آنچه از حوادث تاسف بار کازرون نمی دانید +فیلم

0

مردم کازرون هفته گذشته به تصمیم انتزاع بخشی از آن به شهرستان و مستقل شدن آن اعتراض و تجمع کردند که توسط عوامل ضدانقلاب و جریان نفاق و گروه‌های معاند نظام به آشوب کشیده شد.

فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به آشوب اخیر در شهرستان کازرون اعلام کرد: این آشوب با دستگیری محرکان و لیدرهای اصلی که نزدیک به ۴۰درصد آنان دارای سابقه کیفری هستند و برخی از آنان از خارج استان وارد این شهرستان شدند پایان یافته است و کازرون اکنون در آرامش به سر می‌برد.

تصاویر زیر حمله آشوبگران به این شهرستان و تخریب اموال عمومی توسط آنان را  نشان می دهد.

دانلود

توضیح عضو شورای شهر کازرون

محمد امین مهرورز، عضو شورای شهر کازرون در گفت‌وگویش با اعتمادآنلاین در تشریح حوادث سه روز گذشته کازرون گفت: تجمع مردم در سه روز گذشته، باعث دستگیری تعدادی از افراد شد و در واکنش به این اتفاق عده‌ای برای آزادی آنان، تحرکاتی داشتند و در نهایت آزادی آنان باعث بروز اختلافات بیشتری شد. الان با وساطت شورای شهر کازرون و معتمدین برای مردم توضیح داده شد که افراد معاند وارد شدند و کار تخریب اموال عمومی را انجام می‌دهند و این تجمع‌ها از مسیر یک مطالبه اجتماعی خارج شده است و باید هوشیار باشند. مردم هم به آگاهی رسیده‌اند و خدا را شکر شهر از روز گذشته (پنجشنبه) جو آرام‌تری گرفته است و کازرون کاملا آرام است.

توضیحات نماینده فسا

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده فسا در گفت‌وگو با «شرق» در توضیح آنچه در شب و روز اعتراض روی داده، گفت: کازرون یکی از شهرهای مهم استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر است که شش بخش و شش شهر دارد. این شهر در مسیر استان فارس به بوشهر است و از سنوات گذشته بحث ایجاد یک شهرستان به نام کوه‌چنار با تجمیع بخش‌های چنارشاهیجان (قائمیه، نام بعد از انقلاب) و کوه‌مره‌نودان مطرح شده بود. چند سال گذشته هم این بحث مطرح بوده است. در نهایت به دنبال اقداماتی در وزارت کشور و کمیسیون ویژه‌ای که برای این منظور تشکیل شده بود، تصویب شد.

اما حساسیت مردم کازرون این بود که اگر هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر جمعیتی از کازرون کم شود، این شهر ضعیف‌تر می‌شود، این حساسیت درباره امامزاده سیدحسین و یکی، دو قسمت دیگر بیشتر بود. امام‌جمعه کازرون آقای خرسند در رابطه با این موضوع به تهران آمد و با آقایان جهانگیری، لاریجانی و وزیر کشور صحبت و بعد اعلام کرد که قضیه متوقف شده است و مردم اقدام خاصی انجام ندهند.

او ادامه داد: یکی، دو تا از سایت‌هایی که بعدا مشخص شد خود سلطنت‌طلبان و منافقین (اداره می‌کنند) برای این قضیه هشتگ زدند و انتظارات غیرواقعی به مردم می‌دادند. تجمع در این مدت زیاد بوده، اما هیچ‌کدام به درگیری نینجامیده است. فقط چند نفر دستگیر شدند که بعد از این دستگیری، تعدادی مقابل ساختمان نیروی انتظامی جمع شده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان می‌شوند و به‌دنبال آن اقدام به آتش‌زدن در نیروی انتظامی می‌کنند و حتی به انبار اسلحه نزدیک می‌شوند که مأموران مانع می‌شوند. دو مأمور نیروی انتظامی در این حادثه چاقو می‌خورند و ۹ نفر از مردم مجروح می‌شوند و یک نفر هم روز اول کشته می‌شود».

جمالی تأکید دارد که نیروی انتظامی در این ماجرا خویشتن‌داری به خرج داده: «نیروی انتظامی عین قضیه تهران از خود خویشتن‌داری نشان می‌دهد، اما همین که درِ آنجا را آتش می‌زنند و به سمت انبار مهمات می‌روند، در هر حاکمیتی و هر کشوری ببینید چه برخوردی می‌شود، من کاری ندارم وزیر کشور جزء کدام جناح سیاسی است، اما با هر تدبیری ممکن است در این قضیه آشوب شود».

او ریشه ماجرا را در فضای مجازی دانسته و در پاسخ به این مطلب که فضای مجازی فیلتر شده است، گفت: «بالاخره با استفاده از فیلترشکن‌ها… حالا من کاری ندارم… امیدوارم مسئله طوری پیش برود… من کمیسیون امنیت را در جریان گذاشتم و به کل مردم شهرستان اطمینان می‌دهیم بررسی می‌کنیم».

تجمعات پیشین

قبل از تجمع بیست‌وششم اردیبهشت، مردم کازرون باز هم در اعتراض به طرح تجزیه این شهرستان که در وزارت کشور به تأیید رسیده بود، اعتراض کرده بودند. از جمله تجمع بیست‌وهفتم فروردین که منجر به تعطیلی بازار کازرون شده بود و طیف‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی با تجمع در میدان مرکزی این شهر، خواستار جلوگیری از تجزیه کازرون شده بودند. در این تجمع مردم با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از او خواسته بودند به‌صورت نیابتی نمایندگی کازرون در مجلس را بپذیرد.

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام‌جمعه کازرون و ابراهیم استوار میمندی، فرماندار شهرستان نیز بین معترضان حاضر بودند. خرسند گفته بود «… طرح تقسیم شهرستان کازرون بدون کارشناسی دقیق و بدون درنظرگرفتن تمام جوانب بوده است. از وزیر کشور می‌خواهیم در این طرح تجدیدنظر کند».

استاندار شیراز و فرماندار کازرون هم از پیگیری مسئله در وزارت کشور خبر داده و به مردم وعده داده بودند که تغییری در نقشه کازرون رخ نخواهد داد. با‌این‌حال مردم دوباره سی‌ویکم فروردین دست به تجمع زدند. حجت‌الاسلام خرسند که از مخالفان طرح تجزیه کازرون است، در جریان نماز جمعه از مردم خواسته بود که دیگر تجمع نکنند. او همچنین با نشان‌دادن نامه‌ای گفته بود: «این نامه از طرف استانداری فارس به تقسیمات کشوری وزارت کشور فرستاده شده و مضمون آن این است که بیشاپور، تنگ‌چوگان، امامزاده سیدحسین، دشت برم و تعدادی از روستاهای این دهستان و دهستان انارستان مربوط به بخش مرکزی کازرون و شهرستان کازرون است. همچنین ارتقای فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه در این نامه پیشنهاد شده است». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم فردای آن اعتراض خواستار حل مسئله کازرون شده بود، موضوعی که حل نشد و تا اعتراضات چهارشنبه‌شب گذشته ادامه پیدا کرد.

ماجرای تقسیم کازرون چیست

هفدهم مرداد سال گذشته بود که حسین رضا‌زاده، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده کازرون در مجلس، در پیامی تلگرامی خبر داد که موضوع طرح تشکیل شهرستان جدید کوه‌چنار به تأیید رسیده است. کوه‌چنار ترکیبی از کوه‌مره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) است که دو شهر از توابع کازرون هستند. شهرستان تازه‌تأسیس قرار بود از پیوستن بخش‌های چنارشاهیجان (قائمیه)، کوه‌مره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سیدحسین تشکیل شود. این طرحی ۲۰ساله است که همراهی چنارشاهیجانی‌ها را به همراه دارد؛ چراکه این شهر در مسیر ارتباطی فارس، خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد قرار داشته؛ اما محروم است. مردم منطقه تصور می‌کنند با جداشدن از کازرون می‌توانند در مسیر توجه و توسعه قرار بگیرند.

وعده انتخاباتی آقای نماینده

حسین رضازاده به گفته محمدامین مهرورز، عضو شورای شهر کازرون، متولد قائمیه (چنارشاهیجان) از توابع کازرون است و با وعده شهرستان‌شدن کوه‌چنار در این دوره از انتخابات توانسته راهی مجلس شود. مهرورز توضیح داده: «… ایشان (رضا‌زاده) وعده داده بود که قائمیه را به شهرستان تبدیل می‌کند. این در حالی است که قائمیه ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و با این جمعیت و وسعت، شرایط کافی برای تبدیل‌شدن به شهرستان را ندارد و به ناچار برای اینکه شرایط را داشته باشد، باید یک شهر و دو بخش را از کازرون به آن الحاق کنند. در این دو بخش که بر‌اساس طرح ارائه‌شده به وزارت کشور قرار بود به قائمیه الحاق شود، دو دهستان به نام‌های «دشت‌برق» و انارستان وجود دارد که پیوند فرهنگی عمیقی با کازرون دارند…». او همچنین گفته: «اخیرا امام‌جمعه قائمیه نیز چندین‌بار سخنرانی‌های مهیجی داشت و تهدید کرد که اگر این طرح به نتیجه نرسد، مردم اسلحه دارند و راه قائمیه را که شاهراه ارتباطی است، می‌بندند. درواقع این صحبت‌ها باعث تنش‌های فوق‌العاده‌ای در کل منطقه شد. امروز متأسفانه شاهد اختلافات قومی در منطقه کازرون و قائمیه هستیم و مردم قائمیه هم بر این باورند که این طرح حق آنان است که اگر محقق نشود، حقشان ضایع‌ شده است».

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ