمک‌های مردمی به زلزله زدگان اعلام آمادگی کردند و همچنین خیرانی که امکان سفر به مناطق زلزله زده را نداشتند نیز توسط این چهره‌ها کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای نیازمندان این مناطق ارسال کردند. این در حالی است که متأسفانه تعدادی از این چهره‌های معروف  و سلبریتی‌ها کمک‌های جمع آوری شده را هنوز به دست زلزله زدگان نرسانده‌اند.

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این سوال که بعد از زلزله کرمانشاه بسیاری از اشخاص معروف و مرجع به جمع آوری کمک‌های مردمی پرداختند، آیا اطلاعی از نحوه هزینه کرد این کمک‌ها دارید؟، گفت: در همه دنیا زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد، سلبریتی‌ها وارد عمل می‎شوند، اما در قاعده کلی در جهت رفع نیاز مردم، باید کمک‌ها به هلال احمر واریز شود و  با نظارت خودشان هزینه کنیم. ما این را اعلام کردیم که گزارشی از کار خود بدهند، اما استقبال زیادی نشد. اما دادستانی و قوه قضاییه در حال پیگیری هستند تا این موضوع برای مردم روشن و شفاف شود.

خیرین و اقشار مختلف جامعه با اعتماد به سلبریتی‌ها کمک‌های خود را با نیت رسیدن این کمک‌ها به دست نیازمند اصلی آن، به حساب آن‌ها واریز می‌کنند.

حال چند وقتی است که تعدادی از این چهره‌های معروف با سوء استفاده از اعتماد مردم در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی عنوان می‌کنند که فردی نیاز به کمک دارد و با گذاشتن شماره حساب شخصی خود در زیر صفحه اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی می‌کنند که در نهایت معلوم نمی‌شود که چه مقدار از این کمک‌های مردمی به دست فرد نیازمند می‌رسد.

این شیوه جمع آوری کمک به اسم نیازمندان در بین برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی باب شده است و حالا تعدادی از آن‌ها اقدام به افشاگری علیه یکدیگر کرده‌اند.

سلبریتی های برای جمع آوری کمک مردمی باید مجوز داشته باشند

سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اینکه چه نهاد و سازمانی به موضوع جمع آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان توسط چهره‌های معروف رسیدگی می‌کند، گفت: اگر شکایتی از این افراد به دست پلیس فتا برسد، حتما به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: تعدادی از چهره‌های معروفی که اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی می‌کنند تمام پول جمع آوری شده را به دست نیازمندان می رسانند و تعدادی هم این کار را انجام نمی‌دهند و ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از این افراد دارای مجوز هستند.

رئیس پلیس فتای تهران با تاکید بر اینکه سلبریتی‌هایی که کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند باید دارای مجوز باشند، گفت: برخی از چهره‌های معروف عنوان می‌کنند که از کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر یا مراکز ذی ربط دارای مجوز هستند و این سازمان های ذی نفع هستند که باید به پلیس اعلام کنند که کدام چهره‌ها که اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند، فاقد مجوز هستند تا پلیس بتواند به این پرونده‌ها رسیدگی کند، اما تاکنون از هیچ نهادی گزارشی به دست ما نرسیده است.

برای بررسی حساب شخصی سلبریتی ها نیاز به شاکی است

سرهنگ کاظمی ادامه داد: متاسفانه متولی کار کمک به نیازمند یک نهاد نیست و کار بین چند سازمان پراکنده شده است و ممکن است چهره‌های معروف با یک نهاد حمایتی در ارتباط باشند که دیگر نهادها از آن اطلاعی ندارند و اکنون اگر بخواهیم با هر فردی برخورد داشته باشیم، نیازمند استعلام از نهادهای حمایتی هستیم که تا امرزو این کار انجام نشده است.

وی گفت: از سوی دیگر تا امروز هیچ شخصی هم از این سلبریتی‌ها شکایتی نکرده است تا بتوانیم احضار و از آن‌ها سوال کنیم که کمک‌های مردمی جمع آوری شده  را کجا هزینه کرده اند.

رئیس پلیس فتای تهران تاکید کرد: با تمام این احوال پلیس فتا با تعدادی از چهره‌های معروف که کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کردند برخورد و حساب آن‌ها را مسدود کرده است، اما با برخورد با یک یا دو نفر نمی‌توان به این کار پایان داد.

مسدودسازی حساب ۴ سلبریتی

سرهنگ کاظمی گفت: در یک مورد یک بازیکن فوتبال اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی کرد، اما شماره حسابی هم که اعلام کرده بود متعلق به خودش نبود و پلیس فتا این فرد را احضار و حسابش را مسدود کرد.

وی ادامه داد: اینکه پلیس فتا بیاید و اسم تمام بازیگران و وزرشکارانی که کمک‌های مردمی را جمع می‌کنند را جستجو کند و بعد از نهادهای حمایتی هم استعلام بگیرد که آیا این کمک‌ها به نیازمندان پرداخت شده است یا خیر، کار زمان بری است که در نهایت این کار هیچ شاکی هم ندارد و این نهادهای حمایتی هستند که باید اعلام کنند که کدام چهره معروف دارای مجوز است.

یکی از نهاد های حمایتی که مجوز تاسیس خیریه ها را صادر می‌کند کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

هیچکس از کمیته امداد مجوز نگرفته است

محسن ولیئی مدیرکل کمیته امداد استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر اینکه تا به حال هیچ خبرنگار، بازیگر و ورزشکاری با کمیته امداد برای جمع آوری کمک‌های مردمی هماهنگ نشده است، گفت: این افراد هیچ نمایندگی از ما ندارند.

وی افزود: برای هر مسئولیتی نهادی معرفی شده و بهتر است هر نهاد وظایف خودش را انجام دهد.

ولیئی با بیان اینکه این افراد مشهور می‌توانند در ستادهای نیکوکاری کمیته امداد فعالیت قانونی داشته باشند، گفت: در صورتی که این افراد در ستادهای نیکوکاری فعالیت کنند، اقدامات آن‌ها رصد می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران اقدامات بعضی از هنرمندان را باعث سلب اعتماد مردم نسبت به جامعه هنرمندان دانست و گفت: اگر فعالیت این افراد در چهارچوب اصولی و قانونی طی شود، اعتماد مردم نیز نسبت به این قشر لطمه نمی‌بیند.

ما این موضوع را از رئیس پلیس تهران نیز پیگیری کردیم که سردار رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به مردم اعلام می‌کنم که مراکز خیریه و مجاز مشخص است و تمامی آن‌ها تحت کنترل نهادها و مسئولان ذی‌ربط اداره و فعالیتشان کنترل می‌شود و این مراکز اگر از مردم پول و وجوهی دریافت کنند هم نحوه درآمد و هم نحوه خرج کردنشان مورد کنترل قرار می‌گیرد و در کنار این مراکز اگر کسانی بخواهند در جامعه دست به این قبیل کارها بزنند حتما باید مجوزهای لازم را از مراکز ذی‌ربط اخذ کنند.

وی افزود: مردم توجه داشته باشند که فقط به افراد و مراکزی که مجوز دارند پول‌های خود را تحویل دهند تا دچار مشکل نشوند.

سردار رحیمی گفت: پیگیری‌ها توسط مراجع دستگاه قضایی در حال انجام است و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم حساب‌های برخی از این افراد بسته شده است.

با تمام این صحبت‌ها افراد عادی جامعه نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام یک از این چهره‌ها معروف و سلبریتی‌ها دارای مجوز از نهادهای حمایتی ذی ربط هستند و این چهره‌ها همچنان در حال فعالیت در شبکه‌های مجازی هستند و با استفاده از احساسات انسان دوستانه مردم به کار خود ادامه می‌هند و این کار را به نوعی کلاهبرداری تبدیل کرده‌اند و این طور که به نظر می‌رسد تا امروز هیچ نهادی هم نتوانسته است مشخص کند که چه مقدار از این کمک‌ها به دست نیازمندان اصلی می‌رسد و فقط لازم است خود مردم در اهدای کمک‌های خود کمی هوشیار تر عمل کنند.

متاسفانه هیچ ساز و کاری برای حسابرسی کمک های مردمی به سلبریتی ها وجود ندارد و هیچ دستگاهی نمی تواند مقدار کمک واریزی به حساب سلبریتی ها و میزان اعطای کمک ها به نیازمندان را محاسبه کند.

ارائه حساب های شخصی از سوی هنرمندان، فوتبالیست ها و بعضاً خبرنگاران جهت جمع آوری کمک های مردمی، نقطه تاریکی است که هرگز نمی توان برای شفاف سازی به آن نوری تاباند.

به هرحال بهترین راه که در کشورهای دیگر دنیا رواج دارد، ارائه شماره حساب سازمان یا نهادهایی مانند بهزیستی، هلال احمر کمیته امداد یا سایر خیریه ها از سوی سلبریتی ها به مردم است تا پول های واریزی با حساب و کتاب و مشخص شدن دخل و خرج محاسبه شوند.

اظهارات یکی از همین سلبریتی ها این روزها سبب شده تا مردم اعتماد خود را نیز به چهره های شاخص از دست دهند و رهبران افکار عمومی هر روز ضعیف و ضعیفتر شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ